دفترهای یادداشت های بایدن در میان اقلامی که توسط FBI در جستجوی خانه دلاور کشف شد

وزارت دادگستری از اظهار نظر خودداری کرد. FBI بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

نورمن آیزن که به عنوان مشاور ویژه اخلاق در کاخ سفید باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا کار می‌کرد، گفت که او از بررسی دقیق‌تر اسناد رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور قبل از ترک پست خود دفاع می‌کند تا اسناد دولتی با اسناد دیگر پر نشود. متعلقات

بایدن گفته است که از کشف اسناد طبقه بندی شده در دفتر سابقش در ماه نوامبر متعجب شده است و از نظر تحقیقات فدرال گفته است که “آنجا وجود ندارد”. دفتر مشاور کاخ سفید گفته است که این اسناد سهوا در جعبه ها بسته بندی شده و پس از خروج بایدن از معاونت ریاست جمهوری گرفته شده است.

آرشیو ملی در نامه‌ای به روسای جمهور و معاونان رئیس‌جمهور سابق این هفته از دفاتر آن‌ها درخواست کرد هر گونه مطالبی را که در اختیار دارند و ممکن است مربوط به دوران تصدی آنها باشد، جستجو کنند، از جمله «تعیین اینکه آیا موادی که قبلاً فرض می‌شد ماهیت شخصی دارند یا خیر. سهوا شامل سوابق ریاست جمهوری یا معاونت ریاست جمهوری مشروط به [Presidential Records Act]اعم از طبقه بندی شده یا طبقه بندی نشده.»

به گفته یکی از افراد آشنا به تحقیقات، دفترچه‌هایی که جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن در دوران معاونت خود در آن نوشته، از جمله مواردی است که اف‌بی‌آی هفته گذشته در جریان بازرسی از یکی از خانه‌هایش در دلاور در آنجا برداشت.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

هنگامی که از سخنگوی وکیل شخصی بایدن باب بائر پرسیده شد، موضعی که تیم حقوقی رئیس جمهور در اظهارات قبلی درباره تحقیقات وزارت دادگستری در مورد در اختیار داشتن مطالب طبقه بندی شده از دولت اوباما توسط بایدن در ویلمینگتون، دلاور پیدا شده بود، اتخاذ کرده بود. اقامتگاه و دفتری در واشنگتن دی سی که پس از ترک معاونت ریاست جمهوری از آن استفاده کرد.

این درخواست پس از نبرد بین دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و آرشیو بر سر در اختیار داشتن اسناد طبقه بندی شده پس از ترک پست، انجام شد که منجر به دریافت حکم تفتیش اف بی آی در ماه اوت برای بازپس گیری آنها از املاک مار-آ-لاگو شد. دستیاران بایدن در ماه نوامبر اسناد طبقه بندی شده دوران معاونت رئیس جمهور در دفتر خصوصی خود و همچنین اکتشافات بعدی را کشف کردند. و افشای مایک پنس، معاون سابق رئیس جمهور مبنی بر اینکه دستیارانش اسناد طبقه بندی شده را در خانه او در ایندیانا در این ماه پیدا کرده اند.

روز جمعه، پنس به دلیل داشتن اسناد طبقه بندی شده در اختیارش عذرخواهی کرد و گفت که مسئولیت کامل آن را بر عهده می گیرد.

بارون گفت این درست است که آیا بایدن یادداشتی در مورد خرید یک رئیس جمهور تولد برای همسرش برای خودش نوشته باشد یا درباره ملاقات با یک رهبر خارجی نوشته باشد.

جیسون آر. بارون، مدیر سابق دعوی در آرشیو ملی، گفت: وقتی نوت بوک هایی حاوی یادداشت های دست نویس در مورد مسائل شخصی، آمیخته با یادداشت هایی در مورد مشاغل دولتی به میان می آید، اگر بایدن هرگز آنها را با هیچ دولتی به اشتراک نگذارد، احتمالاً دارایی شخصی محسوب می شوند. کارکنان در دوران معاونت ریاست جمهوری

این شخص گفت: “او چیزی در جعبه ها نمی گذارد.”

به گفته یک فرد مطلع، تعداد دفترهایی که بایدن نگه داشته است زیاد است، اما آنها از تعداد دقیق آن اطلاعی نداشتند.

یکی از آشنایان با تحقیقات گفت، صفحات دیگر این دفترچه‌ها، اگرچه ممکن است حاوی اطلاعات بالقوه طبقه‌بندی نشده باشند، همچنان می‌توانند تحت قانون سوابق ریاست‌جمهوری دارایی دولتی در نظر گرفته شوند، زیرا مربوط به کارهای رسمی است که بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور انجام داد.

بارون گفت، اما اگر بایدن در حین خدمت به عنوان معاون رئیس جمهور، محتویات دفترچه ها را با کارکنان به اشتراک بگذارد، این مطالب به عنوان سوابق رسمی متعلق به دولت تلقی می شود.

به گفته این شخص، این دفترچه ها شامل ترکیبی از یادداشت های دست نویس بایدن در مورد موضوعات مختلف، اعم از شخصی و رسمی است. آنها گفتند بایدن در برخی از صفحات مطالبی را در مورد خانواده یا زندگی خود که به مناصب دولتی مرتبط نیست، یادداشت کرده است. در صفحات دیگر، آنها گفتند که او برخی از تجربیات یا افکار خود را به عنوان معاون رئیس جمهور در آن زمان به یادگار گذاشته است.

بائر در این بیانیه گفت: وزارت دادگستری “موادی را در اختیار گرفت که آن را در محدوده تحقیقات خود تلقی کرد، از جمله شش مورد شامل اسناد با علائم طبقه بندی و مواد اطراف.” وزارت دادگستری همچنین یادداشت‌های دست‌نویسی از سال‌های معاونت ریاست‌جمهوری را برای بررسی بیشتر در نظر گرفت.

