در تماسی نادر، ایالات متحده به روسیه پیشنهاد معامله گرینر، ویلان را می دهد

مقامات گفتند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که پس از ملاقات با والدینش، اجازه مبادله زندانیان رید را صادر کرد، قراردادی را که ایالات متحده در این مورد پیشنهاد کرده بود، امضا کرد.

بلینکن جزئیاتی در مورد قرارداد پیشنهادی ارائه شده به روس‌ها ارائه نکرد، اما مقامات آمریکایی پیشنهاد کردند که این معامله مشابه مبادله زندانیان است که باعث آزادی ترور رید، کهنه سرباز تفنگداران دریایی در ماه آوریل شد. روسیه تمایل خود را برای آزاد شدن ویکتور بوت، فروشنده اسلحه محکوم روسی از زندان ایالات متحده پنهان نکرده است و مقامات این موضوع را رد نمی کنند که آزادی بوت روی میز باشد.

گرینر در صورت محکوم شدن به حمل مواد مخدر با 10 سال زندان مواجه خواهد شد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور و تیمش مایلند اقدامات خارق‌العاده‌ای برای بازگرداندن آنها به خانه انجام دهند.

هیچ نشانه ای وجود نداشت که بلینکن و لاوروف برای آزادی رید با هم ارتباط برقرار کرده باشند. آخرین تماس رسمی آنها در 22 فوریه بود، زمانی که بلینکن به لاوروف نامه نوشت تا جلسه ای را که به عنوان آخرین تلاش برای جلوگیری از تهاجم روسیه برنامه ریزی کرده بودند لغو کند و گفت که مسکو علاقه ای به دیپلماسی جدی در این زمینه نشان نداده است. وزارت امور خارجه بعداً گفت که دیپلماسی روسیه «تئاتر کابوکی» بود – همه نمایش و بدون محتوای.

واشنگتن (AP) – آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده به روسیه پیشنهاد داده است تا بریتنی گرینر، ستاره WNBA و یک آمریکایی زندانی دیگر را به خانه بازگرداند. در تغییر شدید سیاست قبلی، بلینکن همچنین گفت که انتظار دارد با همتای کرملین خود برای اولین بار از زمان قبل از حمله روسیه به اوکراین برای بحث در مورد توافق و سایر موارد صحبت کند.

بلینکن و لاوروف در اوایل این ماه در دفعات بعدی که همزمان در یک مکان بودند از یکدیگر دوری کردند: در نشست وزرای خارجه گروه 20 کشور در بالی، اندونزی.

ویلان، یک مدیر امنیتی شرکتی از میشیگان، در سال 2020 به اتهام جاسوسی به 16 سال زندان محکوم شد. او و خانواده اش به شدت بر بی گناهی خود تاکید کرده اند. دولت آمریکا این اتهامات را نادرست خوانده است.

او گفت: «انتقال پیام‌های واضح و مستقیم به روس‌ها در مورد اولویت‌های کلیدی برای ما، از جمله آزادی گرینر و ویلان، فایده دارد. آنها همچنین شامل “آنچه ما در سراسر جهان می بینیم و می شنویم نیاز مبرم به غذاها، نیاز مبرم به کاهش قیمت ها است.”

در صورت برقراری تماس با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، این اولین گفتگوی این افراد از 15 فوریه، حدود یک هفته قبل از حمله روسیه به اوکراین است. مقامات آمریکایی گفتند که تمایل به پاسخ در مورد پیشنهاد زندانی دلیل اصلی، اما نه تنها دلیلی است که ایالات متحده روز چهارشنبه درخواست تماس جدیدی با لاوروف کرد.

