در نزدیکی مرز روسیه، اجساد هنوز در میدان جنگ قرار دارند

چند متری خارج از سلول میله‌دار، سه صندلی فرسوده دور یک میز ایستاده‌اند، ته سیگار و پوسته‌های خالی دانه‌های کدو تنبل روی زمین اطراف آن‌ها ریخته شده است.

با وجود گلوله باران، گروه کوچکی از سربازان راه خود را در امتداد یک مسیر گلی شیاردار به سمت جایی که یک جنگجوی اوکراینی مرده دراز می‌کشد، می‌پیچند که توسط هواپیمای بدون سرنشینی که برای جستجوی اجساد و گورهای کم عمق استفاده می‌شود، شناسایی شده است.

در بیانیه ای که روز شنبه در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، دفتر دادستانی منطقه خارکف که کوزاچا لوپان در حوزه قضایی آن قرار دارد، گفت که این اتاق به عنوان سلول شکنجه در زمان اشغال این منطقه توسط نیروهای روسی استفاده می شد.

لتیچا گفت: «خانه‌های ما راحت است، حتی اگر در روستا زندگی می‌کنیم. “این یک وحشت است. من حتی نمی دانم چه زمانی همه اینها را بازسازی و بازسازی خواهیم کرد.»



منبع

در این گوشه شمال شرقی اوکراین، ارتش روسیه پس از ماه‌ها تحت کنترل درآوردن این منطقه از مرز به روسیه عقب رانده شد. اما گلوله‌های توپخانه همچنان در هوا سوت می‌زند که از داخل روسیه شلیک می‌شود و با طنین‌اندازی طنین‌انداز و وزش دود سیاه در خاک اوکراین فرود می‌آید.

در سرتاسر این منطقه مرزی، جایی که نبردهای شدید در جریان بود، روستاها زخم های ویرانگر جنگ را به همراه دارند: خانه های بمباران شده و سوخته، جاده های پر از دهانه های انفجار گلوله های خمپاره، ماشین های شکسته شده در کنار جاده.

کوزاچا لوپان، اوکراین (AP) – هنوز اجساد در میدان نبرد وجود دارند که در زمین‌های مزرعه یا داخل تانک‌های سوخته افتاده بودند، زیرا نیروهای اوکراینی در یک ضد حمله بزرگ در این ماه از سرزمین‌های تحت اشغال روسیه عبور کردند.

لاریسا لتیوچا، 56 ساله، در روستای نزدیک پرودیانکا، گفت: «سه روز قبل از اینکه تصمیم به ترک بگیریم، اینجا مثل جهنم بود» از تمام تیراندازی ها. «از همه جا در حال پرواز بود. سوت می زد و منفجر می شد. ما در زیرزمین پنهان شدیم و … در خانه ما را منفجر کردند.»

ویتالی گفت که کالبد شکافی ها دنبال خواهد شد و جزئیات مکان ها ضبط شده و به بازرسانی که به دنبال جنایات جنگی احتمالی هستند، منتقل می شود.

ادعاهای آنچه در اتاق رخ داده است را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.

ویتالی، یکی از فرماندهان گارد ملی که مردانش در حال جستجوی اجساد سربازان از هر دو طرف هستند، گفت: “این یک خطر است. ما همیشه زندگی خود را به خطر می اندازیم و هر لحظه ممکن است گلوله ای از خاک روسیه به داخل پرواز کند.” او فقط به دلایل امنیتی خواست تا با نام کوچکش شناسایی شود.

ویتالی گفت که این تیم همچنین به دنبال قبر قربانیان احتمالی زندانی است که به گفته مقامات، زندان موقتی است که در آن زندانیان مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

“من یک وحشت دیدم. من هنوز نمی توانم خودم را جمع و جور کنم. «ما تمام زندگی‌مان را اینجا زندگی می‌کردیم. داشتیم آن را می‌ساختیم، بازسازی می‌کردیم. تمام زندگی ما در اینجا سرمایه گذاری شد.»

مرد مرده اوکراینی با زره بدن و کلاه ایمنی به پشت دراز کشیده و کلاهی زیر آن قرار دارد تا جلوی نور خورشید را بگیرد. جسد برای مدت طولانی آنجا بوده است.

پنجره‌ها منفجر شده‌اند و سقف از جایی که لکه‌ای در اثر انفجار از بین رفته است نشت می‌کند. در خانه کوچکی که والدینش در همان زمین ساخته اند، تمام قسمت پشتی آن گم شده است. ترکش و آوار خانه را پر کرده است.

در زیرزمین تاریک پشت سوپرمارکت محلی، میله‌های فلزی گوشه‌ای از اتاق را محاصره کرده و سلول بزرگی را تشکیل می‌دهند. کیسه خواب ها و لحاف های کثیف سه نقطه خواب را در بالای ورقه های پلی استایرن برای عایق بندی از کف زمین لخت مرطوب نشان می دهند. در گوشه، دو سطل سیاه به عنوان سرویس بهداشتی عمل می کردند.

آن‌ها صحنه را مستند می‌کنند و بقایای بدن را در کیسه‌ای برمی‌دارند و سپس در طول مسیر به سمت یک تانک روسی سوخته می‌روند. تنها یکی از اعضای تیم لازم است تا کیف جسدی را که بقایای جسد روس پیدا شده در داخل آن نگهداری می شود، با خود بردارد.

روستای نزدیک کوزاچا لوپان، که لبه آن کمتر از دو کیلومتر با مرز روسیه فاصله دارد، توسط نیروهای اوکراینی در 11 سپتامبر بازپس گرفته شد.

دفتر دادستانی گفت نیروهای روسی یک نیروی پلیس محلی ایجاد کرده اند که اداره زندان را بر عهده دارد و افزود که اسنادی که عملکرد اداره پلیس و ادوات شکنجه را تایید می کند کشف و ضبط شده است. در این بیانیه آمده است که تحقیقات در حال انجام است.

در روزهای پس از بیرون راندن روس ها، مردم محلی برای دیدن آنچه از خانه هایشان باقی مانده است، بازگشته اند.

او با خانواده اش در آوریل رفت و چند روز پس از بازپس گیری روستا توسط سربازان اوکراینی برای بررسی اموالش بازگشت.

محل دفن در برخی از مناطقی که نیروهای روسی از آنجا بیرون رانده شدند، پیدا شده است، به ویژه در شهر ایزیوم، جایی که مقامات اوکراینی می گویند بیش از 440 قبر در نزدیکی قبرستان این شهر پیدا شده است. رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی گفته است که این اجساد شامل اجساد بزرگسالان و کودکان غیرنظامی و همچنین سربازان است که نشانه هایی از مرگ های خشونت آمیز، برخی از آنها احتمالاً در اثر شکنجه را نشان می دهد.