در اینجا آنچه در توافق هسته ای 2015 با ایران وجود دارد، آمده است که ترامپ آن را رها کرد و بایدن برای بازگرداندن آن رقابت می کند.

در ژانویه 2016، زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران به پایان معامله خود ادامه می‌دهد، تمامی تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با هسته‌ای علیه ایران لغو شد.

جنجال پیرامون توافق ایران توضیح داد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بازگرداندن توافق هسته ای سال 2015 ایران را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، در سمت چپ، با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سال 2016 دیدار کرد.فرانک فرانکلین دوم/AP

ترامپ در ماه می 2018 آمریکا را از این پیمان مهم خارج کرد.

عربستان سعودی، شریک امنیتی نزدیک آمریکا که ایران را نیز به عنوان یک تهدید می‌داند، از این توافق انتقاد کرده و از آمریکا خواسته است تا در هر تلاشی برای احیای این توافق با کشورهای خلیج مشورت کند.

ایران به دلیل ترس از جنگ با ایالات متحده در اوایل سال 2020 عملاً توافق هسته ای را رها کرد

عکس استوک سلیمانی 1800 پیکسل تهران پس از ترور قاسم

برای درک ماهیت قطبی کننده این توافق و چالش هایی که بایدن در رقابت برای احیای آن با آن مواجه خواهد شد، در اینجا به بررسی سریع این پیمان تاریخی و بحث پیرامون آن می پردازیم.

توافق ایران، توضیح داد

معامله ایران

ترامپ بارها این توافق را “وحشتناک” توصیف می‌کند و در حالی که این پیمان طرفداران زیادی دارد، او به سختی در این دیدگاه تنها است.

در جولای 2015، ایران و شش کشور به توافقی تاریخی به نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند که عموماً به عنوان توافق هسته ای ایران شناخته می شود.

بلینکن در اوایل دسامبر گفت که دولت همچنان بر این باور است که دیپلماسی “بهترین راه” برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. بلینکن افزود: «اما اگر رژیم ایران این مسیر را رد کند، رهبران آن نباید اشتباه کنند که همه گزینه‌ها روی میز هستند تا اطمینان حاصل کنند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند».

متعاقباً، دولت ترامپ به‌طور ناموفق تلاش کرد ایران را برای مذاکره در مورد نسخه سخت‌تر توافق با تحریم‌های شدید اقتصادی به عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» تحت فشار قرار دهد. رویکرد ترامپ به این موضوع، تنش‌ها را بین واشنگتن و تهران به اوج تاریخی رساند و این نگرانی‌ها را به وجود آورد که جنگ جدیدی در خاورمیانه در راه است.

پس از اینکه ترامپ در ژانویه 2020 دستور حمله هواپیمای بدون سرنشین را داد که منجر به کشته شدن ژنرال ارشد ایران، قاسم سلیمانی شد، تهران عملاً برجام را به کلی کنار گذاشت.

مالی در این ماه به فارین پالیسی گفت: «ما اکنون وقت خود را صرف تمرکز بر توافق نمی کنیم. تمرکز ما بر آنچه در ایران می‌گذرد و حمایت ایران از جنگ تجاوزکارانه پوتین در اوکراین است.»

به عبارت دیگر، تهران با محدودیت هایی موافقت کرد که به آن اجازه می داد اورانیوم غنی شده کافی برای حفظ انرژی مورد نیاز کشور را بدون داشتن توانایی ساخت بمب هسته ای داشته باشد.

تلاش برای احیای معامله متوقف شده است.

  • با این حال، احیای توافق پیچیده شده است و مذاکرات برای بازگرداندن این پیمان متوقف شده است. انتخاب ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تندرو، استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین و سرکوب وحشیانه اعتراضات اخیر توسط دولت ایران کمکی به این موضوع نکرده است.

    در ماه جولای، بایدن گفت که ایالات متحده از نیروی نظامی علیه ایران به عنوان «آخرین راه حل» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد.

