در میان هشدارهای کابین خلبان، جت به طرز وحشیانه ای به زمین زده شد و یک نفر را کشت: NTSB

سیستم تریم جت دو موتوره Bombardier Challenger 300 موضوع دستور اداره هوانوردی فدرال در سال گذشته بود که خلبانان قبل از پرواز، بررسی های ایمنی بیشتری را انجام دهند.

جان کاکس، یک خلبان سابق خطوط هوایی و اکنون مشاور ایمنی، گفت: “قطعاً مشکلاتی” در مورد اقدامات قبل از پرواز خلبانان وجود دارد، اما او گفت که آنها هنگامی که چک لیست را برای پاسخ به شکست تریم دنبال کردند، به درستی واکنش نشان دادند.

خلبانان به بازرسان گفتند که همانطور که NTSB در ارزیابی اولیه یک روز پس از حادثه گفته بود، با تلاطم مواجه نشدند.

FAA دستورالعمل خود را در مورد جت های Bombardier Challenger 300 سال گذشته پس از موارد متعددی صادر کرد که در آن تثبیت کننده افقی روی هواپیما باعث شد دماغه هواپیما پس از تلاش خلبان برای بالارفتن هواپیما پایین بیاید.

در این گزارش آمده است که دماغه هواپیما سپس به سمت بالا حرکت کرد و افراد داخل آن را در معرض نیروهایی در حدود چهار برابر نیروی گرانش قرار داد، سپس به سمت پایین‌تر حرکت کرد و قبل از اینکه خلبان‌ها بتوانند کنترل خود را به دست گیرند، دوباره به سمت بالا چرخید.

هشدار دیگری حاکی از خرابی تریم تثبیت کننده خودکار خلبان بود. در این گزارش آمده است که در حالی که خلبانان سوئیچ تثبیت کننده تثبیت کننده را از حالت اولیه به خاموش می برند، هواپیما به طور ناگهانی به سمت بالا حرکت می کند، طبق این گزارش.

بمباردیر مستقیماً به محتوای گزارش پاسخ نداد و در بیانیه‌ای گفت که در حال مطالعه دقیق آن است. در بیانیه قبلی، سازنده کانادایی اعلام کرد که پشت جت های چلنجر 300 و قابلیت پرواز آنها ایستاده است.

خدمه پرواز متشکل از دو خلبان باتجربه با 5000 و 8000 ساعت زمان پرواز بودند و دارای درجه بندی مورد نیاز برای پرواز برای یک شرکت هواپیمایی بودند. اما هر دو مدل هواپیما نسبتاً جدید بودند و امتیازات خود را در اکتبر گذشته کسب کردند.

این شرکت روز جمعه گفت: “ما به حمایت کامل و ارائه کمک به همه مقامات در صورت نیاز ادامه خواهیم داد.”

نماینده Conexon، یک شرکت متخصص در اینترنت روستایی، روز جمعه از اظهار نظر خودداری کرد.

هاید در دولت های کلینتون و اوباما در سمت های دولتی خدمت کرد و مشاور کمیسیون 11 سپتامبر بود که به طور رسمی به عنوان کمیسیون ملی حملات تروریستی علیه ایالات متحده شناخته می شود.

دو خلبان و سه مسافر از کین، نیوهمپشایر، به لیزبورگ، ویرجینیا، قبل از تغییر مسیر به فرودگاه بین‌المللی بردلی در کانکتیکات در حال حرکت بودند. یکی از مسافران، دانا هاید، 55 ساله، از کابین جان، مریلند، به بیمارستان منتقل شد و در آنجا بر اثر جراحات شدید جان باخت.

هیئت ملی ایمنی حمل و نقل در گزارش اولیه خود به هیچ نتیجه‌ای در مورد علت اصلی حادثه مرگبار 3 مارس نرسید، اما مجموعه‌ای از مواردی را توصیف کرد که قبل و بعد از خارج شدن هواپیما از کنترل اشتباه کردند.

شارپ از پورتلند، مین گزارش داد. دیوید کونیگ، نویسنده خطوط هوایی AP در دالاس در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

مشخص نبود که هاید روی صندلی خود کمربند بسته شده بود یا بالا و اطراف، در کابین جت متعلق به Conexon، مستقر در کانزاس سیتی، میسوری. در این گزارش آمده است که شوهر و پسرش به همراه خلبان و کمک خلبان در این حادثه آسیبی ندیده اند.

این گزارش نشان داد که خلبانان پرواز اولیه خود را متوقف کردند زیرا هیچکس پوشش پلاستیکی یکی از لوله‌های بیرونی که سرعت هوا را تعیین می‌کند برنمی‌دارد و آنها با هشدار خطای محدودکننده سکان بلند می‌شوند.

در این گزارش آمده است که هواپیما به شدت بالا و پایین می‌چرخد و «فشار چوب» فعال می‌شود، به این معنی که رایانه روی هواپیما فکر می‌کند هواپیما در خطر توقف آیرودینامیکی است.

___

در این گزارش آمده است که خلبانان در مواجهه با چندین هشدار در کابین خلبان هواپیمای بمباردیر، یک چک لیست را دنبال کردند و سوئیچی را که تثبیت کننده دم هواپیما را «تریم» یا تنظیم می کرد، خاموش کردند.

هارتفورد، کنون (AP) – محققان حمل و نقل ایالات متحده روز جمعه گزارش دادند که یک جت تجاری که بر فراز نیوانگلند پرواز می کرد، پس از اینکه خلبانان در پاسخ به هشدارهای خودکار کابین خلبان، سیستمی را که به پایدار نگه داشتن هواپیما کمک می کرد خاموش کردند، به شدت به سمت بالا و سپس به سمت پایین حرکت کرد و یک مسافر را به مرگ مجروح کرد.