دستیار سابق رئیس اف بی آی می گوید ترامپ می توانست اسرار هسته ای یک کشور خارجی را حفظ کند زیرا این کشور بالاترین قیمت را برای اطلاعات طبقه بندی شده داشت.

او گفت که کشورها “بازوی راست” خود را خواهند داد تا بدانند ایالات متحده در مورد دفاع آنها چه می داند.

وی افزود: “ثانیاً بیایید به سمت دشمن آن کشور برویم. آنها بازوهای چپ و راست خود را می دادند تا بفهمند دشمن آنها از نظر توان هسته ای چه می کند.”

فرانک فیگلیوززی دستیار سابق مدیر اف بی آی توسط این سوال پرسیده شد استفانی رول مجری MSNBC در روز چهارشنبه چرا ترامپ می خواست اسناد فوق محرمانه در مورد برنامه هسته ای یک کشور خارجی را در خانه خود در مار-آ-لاگو در فلوریدا نگه دارد، همانطور که قبلاً توسط واشنگتن پست گزارش شده بود.

در جریان یورش اف‌بی‌آی به مار-آ-لاگو در ماه گذشته، ماموران 11 مجموعه اسناد طبقه‌بندی شده، از جمله برخی از آنها را با علامت “فوق محرمانه” ضبط کردند. واشنگتن پست گزارش داد که برخی از اسناد ممکن است مربوط به سلاح های هسته ای باشد.

بر اساس حکم بازرسی، وزارت دادگستری در حال بررسی این موضوع است که آیا ترامپ با نگهداری اسناد در اقامتگاه خود در فلوریدا، هر یک از سه قانون فدرال – از جمله قانون جاسوسی – را نقض کرده است یا خیر.

یک نماینده در دفتر پست ریاست جمهوری ترامپ بلافاصله به درخواست اینسایدر برای اظهار نظر پاسخ نداد.

در ماه اوت، نویسنده چارلز لیرهسن – که یکی از کتاب‌های ترامپ را به صورت شبح نوشته است – گفت که رئیس‌جمهور سابق ممکن است اسناد کاخ سفید را برای فروش به عنوان یادگاری ریاست جمهوری در آینده برده باشد. به طور جداگانه، اریک شاون، مجری شبکه فاکس نیوز، همچنین در طول یک برنامه گفت که آیا ترامپ سعی کرده این فایل های فوق محرمانه را “به روس ها” یا “سعودی ها بفروشد یا به اشتراک بگذارد”.

فیگلیوزی گفت که این پرونده ها “بزرگترین ارزش” را برای قدرت های خارجی علاقه مند و دشمنان آنها دارد.

  • او توضیح داد که اگر کسی بخواهد آن‌ها را به بازار عرضه کند و از داشتن چنین فایل‌هایی سرمایه‌گذاری کند، «به‌طور بالقوه بیشترین ارزش» را دارد.

    او گفت: “اگر از من بپرسند که بالاترین قیمت یا بالاترین ارزش در مورد چه نوع اطلاعات طبقه بندی شده دولت ایالات متحده می تواند باشد، مطمئناً در میان پاسخ های من عبارتند از: اطلاعات مرتبط با هسته ای.”

    فرانک فیگلیوززی، مقام سابق اف بی آی، نظریه ای در مورد اینکه چرا دونالد ترامپ پرونده های هسته ای فوق سری را نگه داشته است، دارد.

  • در پاسخ، فیگلیوززی اظهار داشت که قیمت بالای این اسناد، دارایی‌های جذابی برای در اختیار داشتن آنها خواهد بود.

    فیگلیوزی همچنین در این گمانه زنی تنها نیست که ترامپ احتمالاً سعی کرده است چنین داده های طبقه بندی شده را بفروشد.

    ماه گذشته، ترامپ این ایده را رد کرد که اسناد هسته ای در اختیار اوست. با این حال، واشنگتن پست این هفته گزارش داد که پرونده های ضبط شده از مار-آ-لاگو شامل اطلاعاتی درباره قابلیت های دفاع هسته ای یک دولت خارجی است.

    جدای از ارزش اطلاعات، فیگلیوزی خاطرنشان کرد که این پرونده‌ها همچنین در Mar-a-Lago قرار داشتند، که فیگلیوزی گفت که دارای “پایین‌ترین امنیتی است که می‌توانید تصور کنید” با اتباع خارجی که “در داخل و خارج از آن گیر می‌افتند.”

    یکی از مقامات سابق اف‌بی‌آی گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ممکن است می‌خواسته اسناد فوق محرمانه درباره یک قدرت خارجی را به دلیل هزینه‌های نجومی که آن کشور یا دشمنانش برای چنین اطلاعاتی پرداخته‌اند، حفظ کند.

    • خب، اولاً، یک کشور بازوی راست خود را می‌دهد تا بداند ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای و توانایی‌هایش چه می‌داند، نه تنها به دلیل واضح «هی، آنها این را فهمیدند»، بلکه به این دلیل که به آنچه ما نشان می‌دهد، پیام می‌دهد. فیگلیوزی گفت: از برنامه آنها اطلاعی ندارم.

      فیگلیوززی اولین مقام اف بی آی نیست که احتمال می دهد اتباع خارجی سعی کرده اند به مار-آلاگو دسترسی داشته باشند.

      مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





    منبع

    پیتر استرزوک، مقام سابق اف‌بی‌آی – که سابقه تلخ و داستانی با ترامپ دارد – در ماه اوت گفت که «هر سرویس اطلاعاتی خارجی صالح» تلاش می‌کرد تا به اقامتگاه رئیس‌جمهور سابق فلوریدا دسترسی پیدا کند. استرزوک از روسیه، چین، ایران و کوبا به عنوان کشورهای احتمالی که این عوامل ممکن است از آنها آمده باشند، نام برد.