دموکرات‌ها کنترل سنای آمریکا را حفظ می‌کنند و امیدهای «موج قرمز» جمهوری‌خواهان را در هم می‌کوبند

ممکن است چند روز یا بیشتر طول بکشد تا نتیجه رقابت های مجلس نمایندگان مشخص شود که کدام حزب کنترل مجلس 435 کرسی را در دست خواهد داشت. بازگشت برای چندین نژاد، از جمله بسیاری در کالیفرنیای لیبرال، هنوز در جریان بود. تا اواخر روز شنبه، جمهوری خواهان 211 کرسی را به دست آورده بودند که 218 کرسی برای اکثریت مورد نیاز بود، بالاتر از دموکرات ها با 205 کرسی.

تداوم کنترل سنا به این معنی است که دموکرات ها همچنان می توانند نامزدهای بایدن مانند قضات فدرال را تایید کنند. این شامل منصوبان به دیوان عالی نیز می شود، در صورتی که در دو سال آینده هر جای خالی با اکثریت محافظه کار 6-3 باز شود.

رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تمام طول سال بر سر انتخابات میان‌دوره‌ای 2022، از محبوبیت مستمر خود در میان محافظه‌کاران راست‌گرا برای تأثیرگذاری بر نامزدهای نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای رقابت‌های کنگره، فرمانداری و محلی استفاده کرد.

بایدن روز یکشنبه در کامبوج پیش از نشست سران آسیای شرقی گفت: “ما اکنون بر گرجستان تمرکز کرده‌ایم. ما نسبت به جایی که هستیم احساس خوبی داریم.” من فوق العاده از حضور راضی هستم.»

این نتیجه ممکن است این شانس را افزایش دهد که ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، که رقیب دموکرات خود را در روز سه شنبه شکست داد، تصمیم بگیرد ترامپ را برای نامزدی ریاست جمهوری 2024 به چالش بکشد.

با این حال، با ادامه شمارش آرا توسط مقامات، جمهوری خواهان همچنان به کنترل مجلس نمایندگان نزدیک بودند.

شومر پس از پیروزی مجدد سناتور کاترین کورتز ماستو در نوادا در نوادا که کنترل اتاق را برای دموکرات‌های بایدن امضا کرد، گفت: «مردم آمریکا جهت‌گیری ضد دموکراتیک، اقتدارگرا، زشت و تفرقه‌انگیز را که جمهوری‌خواهان MAGA می‌خواستند کشور ما را تصرف کنند، رد کردند.

فینیکس (رویترز) – دموکرات‌ها کنترل سنای آمریکا را در دست گرفتند و پیروزی بزرگی را به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دادند و امیدها به “موج قرمز” را که جمهوری‌خواهان انتظار داشتند به انتخابات میان‌دوره‌ای منجر شود، خاموش کردند.

اگر سناتور دموکرات رافائل وارناک در دور دوم انتخابات 6 دسامبر جورجیا در برابر هرشل واکر رقیب جمهوری خواه پیروز شود، اکثریت 51 بر 49 دموکرات ها به آنها برتری بیشتری در تصویب چند لایحه می دهد که می توانند با اکثریت ساده پیش بروند. از 60 مورد مورد نیاز برای اکثر قوانین.

جمهوری‌خواهان مجلس، در صورت پیروزی، متعهد شده‌اند که تلاش خواهند کرد تا پیروزی‌های بایدن در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی را به عقب برگردانند و می‌خواهند مجموعه‌ای از کاهش‌های مالیاتی در سال ۲۰۱۷ را دائمی کنند. آنها همچنین قول داده اند درباره فعالیت های دولت بایدن و تحقیقات پسر رئیس جمهور که با اوکراین و چین معاملات تجاری داشته است، تحقیق کنند.

بایدن – که پیش از انتخابات روز سه شنبه با محبوبیت پایین دست و پنجه نرم می کرد، تا حدی به دلیل ناامیدی عمومی از تورم – گفت که نتیجه اواخر روز شنبه باعث شد منتظر باقی مانده دوره ریاست جمهوری خود باشد.

توسط تیم رید و کانیشکا سینگ

شکست جمهوری خواهان در گرجستان می تواند محبوبیت ترامپ را بیشتر کاهش دهد زیرا مشاوران می گویند او در نظر دارد در این هفته سومین نامزدی برای ریاست جمهوری 2024 را اعلام کند.

“تمرکز بر گرجستان”

با عملکرد ضعیف جمهوری خواهان – حتی اگر اکثریت محدود مجلس نمایندگان را به دست آورند – ترامپ به دلیل تقویت نامزدهایی که قادر به جلب نظر رای دهندگان به اندازه کافی گسترده نیستند، مقصر شناخته شده است.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، آن را یک “پیروزی و اثبات” برای دموکرات ها و دستور کار آنها توصیف کرد. او حزب جمهوری خواه را به ایجاد ترس و تفرقه در طول مبارزات انتخاباتی متهم کرد.

دموکرات ها جمهوری خواهان را افراطی معرفی کرده بودند و به تصمیم دادگاه عالی برای حذف حق سراسری سقط جنین و صدها نامزد جمهوری خواه که ادعاهای نادرست ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات 2020 را تبلیغ کردند، اشاره کردند.

دموکرات‌ها مانند دو سال گذشته، با 50 کرسی از 100 کرسی سنا، کنترل سنا را در دست خواهند داشت، زیرا کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، رای تساوی دارد.

(گزارش توسط تیم رید در فینیکس و کانیشکا سینگ، ریچارد کوان و جیسون لانگ در واشنگتن؛ نگارش کانیشکا سینگ؛ ویرایش توسط ویلیام مالارد)



منبع