در بحبوحه ناآرامی ها، ارزش پول ایران در برابر دلار بیشتر سقوط می کند

تلاش ها برای احیای توافق هسته ای ایران ماه ها پیش متوقف شد. از آن زمان، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم های بیشتری را علیه تهران به دلیل سرکوب تظاهرکنندگان و تصمیمش برای تامین صدها هواپیمای بدون سرنشین به روسیه برای جنگش علیه اوکراین وضع کرده اند.

قاهره (AP) – در حالی که اعتراضات ضد دولتی در سراسر کشور در سومین ماه خود قرار دارد، ارزش پول ایران در برابر دلار به پایین ترین سطح خود در روز یکشنبه سقوط کرد. شکست مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته ای تهران نیز به ارزش ریال لطمه زده است.

هفته گذشته، ایران ساخت یک نیروگاه جدید را آغاز کرد. ماه گذشته، مقامات ایرانی گفتند که شروع به تولید اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد کرده اند که یک گام کوتاه و فنی با سطح درجه تسلیحات 90 درصد فاصله دارد.



منبع

معترضان بیشتر خشم خود را بر پلیس سختگیرانه کشور و قدرت ریشه‌دار روحانیون اسلامی متمرکز کرده‌اند. اما وضعیت بد اقتصاد ایران نیز یکی دیگر از عوامل تحریک کننده اعتراضات است، به طوری که افزایش قیمت ها، بیکاری بالا و فساد شکایت رایج در میان معترضان است.

معامله گران در تهران در روز یکشنبه هر دلار ریال را در حدود 370 هزار دلار مبادله می کردند که از 368 هزار دلار در روز پنجشنبه افزایش یافت. پول ایران در زمان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که تحریم‌های بین‌المللی را در ازای کنترل‌های شدید بر برنامه هسته‌ای ایران لغو کرد، ۳۲ هزار ریال در برابر دلار معامله می‌شد.

ایران از ماه سپتامبر گرفتار اعتراضات سراسری شده است. در پی کشته شدن مهسا امینی 22 ساله در بازداشت پلیس اخلاق کشور تظاهرات آغاز شد. او به اتهام نقض قوانین سختگیرانه پوشش زنان در جمهوری اسلامی توسط این نیرو بازداشت شد. پس از اینکه محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران، هفته گذشته گفت که این نیرو “تعطیلی” شده است، وضعیت پلیس اخلاق همچنان نامشخص است. رسانه دولتی ایران از ادعای منتظری فاصله گرفته است.

به گفته فعالان حقوق بشر در ایران، گروهی که بر تظاهرات نظارت می کنند، تاکنون حداقل 485 نفر در اعتراضات و سرکوب خشونت آمیز نیروهای امنیتی پس از آن کشته شده اند و بیش از 18200 نفر دیگر دستگیر شده اند. روز جمعه، ایران اعلام کرد که اولین فردی را که به جرم جنایتی که در جریان اعتراضات مرتکب شده بود، محکوم شده است. براساس داده‌های ثبت شده توسط HRNA، از زمان آغاز تظاهرات، حداقل 12 معترض دیگر توسط دادگاه‌های ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

دولت ایران ماه‌هاست که تلاش می‌کند استدلال کند که کشورهای خارجی ناآرامی را هدایت می‌کنند، اما هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعا ارائه نکرده است.