در حالی که شی چین خبر از “عصر جدید” در روابط می دهد، از عربستان استقبال می شود

چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان، شریک تجاری عمده کشورهای خلیج‌فارس است و روابط دوجانبه با افزایش تنوع اقتصادی در منطقه، گسترش یافته است و این امر باعث افزایش نگرانی ایالات متحده در مورد دخالت چین در زیرساخت‌های حساس خلیج‌فارس شده است.

تیانبو در مقاله‌ای درباره روابط عربستان و چین نوشت: ابتکار «کمربند و جاده» – پروژه سرمایه‌گذاری زیرساختی امضای شی – با برنامه‌های عربستان برای تنوع بخشیدن به اقتصادش تحت «چشم‌انداز 2030» هماهنگ است.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که با تنظیم لحن سفر شی، هواپیمای وی هنگام ورود به حریم هوایی عربستان توسط جت‌های نیروی هوایی عربستان اسکورت شد و در حالی که اعضای ارشد سلطنتی سعودی در روز چهارشنبه در فرودگاه با وی دیدار کردند، یک سلام 21 گلوله شلیک شد.

شی در مقاله ای که در رسانه های سعودی منتشر شد، گفت که در یک “سفر پیشگامانه” است تا “دوران جدیدی از روابط چین با جهان عرب، کشورهای عربی خلیج فارس و عربستان سعودی را بگشاید”.

وزیر انرژی عربستان روز چهارشنبه گفت که ریاض یک شریک انرژی «معتمد و قابل اعتماد» برای پکن باقی خواهد ماند و این دو با ایجاد یک مرکز منطقه‌ای در این کشور برای کارخانه‌های چینی، همکاری در زنجیره تامین انرژی را تقویت خواهند کرد.

اعضای گارد سلطنتی عربستان سوار بر اسب‌های عربی و حامل پرچم‌های چین و عربستان، خودروی شی را هنگام ورود به کاخ سلطنتی در ریاض همراهی کردند، جایی که شاهزاده محمد، حاکم واقعی غول نفتی، با لبخندی گرم از او استقبال کرد.

ریاض (رویترز) – محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی روز پنجشنبه در حالی که رهبر چین از “عصر جدیدی” در روابط اعراب خبر می دهد، استقبال کرد و با استقبال فراوان نشان از علاقه ریاض به تعمیق روابط با پکن علیرغم احتیاط آمریکا دارد.

شاهزاده محمد که بایدن در ماه ژوئیه به جای دست دادن با او مشت زد، پس از قتل خاشقجی که روابط عربستان و آمریکا را مخدوش کرد، به صحنه جهانی بازگشت و در مقابل خشم آمریکا از نفت سرکشی کرد. تدارکات و فشار واشنگتن برای کمک به انزوای روسیه.

وی نوشت: چین و کشورهای عربی “به بلند نگه داشتن پرچم عدم مداخله در امور داخلی ادامه خواهند داد و قاطعانه از یکدیگر در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی حمایت خواهند کرد.”

این موضوع کاملاً در تضاد با استقبال کم‌اهمیت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بود، که روابط با او به دلیل سیاست انرژی عربستان سعودی و قتل جمال خاشقجی در سال 2018 که این دیدار ناخوشایند را تحت الشعاع قرار داده بود، تیره شده است.

(گزارش توسط عزیز الیعکوبی در ریاض و ادواردو باپتیستا در پکن؛ نوشته تام پری؛ ویرایش توسط غایده غانتوس و نیک مکفی)



منبع

توسط عزیز الیعکوبی و ادواردو باپتیستا

عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی گفته اند که بین قدرت های جهانی طرفی را انتخاب نمی کنند و شرکای خود را برای تامین منافع اقتصادی و امنیتی ملی متنوع می کنند.

“شریک قابل اعتماد”

تانگ تیانبو، متخصص خاورمیانه در مؤسسه روابط بین‌الملل معاصر چین (CICIR) – یک اندیشکده وابسته به دولت چین – گفت که این دیدار منجر به گسترش بیشتر همکاری‌های انرژی خواهد شد.

شی، به دلیل دیدار با سایر تولیدکنندگان نفت خلیج فارس و شرکت در گردهمایی گسترده‌تری از رهبران عرب در روز جمعه، گفت که این کشورها «گنجینه انرژی برای اقتصاد جهانی هستند… و زمینه‌های حاصلخیز برای توسعه صنایع با فناوری پیشرفته هستند. “.

به گزارش خبرگزاری دولتی SPA، شرکت های چینی و عربستانی همچنین 34 قرارداد برای سرمایه گذاری در انرژی سبز، فناوری اطلاعات، خدمات ابری، حمل و نقل، ساخت و ساز و سایر بخش ها امضا کردند. ارقامی ارائه نکرد، اما پیشتر گفته بود که دو کشور قراردادهای اولیه به ارزش 30 میلیارد دلار را امضا خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که عربستان سعودی متحد مهم ایالات متحده بود، “در سال های اخیر، از خودمختاری استراتژیک خود حمایت کرده و در برابر فشار ایالات متحده مقاومت کرده است”.

ایالات متحده که با احتیاط شاهد نفوذ فزاینده چین و روابطش با ریاض در نادر است، روز چهارشنبه گفت که این سفر نمونه ای از تلاش چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان است و سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه را تغییر نخواهد داد.