رئیس جمهور اسرائیل خواستار توقف فوری اصلاحات قضایی با شعله ور شدن اعتراضات شد

هرتزوگ گفت: دیشب شاهد صحنه های بسیار سختی بودیم.

– “نگرانی عمیق” –

معترضان “هفته ملی فلج” را از جمله تظاهرات در خارج از خانه وزرا و مجلس اعلام کرده اند.

در اورشلیم، تظاهرکنندگان یکشنبه در مقابل اقامتگاه نخست وزیر تجمع کردند، در حالی که تظاهرات دیگری در شهر شمالی حیفا و بیر شوا در جنوب برگزار شد.

هرتزوگ که سمتی عمدتا تشریفاتی دارد، پس از تظاهرات خودجوش شبانه در تل آویو در واکنش به برکناری وزیر این تماس را مطرح کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع پیشین و متحد سرسخت نتانیاهو، پیش از این، صفوف خود را شکست و خواستار توقف اصلاحات شد – با برنامه‌ریزی قانون‌گذاران این هفته در مورد بخش مرکزی این پیشنهادها، که نحوه انتصاب قضات را تغییر می‌دهد.

جمعیت زیادی پرچم‌های ملی را به اهتزاز درآوردند، بوق‌های هوا را به صدا درآوردند و به زبان عبری شعار می‌دادند: “اسرائیل دیکتاتوری نیست” و “نه به دولت فاشیست!”

روز یکشنبه، لحظاتی پس از برکناری گالانت توسط نتانیاهو، تظاهرکنندگان بزرگراه مرکزی را که شهر ساحلی تل آویو را قطع می کرد، تصرف کردند و ترافیک را مسدود کردند و لاستیک ها را سوزاندند.

پس از ماه‌ها تظاهرات علیه اصلاحات، از جمله تظاهرات آخر هفته که حدود 200000 نفر را در تل‌آویو جمع کردند، معترضان در این شهر گفتند که این تظاهرات مانند “نوعی اوج” به نظر می‌رسد.

یک کمیته پارلمانی پیش نویس قانون را اصلاح کرده است تا برای مخالفان قابل قبول تر باشد، اما اپوزیسیون حمایت از هر بخشی از بسته اصلاحات را تا زمانی که تمام مراحل قانونی متوقف نشود، رد کرده است.

پخش او باعث تحقیر اتهامات دادگاهی شد که توسط جنبش برای دولت با کیفیت در اسرائیل، یک گروه کمپین ضد فساد، به دادگاه عالی ارسال شد.

لاپید افزود: نخست وزیر اسرائیل خطری برای امنیت کشور اسرائیل است.

شکایت این گروه مدعی است که نتانیاهو حکم دادگاه را نقض کرده است که نخست‌وزیر متهم حق ندارد در موضوعی که می‌تواند منجر به تضاد منافع شود، اقدام کند.

یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون گفت که در حالی که نخست وزیر گالانت را برکنار کرده است، “او نمی تواند واقعیت را اخراج کند و نمی تواند مردم اسرائیل را که در مقابل جنون ائتلاف ایستاده اند، اخراج کند.”

کاخ سفید خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا به نتانیاهو گفته است که «ارزش‌های دموکراتیک همیشه نشانه روابط آمریکا و اسرائیل بوده و باید باقی بماند».

نتانیاهو هفته گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی قول داد که اصلاحات را «مسئولانه پیش ببرد» و به شکافی که آنها ایجاد کرده اند «پایان دهد».

آصاف ضمیر، سرکنسول اسرائیل در نیویورک، روز یکشنبه به دلیل «تصمیم خطرناک نتانیاهو» استعفای خود را بر ابهامات سیاسی افزود.

نتانیاهو به اتهام رشوه خواری، کلاهبرداری و نقض اعتماد محاکمه می شود که او آن را رد می کند.

برخی از آنها سنگرهای فلزی را به سمت دفاتر نصب شده پرتاب کردند در حالی که پلیس از ماشین های آب پاش استفاده کرد.

– مداخله “غیرقانونی” –

در پاسخ، گالی بهاراو میارا، دادستان کل، روز جمعه نتانیاهو را به مداخله عمومی “غیرقانونی” در روند تصویب اصلاحات قضایی متهم کرد.

هرتزوگ در بیانیه‌ای گفت: به خاطر وحدت مردم اسرائیل، به خاطر مسئولیت‌های لازم، از شما می‌خواهم که روند قانونگذاری را فوراً متوقف کنید.

ایالات متحده گفت که «عمیقاً نگران» است و از رهبران اسرائیل خواست به مصالحه برسند.

طرح واگذاری کنترل بیشتر به سیاستمداران و کاهش نقش دیوان عالی ماه ها اعتراضات را برانگیخت و از سوی متحدان ارشد اسرائیل از جمله ایالات متحده که روز یکشنبه ابراز نگرانی کردند، مورد سوال قرار گرفت.

آیزاک هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل روز دوشنبه خواستار توقف فوری اصلاحات قضایی بحث برانگیز دولت شد، یک روز پس از آن که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، وزیر دفاع خود را به دلیل خواسته های مشابه برکنار کرد.

گالانت، ژنرال سابق، در ماه دسامبر به عنوان بخشی از ائتلاف نتانیاهو با متحدان راست افراطی و افراطی ارتدوکس به سمت خود منصوب شد.

alv/lb/rsc/fz



منبع

دولت راست‌گرای نتانیاهو استدلال می‌کند که این تغییرات برای ایجاد توازن مجدد بین قدرت‌ها بین قانون‌گذاران و قوه قضائیه مورد نیاز است.

گالانت، یکی از اعضای حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهو، گفت: شکاف اجتماعی فزاینده راه خود را به (ارتش) و سازمان های امنیتی باز کرده است. این یک تهدید آشکار، فوری و ملموس برای امنیت اسرائیل است.

وی در درخواست از دولت افزود: «تمام ملت از نگرانی عمیق غرق شده است. امنیت، اقتصاد، جامعه ما همه در معرض تهدید هستند.»

وی همچنین خواستار توقف اعتراضات شد: «من به ارزش‌های لیکود و قرار دادن کشور اسرائیل بر همه چیز متعهد هستم، اما تغییرات عمده در سطح ملی باید از طریق رایزنی و گفت‌وگو صورت گیرد.»

دو قانونگذار دیگر لیکود حمایت خود را از گالانت ابراز کرده‌اند و این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا دولت می‌تواند در صورت پیشبرد رای‌گیری روی اکثریت حساب کند یا خیر.