در بحبوحه ادعاهای مربوط به تمرین حمله، آمریکا به چین “غیر مسئولانه” حمله کرد

چین تایوان را به عنوان یک استان جدا شده می بیند که در نهایت تحت کنترل پکن خواهد بود. با این حال، تایوان یک جزیره خودگردان است که خود را متمایز از سرزمین اصلی می داند.

ارتش تایوان گفت این تمرینات یک حمله شبیه سازی شده به جزیره است.

اما هرگونه اشاره ای به به رسمیت شناختن این موضوع توسط رهبران جهان، چین را خشمگین می کند. این سازمان روز جمعه اعلام کرد که به دلیل این دیدار، خانم پلوسی و خانواده اش را تحریم کرده است.

وزارت دفاع تایوان گفت کشتی‌ها و هواپیماهای چینی روز شنبه ماموریت‌هایی را در تنگه تایوان انجام دادند و برخی از آنها از خط میانه عبور کردند – یک حائل غیررسمی که دو طرف را از هم جدا می‌کند. جت‌های جنگنده تایوانی برای اخطار دور زدن آنها به هم خوردند.

پکن همچنین اعلام کرد که همکاری با ایالات متحده را در چندین زمینه کلیدی از جمله تغییرات آب و هوایی، گفتگوهای نظامی و تلاش برای مبارزه با جنایات بین المللی متوقف می کند.

آنها همچنین با هدف دیرینه ما برای حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، که همان چیزی است که جهان انتظار دارد، در تضاد هستند.

خانم پلوسی در جریان این دیدار گفت که “جهان با انتخاب بین خودکامگی و دموکراسی روبروست”.

چین و تایوان: اصول

  • پکن در مورد آخرین رزمایش ها اظهار نظری نکرده است، اما انتظار می رود تمرینات نظامی در هوا و دریاهای اطراف تایوان را تا روز یکشنبه ادامه دهد.

    سخنگوی کاخ سفید گفت: “این فعالیت ها تشدید قابل توجهی در تلاش های چین برای تغییر وضعیت موجود است. آنها تحریک آمیز، غیرمسئولانه هستند و خطر اشتباه محاسباتی را افزایش می دهند.”

    واشنگتن چین را به تشدید تنش ها متهم کرده است.

    پس از اینکه تایوان گفت چین برای حمله به جزیره تمرین کرده است، ایالات متحده پکن را به اقدامات “تحریک آمیز” و “غیر مسئولانه” متهم کرده است.

    خانم پلوسی – منتقد قدیمی چین و بلندپایه ترین سیاستمدار آمریکایی که در 25 سال گذشته به این جزیره سفر کرده است – علی رغم هشدارهای پکن، روز سه شنبه وارد تایوان شد.

    کاخ سفید گفت پکن در تلاش است تا وضعیت موجود را در مورد تایوان تغییر دهد.

    یک هواپیمای ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) بر فراز این نقطه منظره 68 مایلی دریایی، یکی از نزدیک‌ترین نقاط سرزمین اصلی چین به جزیره تایوان پرواز می‌کند.

    چین گفت که سفر خانم پلوسی به طور جدی صلح و ثبات در تنگه تایوان را تهدید می کند.

    انتظار می رود پکن تا روز یکشنبه به مانورهای نظامی در هوا و دریاهای اطراف تایوان ادامه دهد

    آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، چین را به برداشتن «گام‌های غیرمسئولانه» با مسدود کردن کانال‌های ارتباطی کلیدی با واشنگتن متهم کرد.

    تشدید تنش ها به دنبال سفر هیئت آمریکایی به تایوان به رهبری نانسی پلوسی، نماینده ارشد دموکرات، به وجود آمد.

    تایوان چگونه اداره می شود؟ این جزیره دارای قانون اساسی، رهبران منتخب دموکراتیک و حدود 300000 سرباز فعال در نیروهای مسلح خود است.



منبع

چین این دیدار را چالشی در برابر ادعاهای حاکمیت خود بر تایوان می داند که خود را متمایز می بیند.