دولت بایدن برای پذیرش برخی از مهاجران ونزوئلا تحت سیاست جدید، برخی دیگر را به مکزیک بازگرداند

بر اساس گزارش حقوق بشر اول، از زمان آغاز عنوان 42 در مارس 2020، ایالات متحده بیش از 2.3 میلیون بار مهاجران را بدون اجازه درخواست پناهندگی اخراج کرده است که منجر به حداقل 9886 مورد آدم ربایی، شکنجه، تجاوز جنسی و سایر حملات خشونت آمیز شده است.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

برای پذیرفته شدن در برنامه جدید، ونزوئلایی ها باید در خارج از کشور برای ورود درخواست دهند و ثابت کنند که یک حامی مستقر در ایالات متحده دارند، مشابه برنامه ای که دولت بایدن برای اوکراینی ها در بهار ترتیب داد. 24000 نفری که پذیرفته شده اند دارای آزادی مشروط بشردوستانه و مجوز کار در ایالات متحده خواهند بود.

عنوان 42، مرجع بهداشت عمومی که از آغاز همه‌گیری کووید برای عقب راندن مهاجران به مکزیک بدون اجازه درخواست پناهندگی استفاده می‌کرد، اکنون تحت توافق جدیدی که بین ایالات متحده و مکزیک منعقد شده است، به ونزوئلایی‌ها نیز اضافه خواهد شد. نتیجه می تواند به این معنا باشد که هزاران ونزوئلایی بدون توانایی کار یا یافتن مسکن در شهرهای خطرناکی مانند خوارز، مکزیک زندگی می کنند.

دولت بایدن روز چهارشنبه گفت که با برنامه جدیدی که فوراً اجرایی می‌شود، موج عبور ونزوئلایی‌ها از مرز جنوبی را مدیریت می‌کند و به 24000 نفر از آنها که حامی مالی دارند اجازه می‌دهد وارد ایالات متحده شوند و بقیه را به مکزیک بازگرداند.

کریش اومارا ویگناراخا، رئیس و مدیر اجرایی خدمات مهاجرت و پناهندگی لوتری، گفت: «این راه بشردوستانه جدید گامی خوشایند در جهت ارائه حفاظت است و به رسمیت شناختن بحران در ونزوئلا نیازمند توجه و راه‌حل‌های خلاقانه ما است». بسیار نگران‌کننده‌تر، گسترش اخراج‌های عنوان 42 است که اکنون برای ونزوئلایی‌هایی که تلاش می‌کنند حق قانونی خود برای درخواست پناهندگی را اعمال کنند، اعمال می‌شود.

ونزوئلایی ها اکثریت مهاجرانی را تشکیل می دهند که توسط فرمانداران جمهوری خواه با اتوبوس به شهرهای تحت رهبری دموکرات ها منتقل می شوند. بر اساس داده های جدیدی که روز چهارشنبه توسط سازمان ملل منتشر شد، تقریباً 75 درصد از کسانی که فرار کرده اند، غذا، سرپناه، شغل یا مراقبت های پزشکی کافی ندارند.

دولت همچنین از قانون دوران ترامپ معروف به عنوان 42 استفاده خواهد کرد، ممنوعیت کووید که سعی در پایان دادن به آن در دادگاه داشته است تا ونزوئلا را به آن سوی مرز بازگرداند.

بر اساس گزارش وزارت امنیت داخلی، حدود 6 میلیون ونزوئلایی در بحبوحه ناامنی غذایی و بی ثباتی سیاسی کشور خود را ترک کرده اند و تعداد کسانی که از مرز ایالات متحده عبور می کنند در سال گذشته چهار برابر شده است.

طرفداران مهاجرت می گویند که برنامه جدید باعث می شود اکثر ونزوئلایی هایی که به دنبال پناهندگی در ایالات متحده هستند در شرایط خطرناکی در کمپ ها و پناهگاه ها در شمال مکزیک زندگی کنند. آنها می گویند که این امر همچنین سیاست دوران ترامپ را که دولت بایدن در دادگاه گفته بود می خواهد به آن پایان دهد، بسیار گسترش می دهد.

مکزیک قبلاً از پذیرش ونزوئلایی‌هایی که از ایالات متحده اخراج شده‌اند خودداری کرده بود، عمدتاً به این دلیل که کشورشان آنها را پس نمی‌پذیرد. در عوض، ونزوئلایی ها در داخل ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفتند و در حالی که منتظر رسیدگی به پرونده هایشان در دادگاه مهاجرت بودند، آزاد شدند.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی در بیانیه ای گفت: «این اقدامات روشن می کند که راه قانونی و منظم برای ونزوئلایی ها برای ورود به ایالات متحده وجود دارد و ورود قانونی تنها راه است». «کسانی که اقدام به عبور غیرقانونی از مرز جنوبی ایالات متحده می کنند، به مکزیک بازگردانده می شوند و در آینده از این روند محروم خواهند شد. کسانی که روند قانونی را دنبال می کنند، این فرصت را خواهند داشت که با خیال راحت به ایالات متحده سفر کنند و واجد شرایط کار در اینجا شوند.

بیش از 100000 ونزوئلایی که در حال حاضر در ایالات متحده هستند اجازه اقامت و پناهندگی را خواهند داشت.