سخنگوی وزارت دادگستری گفت: همانطور که در بیانیه منتشر شده در 14 ژانویه ذکر شد، مطابق با دیدگاه ما در مورد الزامات همکاری ما با وزارت دادگستری در این زمینه، ما در مورد صحت گزارش های این ماهیت اظهار نظر نمی کنیم.

این شخص گفت که این دفترچه ها به این دلیل توقیف شده اند که نوشته های بایدن در برخی از صفحات مربوط به کسب و کار رسمی او به عنوان معاون رئیس جمهور، از جمله جزئیات تعاملات دیپلماتیک او در دولت اوباما است و ممکن است به اطلاعات طبقه بندی شده ارجاع داده شود. آنها گفتند این دفترچه‌ها علامت‌های طبقه‌بندی‌شده ندارند، اما برخی از یادداشت‌های دست‌نویس داخل آن‌ها را می‌توان با توجه به محتوای حساس آن‌ها در نظر گرفت.

افشای این موضوع که ترامپ، بایدن و پنس همگی پس از ترک سمت خود دارای مواد طبقه بندی شده بودند، درخواست هایی را برای تغییر در روند زمان خروج روسای جمهور و معاونان رئیس جمهور برانگیخته است.

قانون فدرال به رؤسای جمهور و معاونان رئیس جمهور این امکان را می دهد که بنویسند و پس از ترک پست، یادداشت های روزانه و یادداشت هایی با ماهیت «شخصی» داشته باشند، تا زمانی که در زمان تصدی پست خود، مطالب را با کسی به اشتراک نگذاشته باشند. (به گفته داگلاس برینکلی، مورخ ریاست جمهوری که بعداً ویرایش و ویرایش کرد، رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق، در طول هشت سال حضور خود در کاخ سفید، دفتر خاطرات خود را در یک کشوی کمد نگه می داشت و تنها همسرش، نانسی، می دانست که آنها آنجا هستند. خاطرات را منتشر کرد.)

در اختیار داشتن اسناد طبقه بندی شده توسط ترامپ و بایدن موضوع تحقیقات جداگانه بازپرس ویژه است. مریک گارلند، دادستان کل، تا کنون از بازپرس ویژه ای برای تحقیق در مورد مدیریت پنس با اسناد طبقه بندی شده نام نبرده است.

بارون گفت: «یادداشت‌های شخصی یک رئیس‌جمهور یا معاون رئیس‌جمهور سابق تنها در صورتی سوابق ریاست‌جمهوری محسوب می‌شوند که با سایر کارکنان کاخ سفید یا آژانس فدرال برای استفاده در معاملات دولتی به اشتراک گذاشته شده یا در ارتباط باشند. رئیس‌جمهور یا معاون رئیس‌جمهور سابق حق دارد یادداشت‌های شخصی کاخ سفید را بیرون بیاورد – این یادداشت‌ها سوابق رسمی نیستند که در پایان یک دولت در اختیار آرشیو ملی قرار می‌گیرند.

داشتن دفترچه هایی از زمان معاونت رئیس جمهور توسط بایدن که شامل یادداشت هایی در مورد مشاغل رسمی او در این سمت بود، سؤالاتی را در مورد اینکه آیا او به درستی از رویه های حفظ سوابق ریاست جمهوری پیروی می کرد یا خیر، ایجاد می کند. همچنین سؤالاتی را در مورد اینکه آیا این دفترچه ها شخصی یا رسمی در نظر گرفته می شوند، و اینکه معاونان رئیس جمهور و رؤسای جمهور دیگری که در زمان مسئولیت خود دفترهای مشابهی را نگهداری می کردند، چگونه دفترچه های خود را اداره می کردند، ایجاد می کند.

آیزن یک سناریوی فرضی را ترسیم کرد که در آن یک رئیس‌جمهور یا یک دستیار می‌خواست صورتحساب پزشکی را جمع کند که باید پرداخت شود و باید با آرشیو ملی تماس بگیرد تا کارمندی تشخیص دهد که آیا این یک پرونده شخصی است یا دولتی.

روز بعد، بائر، وکیل شخصی رئیس جمهور، در بیانیه ای گفت که بازرسان فدرال پس از دسترسی به «یادداشت ها، پرونده ها، اوراق، صحافی ها، یادگاری ها، فهرست کارهای شخصی بایدن، بیش از اسنادی با علامت های طبقه بندی شده، با خود برده اند. برنامه‌ها و یادآوری‌هایی که به دهه‌ها قبل برمی‌گردند.»

یکی از نزدیکان بایدن گفت غیرممکن است تصور کنیم که او پس از ترک معاونت ریاست جمهوری، خودش جعبه ها را بسته بندی کرده است. این فرد به شرط ناشناس ماندن گفت که این وظیفه کارکنان او بود تا آزادانه تر صحبت کند.

سخنگوی بائر روز جمعه در پاسخ به این سوال که آیا بایدن می‌دانست که این دفترچه‌ها در جعبه‌هایی بسته‌بندی شده‌اند که در پایان دولت اوباما نزد او گذاشته شده‌اند، آیا از زمان ترک معاونت ریاست‌جمهوری به آن‌ها دسترسی داشته و آیا فکر می‌کند این دفترچه‌ها دارایی شخصی او بوده است، از اظهار نظر خودداری کرد.

در 20 ژانویه، FBI بیش از 12 ساعت را صرف جستجوی خانه بایدن در ویلمینگتون برای یافتن هرگونه سوابق احتمالی از هشت سال معاونت او، از جمله مطالب محرمانه بالقوه کرد.