رئیس جمهور اوکراین روسیه را به “جنایت” در خرسون متهم کرد

بازپس گیری خرسون توسط اوکراین آخرین مورد از یک سری شرمساری در میدان جنگ برای کرملین بود. این اتفاق حدود شش هفته پس از آن رخ داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، منطقه خرسون و سه استان دیگر در جنوب و شرق اوکراین را – برخلاف قوانین بین‌المللی – ضمیمه کرد و آنها را قلمرو روسیه اعلام کرد.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود در روز یکشنبه بدون جزئیات گفت که “بازرسان در حال حاضر بیش از 400 جنایت جنگی روسیه را مستند کرده اند و اجساد غیرنظامیان و پرسنل نظامی پیدا شده است.”

زلنسکی از مردم در منطقه آزاد شده خواست تا نسبت به تله های انفجاری نیز هوشیار باشند و گفت: «لطفاً فراموش نکنید که وضعیت در منطقه خرسون هنوز بسیار خطرناک است. اول از همه، معادن وجود دارد. متأسفانه در حین پاکسازی مین، یکی از سنگ شکنان ما کشته شد و چهار تن دیگر مجروح شدند.

یوزنه، اوکراین (AP) – رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، نیروهای روسی را متهم می کند که قبل از اینکه مجبور به خروج از شهر استراتژیک جنوبی خرسون و اطراف آن شوند، «همان جنایاتی را که در سایر مناطق کشور ما انجام می شود» انجام داده اند.

جان لستر از کیف، اوکراین به این داستان کمک کرد.

وی گفت: “در منطقه خرسون، ارتش روسیه همان جنایات سایر مناطق کشورمان را پشت سر گذاشت.”

___

خروج روسیه نقطه عطفی پیروزمندانه در عقب نشینی اوکراین در برابر تهاجم مسکو تقریباً 9 ماه پیش بود. در دو ماه گذشته، ارتش اوکراین مدعی شد که ده ها شهر و روستا در شمال شهر خرسون را بازپس گرفته است.

زلنسکی گفت: سربازان روسی که پس از ترک شهر توسط فرماندهان نظامی آنها در هفته گذشته جا مانده بودند، بازداشت می شوند. او همچنین دوباره بدون جزئیات از “خنثی سازی خرابکاران” صحبت کرد.

___

و او قول داد که خدمات ضروری بازیابی شود.

وی گفت: “ما هر کاری انجام می دهیم تا هر چه سریعتر قابلیت های فنی عادی برای تامین برق و آب بازگردد.” “حمل و نقل و پست را برمی گردانیم. بیایید یک آمبولانس و داروی عادی را برگردانیم. البته بازسازی کار. مقامات، پلیس و برخی شرکت های خصوصی در حال حاضر شروع به کار کرده اند.

ساکنان گفتند که نیروهای روسی که در حال خروج بودند، شهر را غارت کردند و در هفته گذشته غارت کردند. آنها همچنین زیرساخت های کلیدی را قبل از عقب نشینی از رودخانه عریض دنیپر تا کرانه شرقی آن خراب کردند. یکی از مقامات اوکراینی وضعیت در خرسون را “یک فاجعه انسانی” توصیف کرد.

یاروسلاو یانوشویچ، فرماندار منطقه ای خرسون، گفت که اتصال مجدد منبع برق اولویت است، با تامین گاز از قبل تضمین شده است.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را دنبال کنید: https://apnews.com/hub/russia-ukraine



منبع

پایان اشغال هشت ماهه شهر خرسون توسط روسیه، روزهای جشن را برانگیخت، اما در عین حال وضعیت اضطراری بشردوستانه را به نمایش گذاشت و ساکنان آن بدون برق و آب و کمبود غذا و دارو زندگی می کردند. روسیه هنوز حدود 70 درصد از منطقه وسیعتر خرسون را کنترل می کند.

پلیس اوکراین از ساکنان خواسته است تا در شناسایی افرادی که با نیروهای روسی همکاری می کردند کمک کنند.