دومین فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حمله هوایی اسرائیل کشته شد

آژیرهای حمله هوایی روز یکشنبه برای اولین بار از زمان جنگ سال گذشته اسرائیل و حماس در منطقه اورشلیم به صدا درآمد.

این جنگ با کشتن یک فرمانده ارشد جهاد اسلامی توسط اسرائیل در موجی از حملات روز جمعه آغاز شد که اسرائیل گفت به منظور جلوگیری از یک حمله قریب الوقوع بوده است.

منصور، فرمانده جهاد اسلامی جنوب غزه، در آپارتمان یکی از اعضای این گروه بود که موشک اصابت کرد و ساختمان سه طبقه را صاف کرد و به خانه های مجاور آسیب زیادی وارد کرد.

احمد القیسی، یکی دیگر از همسایگان، گفت که همسر و پسرش نیز در میان مجروحان هستند که بر اثر اصابت ترکش زخمی شده اند. القیسی برای ایجاد راه برای امدادگران موافقت کرد که بخشی از خانه اش تخریب شود.

گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در پاسخ به آن صدها موشک به سوی اسرائیل شلیک کرده است و خطر تبدیل جنگ فرامرزی به یک جنگ تمام عیار همچنان بالاست.

در شهرها و شهرک های فلسطینی در کرانه باختری، نیروهای امنیتی اسرائیل اعلام کردند که 19 نفر را به ظن عضویت در جهاد اسلامی در حملات شبانه بازداشت کردند.

اسرائیل اعلام کرده است که به دلیل تهدیدات ملموس مبنی بر حمله قریب الوقوع علیه این گروه شبه نظامی اقدام کرده است، اما جزئیاتی ارائه نکرده است. یایر لاپید، نخست‌وزیر موقت، که دیپلمات باتجربه‌ای است اما در نظارت بر جنگ آزمایش نشده است، کمتر از سه ماه قبل از انتخابات عمومی که در آن مبارزات انتخاباتی خود را برای حفظ این سمت انجام می‌دهد، حمله را آغاز کرد.

اورشلیم معمولاً در طول دوره‌های نبرد برون مرزی بین اسرائیل و غزه نقطه اشتعال است. روز یکشنبه، صدها یهودی، از جمله ایتامار بن گویر، قانونگذار افراطی ملی‌گرا، از یک مکان مقدس حساس در اورشلیم بازدید کردند که برای یهودیان به عنوان کوه معبد و برای مسلمانان به عنوان پناهگاه نجیب شناخته می‌شود. پلیس گفت که این بازدید، تحت حفاظت شدید پلیس، بدون حادثه پایان یافت.

___

حمله رفح مرگبارترین حمله تاکنون در دور کنونی درگیری بود که توسط اسرائیل در روز جمعه با کشته شدن هدفمند فرمانده جهاد اسلامی در شمال غزه آغاز شد.

لاپید روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: ارتش به حمله به اهدافی در غزه به شیوه‌ای دقیق و مسئولانه ادامه می‌دهد تا آسیب به غیرنظامیان را به حداقل برساند. لاپید گفت حمله ای که منجر به کشته شدن منصور شد “یک دستاورد خارق العاده” بود.

تا روز یکشنبه، به نظر می رسید که حماس همچنان از نبرد دور مانده است. این گروه انگیزه قوی برای اجتناب از جنگ دیگری دارد. جنگ سال گذشته اسرائیل و حماس، یکی از چهار درگیری بزرگ و چندین نبرد کوچکتر در 15 سال گذشته، تلفات خیره کننده ای را بر 2.3 میلیون ساکن فلسطینی این سرزمین فقیر وارد کرد.

جهاد اسلامی نسبت به حماس مبارزان و حامیان کمتری دارد و اطلاعات کمی در مورد زرادخانه تسلیحاتی آن وجود دارد. هر دو گروه خواهان نابودی اسرائیل هستند، اما اولویت‌های متفاوتی دارند و حماس تحت محدودیت‌های حاکمیتی قرار دارد.