    به عنوان بخشی از تلاش برای افزایش فشار بر رهبران اروپایی که برای حفظ توافق می‌جنگند، ایران به تدریج گام‌های بیشتری در نقض این توافق برداشته و اورانیوم را تا 60 درصد غنی‌سازی کرده است – نه چندان دور از سطح درجه تسلیحات (90 درصد).

    برای داستان های بیشتر به BusinessInsider.com مراجعه کنید.

  • تصمیم یکجانبه ترامپ برای خروج ایالات متحده از برجام در ماه مه 2018 نیز به سرعت توسط متحدان ایالات متحده محکوم شد که از آن زمان تاکنون برای یافتن راه حل دیپلماتیک تلاش کرده اند.

    در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل دسامبر نیز گفت که اقدامات اخیر تهران، از جمله “سرکوب وحشیانه معترضان صلح آمیز در داخل” و “تسلیح و آموزش نیروهای روسی با هواپیماهای بدون سرنشین”، تنها اعتقاد دولت را عمیق تر کرده است که ایران باید ” هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نداشته باشید.”

    در این زمینه، بی اعتمادی گسترده ای نسبت به ایران در ایالات متحده وجود دارد (و بالعکس)، و واشنگتن از مدت ها پیش نگران بود که در صورت دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته ای چه اتفاقی می افتد. ایران در دهه 2010 در این زمینه گام های بلندی برداشت و از این رو دولت اوباما تلاش کرد تا توافق هسته ای را تنظیم کند. هنگامی که این پیمان سرانجام در سال 2015 به پایان رسید، به طور گسترده ای به عنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک مورد تجلیل قرار گرفت.

    ترامپ در ماه می 2018 گفت: «برای من واضح است که ما نمی‌توانیم از ساخت بمب هسته‌ای ایران تحت ساختار فاسد و پوسیده توافق فعلی جلوگیری کنیم.» توافق ایران در هسته خود معیوب است. اگر کاری انجام ندهیم، دقیقاً می‌دانیم اتفاق خواهد افتاد.”

    علاوه بر این، ایران موافقت کرد که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، آژانس ناظر هسته‌ای سازمان ملل، به تأسیسات هسته‌ای خود و سایر تأسیسات دسترسی داشته باشد. پیش از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق و برای مدت طولانی پس از آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها متوجه شد که ایران به مفاد برجام پایبند است.

    بایدن بازگرداندن توافق هسته ای 2015 ایران را یک هدف اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است.

  • تهدیدهای مداوم رهبران ایران علیه اسرائیل، متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه، و شعارهای “مرگ بر آمریکا” در خیابان های ایران نیز کمکی به این موضوع نکرده است.

    بایدن ایران

    مالی به فارین پالیسی گفت که دیپلماسی همچنان ابزار ترجیحی دولت برای جلوگیری از رسیدن ایران به این نقطه است، اما تاکید کرد که ایالات متحده راه های دیگری نیز دارد. او گفت که این شامل “گزینه نظامی” است، اما افزود: “ما آنجا نیستیم” و “ما هنوز امیدواریم که راه های دیگری پیدا کنیم.”

    تقریباً یک سال پس از اعلام جنجالی ترامپ، ایران همچنان به توافق پایبند بود. اما دولت ایران در تابستان 2019 اقدام به دور شدن از برجام کرد.

    اما بسیاری از رهبران (عمدتاً محافظه‌کار) در واشنگتن هنوز احساس می‌کنند که توافق هسته‌ای ایران آنقدر پیش نمی‌رود که توانایی این کشور برای تولید سلاح‌های هسته‌ای را محدود کند.

    منتقدان ترامپ می گویند که تصمیم او برای کنار گذاشتن این پیمان به طور غیرضروری جرقه یک بحران جهانی را برانگیخت و دورنمای جنگ را افزایش داد و در عین حال ایران را به سمت تولید سلاح هسته ای نزدیک کرد.

    به‌طور گسترده‌تر، ترامپ، در میان دیگران، استدلال کرد که این توافق به اندازه کافی برای رسیدگی به رفتار منطقه‌ای ایران یا برنامه موشکی آن انجام نمی‌دهد.

