در روسیه پوتین، دستگیری ها به سرعت و به طور گسترده در حال گسترش است

آنها به دنبال دیمیتری کولکر، یک فیزیکدان بیمار، در بخش مراقبت های ویژه آمدند. آنها به دنبال ایوان فدوتوف، ستاره هاکی، در حالی که او در حال ترک تمرین با گروه فیلمبرداری بود، آمدند. آنها برای ولادیمیر مائو، رئیس دانشگاه دولتی، هفته ای که دوباره به عضویت هیئت مدیره گازپروم انتخاب شد، آمدند.

برای گزمان، مفسر لیبرال که در مسکو باقی مانده است، موضوع مشترک دستگیری های اخیر، ظلم ظاهراً بی دلیل آنها بود. او گفت که در سیستم پوتین، چنین رفتاری بیشتر از آن که توسط دولت مورد انتقاد قرار گیرد، پاداش می گیرد.

این بازداشت مفصل به طور گسترده به عنوان مجازاتی برای بازی در ایالات متحده به جای ماندن در روسیه تلقی شد. ریانووستی به نقل از یک پیشکسوت ورزش شوروی گفت: “من تعجب نمی کنم اگر او را سوار بر زیردریایی کنند و به دریا بفرستند.” او پس از آن هیچ جا نخواهد رفت.

مائو 62 ساله به هیچ وجه منتقد عمومی کرملین نبود. او با امضای نامه سرگشاده ماه مارس که تهاجم روسیه به اوکراین را «تصمیم ضروری» می‌نامید، به بیش از 300 مقام ارشد دانشگاهی پیوسته بود و هفته گذشته مجدداً به عضویت هیئت مدیره گازپروم، غول انرژی روسیه انتخاب شد. اما او همچنین به عنوان چیزی که محققان سیاست روسیه آن را “لیبرال سیستمیک” می نامند، شهرت داشت، کسی که در درون سیستم پوتین کار می کرد تا سعی کند آن را به سمتی بازتر و طرفدار غرب سوق دهد.

پیامی که توسط این بازداشت‌های پرمخاطب فرستاده می‌شود: اکنون تقریباً هر کسی در روسیه ولادیمیر پوتین مجازات می‌شود.

در این زمینه، اخباری مبنی بر اینکه فدوتوف، دروازه‌بان مدال نقره تیم ملی هاکی روسیه در المپیک پکن در ماه فوریه، قراردادی در ماه مه با فیلادلفیا فلایرز امضا کرد، احتمالاً چالشی تلقی می‌شد.

به گفته یک خبرنگار تلویزیونی که در حال فیلمبرداری از یک گزارش ویژه بود، در عوض، روز جمعه، هنگامی که او یک جلسه تمرین را در سن پترزبورگ ترک می کرد، توسط گروهی از مردان که برخی از آنها ماسک و استتار داشتند متوقف شد و او را با یک ون بردند. درباره او و واقعه را دید.

اکاترینا شولمان، دانشمند علوم سیاسی که تا آوریل در آکادمی مائو تدریس می کرد، این موسسه را “مرکز آموزشی بیشتر بوروکراسی مدنی کشور” خواند و دستگیری او را بالاترین سطح پیگرد کیفری روسیه از سال 2016 توصیف کرد. او گفت، این موسسه نشان داد که خلوص ایدئولوژیک در حال تبدیل شدن به یک اولویت مهم تر برای مقامات روسیه بود، به ویژه در آموزش.

هیچ یک از اهداف سرکوب اخیر، منتقد صریح کرملین نبود. بسیاری از پرسروصداترین مخالفان پوتین که پس از حمله به اوکراین تصمیم گرفتند در روسیه بمانند، مانند سیاستمداران ایلیا یاشین و ولادیمیر کارا مورزا، قبلاً در زندان بودند. اما هر یک از اهداف سرکوب اخیر نمایانگر یک روسیه بیرونی بود که پوتین به طور فزاینده ای آن را به عنوان یک تهدید وجودی توصیف می کند. و راه هایی که آنها را بازداشت کردند به نظر می رسید که برای ایجاد موج طراحی شده بودند.

گوزمن گفت: «این سیستم به گونه ای ساخته شده است که ظلم بیش از حد توسط یک مقام به ندرت مجازات می شود. “اما نرمی بیش از حد می تواند باشد. بنابراین هر مقام مشخصی به دنبال نشان دادن سرسختی بزرگ است.»

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

طبق گزارش رسانه های روسی، فدوتوف، 25 ساله، یکی از ستاره های آینده هاکی جهان، قصد داشت در این ماه به ایالات متحده برود.

اکنون او در یک مصاحبه تلفنی گفت که خانواده باید جسد کولکر را با هزینه شخصی خود از مسکو برگردانند.

جرم ادعایی فدوتوف به نقل از خبرگزاری های روسی: فرار از خدمت سربازی. مردان زیر 27 سال روسیه باید به مدت یک سال خدمت کنند، اگرچه ستارگان ورزش معمولاً می توانند از خدمت سربازی اجتناب کنند. روز دوشنبه، خبرگزاری دولتی ریانووستی گزارش داد که فدوتوف به یک پایگاه آموزشی ناشناس نیروی دریایی روسیه منتقل شده است.