گروه حاکم غزه، حماس، که در ماه مه 2021 در یک جنگ 11 روزه با اسرائیل شرکت کرد، به نظر می رسد در حال حاضر در حاشیه باقی مانده است، احتمالاً به این دلیل که از اقدامات تلافی جویانه اسرائیل و از بین بردن تفاهمات اقتصادی با اسرائیل، از جمله مجوز کار اسرائیل برای هزاران نفر از ساکنان غزه، می ترسد. که کنترل آن را تقویت می کند.

چنین دیدارهای نمایشی توسط تندروهای اسرائیلی که به دنبال تأکید بر ادعای حاکمیت اسرائیل بر بیت المقدس مورد مناقشه هستند، در گذشته جرقه خشونت را برانگیخته است. این مکان مقدس در خط گسل درگیری اسرائیل و فلسطین قرار دارد و در روایت های رقیب فلسطینی ها و یهودیان اسرائیلی مرکزی است.

لاپید گفت: «این عملیات تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

از زمان جنگ گذشته، اسرائیل و حماس به تفاهمات ضمنی بر اساس آرامش تجاری برای مجوزهای کار و کاهش جزئی محاصره مرزی اعمال شده توسط اسرائیل و مصر، زمانی که حماس 15 سال پیش بر این سرزمین تسلط یافت، دست یافتند. اسرائیل 12000 مجوز کار برای کارگران غزه صادر کرده است و چشم انداز اعطای 2000 مجوز دیگر را متوقف کرده است.

خالد منصور فرمانده جهاد اسلامی اواخر روز شنبه در حمله هوایی به یک ساختمان مسکونی در اردوگاه آوارگان رفح در جنوب غزه کشته شد.

اسرائیل می‌گوید برخی از کشته‌ها بر اثر شلیک موشک اشتباه بوده است، از جمله یک حادثه در اردوگاه آوارگان جبالیه در شمال غزه که در آن شش فلسطینی روز شنبه کشته شدند. روز یکشنبه، یک پرتابه به خانه ای در همان منطقه جبلیه اصابت کرد و دو مرد را کشت. فلسطینی‌ها اسرائیل را مسئول می‌دانستند، در حالی که اسرائیل گفت که در حال بررسی است که آیا این منطقه مورد اصابت موشک اشتباه قرار گرفته است یا خیر.

اسرائیل تخمین می زند که حملات هوایی این رژیم حدود 15 شبه نظامی را کشته است.

دو شبه نظامی دیگر و پنج غیرنظامی نیز در این حمله کشته شدند و تعداد کشته شدگان فلسطینی از آغاز حمله روز جمعه اسرائیل به 31 نفر رسید. در میان کشته شدگان 6 کودک و چهار زن هستند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد از روز جمعه تاکنون بیش از 250 نفر زخمی شده اند.

نیروگاه تنها در غزه ظهر شنبه به دلیل کمبود سوخت متوقف شد. اسرائیل از روز سه شنبه گذرگاه های خود به غزه را بسته نگه داشته است. با اختلال جدید، مردم غزه می‌توانند تنها چهار ساعت در روز از برق استفاده کنند، که وابستگی خود را به ژنراتورهای خصوصی افزایش داده و بحران مزمن برق منطقه را در میان اوج گرمای تابستان عمیق‌تر می‌کند.

وسام جودا که در مجاورت ساختمان مورد نظر زندگی می‌کند، می‌گوید: «ناگهان، بدون هشدار، خانه کناری ما بمباران شد و همه چیز در یک چشم به هم زدن دود سیاه و غبارآلود شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که شبه نظامیان غزه حدود 580 موشک به سمت اسرائیل شلیک کردند. ارتش گفت که پدافند هوایی این کشور بسیاری از آنها را رهگیری کرده است که دو تن از آنها به سمت اورشلیم شلیک شده اند. جهاد اسلامی کمتر از حماس مبارز و حامی دارد. هر دو گروه خواستار نابودی اسرائیل هستند، اما دیدگاه متفاوتی دارند.

شهر غزه، نوار غزه (AP) – اسرائیل یکشنبه اعلام کرد که یک فرمانده ارشد جهاد اسلامی را در اردوگاه شلوغ آوارگان غزه کشته است که دومین حمله هدفمند از این دست از زمان آغاز حمله نظامی پرمخاطره خود علیه این گروه شبه‌نظامی درست قبل از آخر هفته است.

بن صهیون از اورشلیم گزارش داد.



منبع