دم. سناتور از بایدن خواست فروش سامانه های ضد موشکی به عربستان سعودی را قطع کند

مورفی از جمله تعدادی از سناتورهای برجسته آمریکایی است که خواستار کاهش کمک‌های نظامی و دیگر کمک‌های نظامی به سعودی‌ها در پی توافق هفته گذشته بین پادشاهی عربستان برای پیوستن به روسیه برای کاهش تولید نفت شده است، اقدامی که انتظار می‌رود منجر به کاهش تولید نفت شود. افزایش دیگری در قیمت گاز آمریکا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این هفته گفت «عواقبی برای سعودی‌ها خواهد داشت» اما تاکنون از ارائه جزئیات خودداری کرده است.

سیستم موشکی رام برای از بین بردن موشک های ضد کشتی و سایر تهدیدات طراحی شده است (نیروی دریایی ایالات متحده)

مورفی وقتی از او پرسیده شد که آیا برخورد مشت با ولیعهد اشتباه بوده است، پاسخ داد: “اوه خدای من، من از صحبت کردن در مورد آن خیلی خسته شدم.” منظورم این است که آنها به خاطر پروتکل‌های کووید مشت‌زنی می‌کردند. آنها مشت کوبنده نبودند زیرا رفقای خوبی هستند.

مورفی، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، در مصاحبه ای با یاهو نیوز گفت: ادعای من این است که عربستان سعودی برای مدت طولانی یک متحد غیرقابل اعتماد بوده است و ما بسیار بیشتر از آنچه آنها به ما می دهند به آنها می دهیم. پادکست “Skullduggery”.

او افزود: «فقط فکر می‌کنم این خیلی زیاده‌روی شده است. ایالات متحده با عربستان سعودی رابطه دارد. رئیس جمهور ایالات متحده باید بتواند با ولیعهد صحبت کند. صادقانه بگویم، من فکر می کنم که ایالات متحده باید با دشمنان ما نیز صحبت کند. من فکر می کنم که ایالات متحده باید با ایرانی ها صحبت کند. من فکر می کنم ما باید با کره شمالی در گفتگو باشیم. من فکر می کنم گاهی اوقات باید با روس ها صحبت کنیم.



منبعسناتور کریس مورفی، رئیس‌جمهور، روز پنجشنبه از دولت بایدن خواست فروش سامانه‌های ضد موشکی آمریکا به عربستان سعودی را قطع کند و در عوض آن‌ها را در اختیار اوکراین، لهستان یا دیگر کشورهایی قرار دهد که «در حال حاضر برای ایالات متحده مهم‌تر هستند. از عربستان سعودی.»

سیستم موشکی رام برای از بین بردن موشک های ضد کشتی و سایر تهدیدات طراحی شده است (نیروی دریایی ایالات متحده)

او افزود: «بنابراین فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که به طور جدی در رابطه امنیتی خود تجدید نظر کنیم. با اشاره به سامانه‌های رام و پاتریوت که هر دو توسط شرکت Raytheon ساخته شده‌اند، دو سامانه بسیار مهم ضد موشکی وجود دارد که ما در اختیار عربستان سعودی قرار می‌دهیم.

مورفی گفت که این سیستم‌ها «بهتر است در داخل اوکراین یا در داخل متحدان ناتو که در حاشیه روسیه هستند استفاده شوند» و افزود که می‌توانند به «کشورهای دیگری که در حال حاضر برای ایالات متحده مهم‌تر از عربستان سعودی هستند» منتقل شوند.

اما مورفی با وجود انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا در سال گذشته که به این نتیجه رسیده بود که رهبر واقعی سعودی عملیاتی را که منجر به قتل وحشیانه شد تأیید کرده بود، از انتقاد بایدن به خاطر سفر تابستان گذشته‌اش به عربستان سعودی، جایی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را مشت کرد، خودداری کرد. جمال خاشقجی روزنامه نگار واشنگتن پست.