پوتین خودش هم همین را گفته است. در سخنرانی ماه مارس که در آن از خائنان در میان روسیه انتقاد کرد، او کسانی را که به طور فیزیکی در روسیه زندگی می‌کنند اما در غرب زندگی می‌کنند «در افکارشان، در آگاهی برده‌وارشان» فریاد زد.

معلوم شد که روابط او با کرملین برای نجات مائو از یک پرونده کلاهبرداری که پیش از این رئیس دانشگاه برجسته دیگری را گرفتار کرده بود و منتقدان می‌گویند برای از بین بردن باقی مانده‌های مخالف در دانشگاه‌های روسیه طراحی شده بود، کافی نبود.

لئونید گوزمن، 71 ساله، مفسری که به سخنان خود علیه پوتین و جنگ ادامه می دهد، در یک مصاحبه تلفنی از مسکو، با اذعان به ترس از دستگیری او نیز گفت: “هر روز احساس می شود ممکن است آخرین روز باشد.”

© 2022 شرکت نیویورک تایمز



منبع

انبوه دستگیری ها در سراسر کشور در روزهای اخیر نشان داده است که کرملین قصد دارد کمربند جامعه روسیه را بیش از پیش محکم کند. به نظر می‌رسد که این تجلی بیانیه پوتین در هفته‌های اولیه جنگ او در اوکراین است که روسیه باید خود را از شر «فاله‌ها و خائنان» طرفدار غرب پاک کند، و این یک سرمای غیرقابل انکار است.

مشخص نبود که چرا FSB دیمیتری کولکر، 54 ساله، متخصص اپتیک کوانتومی را هدف قرار داد. رسانه های دولتی گزارش دادند که او به ظن انتقال اسرار به خارج از کشور زندانی شده است. اما منتقدان کرملین می گویند که این بخشی از کارزار گسترده FSB برای سرکوب آزادی اندیشه در جهان دانشگاهی است. آناتولی ماسلوف، فیزیکدان دیگری از نووسیبیرسک که هفته گذشته نیز به ظن خیانت دستگیر شد، همچنان در بازداشت به سر می برد.

ماکسیم کولکر که راه پدرش را به عنوان یک فیزیکدان در نووسیبیرسک دنبال می کند، گفت که دیمیتری کولکر به دلیل استخدام دانش آموزان برای کار در آزمایشگاهش شناخته شده بود و به متقاعد کردن برخی از دانشمندان روسی در حال ظهور کمک کرد تا به دنبال کار در خارج نباشند.

این دستگیری ها همزمان با دستگیری مائو، اقتصاددان برجسته روسی که رئیس یک دانشگاه دولتی گسترده، آکادمی ریاست جمهوری اقتصاد ملی و مدیریت دولتی روسیه است، به اتهام کلاهبرداری انجام شد.

پسرش ماکسیم، 21 ساله، در تمام پایتخت ها در شبکه های اجتماعی در کنار تصویری از تلگرام سه خطی ارسال شده توسط مقامات برای اطلاع خانواده از مرگ، نوشت: «اف اس بی پدرم را کشت. “آنها حتی اجازه ندادند خانواده ما خداحافظی کنند.”

کولکر، فیزیکدان، هفته گذشته برای درمان سرطان در مرحله آخر، به بیمارستانی در شهر نووسیبیرسک سیبری وارد شد، به طوری که او قادر به غذا خوردن نبود. روز بعد، ماموران سرویس امنیت فدرال یا FSB، آژانس جانشین KGB، وارد شدند و با متهم کردن او به خیانت، او را به زندان مسکو بردند. در آخر هفته، او در بازداشت درگذشت.

گوزمن که در دهه 1990 با مائو به عنوان مشاور دولتی کار می کرد، گفت: «دشمن بزرگ دولت و ثبات دولت افرادی هستند که دانش دارند. “حقیقت در اینجا دشمن است.”

او همچنین به طور فزاینده ای تاکید می کند که روس های واقعا میهن پرست باید متعهد به زندگی و کار در روسیه باشند. او ماه گذشته در یک کنفرانس اقتصادی در سن پترزبورگ گفت که “موفقیت واقعی و محکم و احساس عزت و عزت نفس تنها زمانی رخ می دهد که آینده خود و فرزندان خود را به سرزمین مادری خود گره بزنید.”

ساختمان سرویس امنیت فدرال در مسکو، 29 اوت 2018. (سرگئی پونومارف/نیویورک تایمز)

شولمان که اکنون یکی از همکاران آکادمی رابرت بوش در برلین است، می‌گوید: «در آموزش، مهم است که یک فرد به طور فعال ارزش‌هایی را که باید در سر دانش‌آموزانش کاشته کند، ابراز کند و به اشتراک بگذارد. “در اینجا، وفاداری مبهم ممکن است مجاز نباشد.”

  ساختمان سرویس امنیت فدرال در مسکو، 29 اوت 2018. (سرگئی پونومارف/نیویورک تایمز)