اظهارات بلینکن اولین باری است که دولت ایالات متحده علناً هرگونه اقدام ملموسی را برای آزادی گرینر انجام داده است، که در ماه فوریه به اتهامات مربوط به مواد مخدر در فرودگاه مسکو دستگیر شد و چهارشنبه در دادگاه او شهادت داد. اگرچه مشخص نیست که آیا این پیشنهاد برای روسیه برای آزاد کردن آمریکایی‌ها کافی است یا خیر، اما اعتراف عمومی به این پیشنهاد در زمانی که ایالات متحده از روسیه اجتناب می‌کند، نشان‌دهنده فشار فزاینده بر دولت بر سر گرینر و ویلان و عزم آن برای دریافت آنهاست. خانه

بلینکن گفت که او همچنین با لاوروف در مورد اهمیت پایبندی روسیه به توافقنامه سازمان ملل برای آزادسازی چندین تن غلات اوکراینی از انبار صحبت خواهد کرد و به او در مورد خطرات تلاش‌های احتمالی روسیه برای الحاق بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین هشدار خواهد داد.

این دو مرد بعداً در یک شهر در همان زمان هفته آینده در پنوم پن، کامبوج، جایی که هر دو در مجمع منطقه‌ای انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا شرکت خواهند کرد، خواهند بود. بلافاصله مشخص نیست که تماس تلفنی پیش از آن جلسه، که برای 4 تا 5 اوت تنظیم شده بود، پیش بینی یک گفتگوی حضوری باشد یا خیر.



منبع

ما هفته‌ها پیش پیشنهادی اساسی برای تسهیل آزادی آنها روی میز گذاشتیم. دولت های ما مکرراً و مستقیماً در مورد این پیشنهاد صحبت کرده اند، و من از این گفتگو برای پیگیری شخصا استفاده خواهم کرد و امیدوارم ما را به سمت یک راه حل سوق دهم.»

این دو آخرین بار در ماه ژانویه در ژنو ملاقات کردند تا درباره آنچه در آن زمان استقرار نظامی گسترده روسیه در امتداد مرز اوکراین بود و درخواست روسیه از ناتو برای کاهش حضور خود در شرق اروپا و انکار دائمی عضویت اوکراین در آن زمان صحبت کنند. آمریکا خواسته های روسیه را رد کرد.

روسیه برای سال‌ها علاقه خود را به آزادی «بوت»، دلال اسلحه روسی که زمانی «تاجر مرگ» نام داشت، ابراز علاقه کرده است، که در سال 2012 به اتهام برنامه ریزی برای فروش غیرقانونی میلیون‌ها دلار اسلحه به 25 سال زندان محکوم شد.

گرینر در جلسه محاکمه خود در روز چهارشنبه گفت که نمی‌داند چگونه روغن شاهدانه در کیف او قرار گرفته است، اما توضیح داد که او توصیه‌های پزشک برای آن را دارد و با عجله بسته‌بندی شده است. او گفت که پس از اینکه بازرسان کارتریج ها را پیدا کردند در فرودگاه کنار کشیده شد، اما یک مترجم زبان تنها بخشی از آنچه را که در طول بازجویی او گفته شد ترجمه کرد و مقامات به او دستور دادند که بدون ارائه توضیح اسناد را امضا کند.

دولت ایالات متحده مدت‌هاست که در برابر مبادله زندانیان به دلیل نگرانی از اینکه می‌تواند گروگان‌گیری بیشتر را تشویق کند و برابری کاذب بین یک آمریکایی بازداشت‌شده به‌طور نادرست و یک تبعه خارجی که به‌طور عادلانه محکوم شده‌اند، مقاومت کند. اما قرارداد قبلی در آوریل، که در آن رید با خلبان روسی زندانی، کنستانتین یاروشنکو مبادله شد، به نظر می‌رسد که راه را برای قطعنامه‌های مشابه در آینده باز می‌کند و دولت بایدن تحت فشار سیاسی برای بازگرداندن گرینر و سایر آمریکایی‌هایی قرار گرفته است به ناحق بازداشت شد

گرینر که در پنج ماه گذشته در بازداشت روسیه بود، در دادگاه اذعان کرد که در ماه فوریه هنگام ورود به مسکو، کارتریج‌های ویپ حاوی روغن شاهدانه در چمدان خود داشته است، اما ادعا می‌کند که قصد مجرمانه‌ای نداشته و سهواً کارتریج‌ها را بسته‌بندی کرده است.