دیپلمات‌های روسیه در بحبوحه تنش‌ها بلغارستان را ترک می‌کنند

وی گفت: “هرکسی که بر خلاف منافع بلغارستان کار کند، فراخوانده می شود تا به کشوری که از آن آمده است بازگردد.”

___

تصمیم اخراج بلغارستان توسط کریل پتکوف، نخست‌وزیر موقت، که پس از حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه موضع شدیدی علیه روسیه اتخاذ کرد، اعلام شد. تا حکومتش را سرنگون کند.

استفن مک گرات از سیگیسوآرا، رومانی گزارش داد.



منبع

روز جمعه، الئونورا میتروفانوا، سفیر روسیه، اولتیماتوم بلغارستان را برای لغو تصمیم خود صادر کرد و تهدید کرد که مسکو روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل قطع خواهد کرد.

صوفیه، بلغارستان (AP) – یک دیپلمات روسی گفت، دو هواپیمای روسی روز یکشنبه به همراه تعداد زیادی از کارکنان دیپلماتیک روسیه و خانواده هایشان در بحبوحه اخراج دسته جمعی که تنش ها را بین کشورهای نزدیک تاریخی افزایش داده است، بلغارستان را ترک کردند.

پتکوف گفته است که روسیه 43 کارمند خود را پس از اخراج حفظ خواهد کرد و خاطرنشان کرد که بلغارستان تنها 12 کارمند دیپلماتیک در مسکو دارد.

در اواخر آوریل، روسیه عرضه گاز به بلغارستان را پس از رد درخواست مسکو برای پرداخت قبوض گاز به روبل، واحد پول روسیه، قطع کرد. وزیر دفاع بلغارستان نیز در اوایل ماه مارس به دلیل توصیف جنگ روسیه به عنوان «عملیات نظامی ویژه» برکنار شد، توصیف مورد علاقه کرملین.

اتحادیه اروپا که بلغارستان از سال 2007 به عضویت آن درآمده است، به “تهدید غیرموجه” روسیه پاسخ داد و گفت که “در حمایت و همبستگی کامل با بلغارستان می ایستد.”

فیلیپ ووسکرسنسکی، یک دیپلمات بلندپایه روسی، در فرودگاه صوفیه پایتخت بلغارستان به خبرنگاران گفت که او جزو 70 کارمند دیپلماتیک روسیه بود که هفته گذشته «شخصا غیر ارادت‌آمیز» اعلام شد و به آنها دستور داده شد تا قبل از دوشنبه کشور را ترک کنند.

این اخراج، که روابط دیپلماتیک را به شدت متشنج کرده است، بیشترین تعداد دیپلمات‌های روسی است که توسط بلغارستان که عضو اتحادیه اروپا و ناتو است، اخراج شده‌اند. بلغارستان از زمانی که بیش از چهار ماه پیش جنگ خود را علیه اوکراین آغاز کرد، به شدت از تحریم های غرب علیه مسکو حمایت کرده است.

وی در بیانیه‌ای گفت: «من قصد دارم موضوع بسته شدن سفارت روسیه در بلغارستان را که به ناچار به تعطیلی نمایندگی دیپلماتیک بلغارستان در مسکو منجر می‌شود، در برابر رهبری کشورم مطرح کنم.»