    به عنوان بخشی از این قرارداد، ایران موافقت کرد که تعداد سانتریفیوژهای خود – ماشین‌های لوله‌ای شکلی که به غنی‌سازی اورانیوم کمک می‌کنند – به میزان دو سوم کاهش دهد. همچنین موافقت کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده خود را تا 98 درصد کاهش دهد و غنی سازی اورانیوم را به 3.67 درصد محدود کند.

    اما دولت بایدن همچنان درها را برای یک مسیر دیپلماتیک برای نجات توافق 2015 باز می گذارد.

    این به این دلیل است که توافق ایران حاوی بندهای غروب یا بخش‌هایی از توافق است که در نهایت منقضی می‌شود. بر اساس این قرارداد، محدودیت‌های سانتریفیوژهای ایران پس از 10 سال (در سال 2025) از بین می‌رود و محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم پنج سال پس از آن (2030) از بین می‌رود. از این رو، برخی نگران بودند که با پایان یافتن این محدودیت ها، ایران بتواند به سرعت سلاح هسته ای تولید کند.

    یک ایرانی عکسی از قاسم سلیمانی در تهران پس از ترور او در دست دارد.رویترز

    شرمن گفت: “همه چیز نگران کننده است، زیرا از چارچوبی دور می شود که تضمین می کند ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند.” ایران نه تنها جرأت می‌یابد، بلکه از برخی جهات مجبور به انجام اقداماتی می‌شود که می‌گوید آنها عقب رانده نمی‌شوند. ما در مکان بسیار بسیار دشواری قرار داریم.»

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



    منبع

    جو بایدن رئیس جمهور و علی خامنه ای رهبر ایران.مندل نگان/گتی ایماژ

    • تا نوامبر 2020، دیده بان هسته ای سازمان ملل اعلام کرد که ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران بیش از 12 برابر حد تعیین شده در برجام است.

      این توافق پس از دو سال بحث و گفت‌وگوی فشرده با هدف محدود کردن توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه تهران انجام شد.

      شش قدرت بزرگ درگیر در این مذاکرات با ایران به نام 1+5 شناخته می‌شوند که مخفف پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) و آلمان است.

      ترامپ در ماه می 2018 از این توافق خارج شد و تنش ها با ایران را به اوج تاریخی رساند.

    • رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران، اخیراً گفت که دولت ایالات متحده همچنان به روی دیپلماسی باز است، اما نشان داد که فروش هواپیماهای بدون سرنشین تهران به روسیه و رویکرد به اعتراضات، آچاری را در این روند پرتاب می کند.

      پیش از خروج ترامپ از توافق، زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تقریباً یک سال بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل دسامبر گفت، اما اکنون به «فقط چند هفته» نزدیک‌تر است.

      وندی شرمن، که به عنوان مذاکره‌کننده اصلی دولت اوباما در مورد برجام فعالیت می‌کرد و بایدن برای معاونت آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نامزد شده بود، در سپتامبر ۲۰۱۹ به اینسایدر گفت که نقض این پیمان توسط ایران «نگرانی جدی» است.

      ایران و آمریکا چندین دهه است که با هم دشمن هستند. این دو کشور تاریخ بسیار پیچیده‌ای دارند که شامل کودتای سازمان‌دهی شده توسط سیا در دهه 1950، پادشاه دست نشانده طرفدار آمریکا که در سال 1979 از طریق انقلاب اسلامی سرنگون شد، و گروگان‌گیری بدنام در سفارت آمریکا در تهران که پس از قیام رخ داد. .

      توافق با ایران تاج دستاوردهای دیپلماتیک دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین بود و بازگرداندن آن یک دستاورد بزرگ سیاست خارجی برای بایدن بود، اما از زمان به ثمر نشستن آن در سال 2015، همچنان یک موضوع تفرقه انگیز در واشنگتن بوده است.

      واشنگتن همچنین برای اجتناب از تعامل با ایران از سوی اسرائیل، متحد اصلی آمریکا در منطقه، با فشار مواجه شده است.