دانشمندان هشدار را برای Mauna Loa کاهش دادند و می گویند که فوران ممکن است پایان یابد

در همین حال، گفته می‌شود که یک جبهه جریان گدازه در فاصله 2 مایلی از جاده زین، بزرگراه حیاتی که ساکنان و گردشگران به طور یکسان از آن برای رفت و آمد بین شهر هیلو در سمت شرق جزیره و استراحتگاه‌های ساحلی در غرب استفاده می‌کنند، «رکود» کرده است.

هونولولو (AP) – دانشمندان سطح هشدار آتشفشان Mauna Loa در جزیره بزرگ هاوایی را از یک هشدار به یک ساعت در روز شنبه کاهش دادند و گفتند که اولین فوران کوه در نزدیک به 40 سال ممکن است به زودی پایان یابد.

رصدخانه گفت: “نرخ فوران بالا بر اساس رفتار فوران گذشته از سر گرفته نمی شود و رفتار فعلی نشان می دهد که فوران ممکن است به زودی پایان یابد.” با این حال، روند تورمی اجلاس ماونا لوا با کاهش فعالیت همراه است و احتمال کمی وجود دارد که فوران با سرعت فوران بسیار پایین ادامه یابد.

رصدخانه گفت که دانشمندان آن به نظارت دقیق آتشفشان ادامه می دهند و محدودیت های پرواز در این منطقه تا ارتفاع 1500 فوتی (457 متری) از سطح زمین همچنان برقرار است.



منبع

دانشمندان در اوایل این هفته گفتند که جاده دیگر در معرض تهدید قریب‌الوقوع گدازه‌ها نیست و نگرانی‌های قبلی مبنی بر قطع شدن آن را برطرف کرد.

رصدخانه آتشفشان هاوایی وابسته به سازمان زمین شناسی ایالات متحده در بولتنی گفت که فوران در ناحیه شکاف شمال شرقی کوه ادامه دارد، اما تولید گدازه و انتشار گازهای آتشفشانی “به شدت کاهش یافته است.”

Mauna Loa پس از 38 سال ساکت ماندن در 27 نوامبر شروع به پرتاب سنگ مذاب کرد، تماشاگران را به تماشای این منظره مهتابی کشاند و اعصاب خود را در اوایل در میان افرادی که در فوران های مخرب زندگی کرده اند، ایجاد کرد. برای بسیاری از بومیان هاوایی، این پدیده دارای اهمیت فرهنگی عمیق و در عین حال بسیار شخصی است.