دانشمندان درباره اثرات وخیم با گرم شدن مدیترانه هشدار می دهند

کارشناسان می گویند حتی کسری درجه می تواند اثرات فاجعه باری بر سلامت اقیانوس ها داشته باشد.

گارابو بخشی از تیمی است که اخیرا گزارشی را در مورد امواج گرما در دریای مدیترانه بین سال‌های 2015 تا 2019 منتشر کرده است. این گزارش می‌گوید این پدیده‌ها منجر به “مرگ و میر عظیم” گونه‌های دریایی شده است.

او گفت: «اما اکنون ما اقیانوس را به وضعیتی ناسالم و ناکارآمد سوق داده‌ایم.

مادرید (AP) – در حالی که مسافران ممکن است از گرمای تابستانی دریای مدیترانه لذت ببرند، دانشمندان آب و هوا در مورد عواقب وخیم زندگی دریایی آن هشدار می دهند زیرا در یک سری امواج گرمای شدید می سوزد.

____

وضعیت در حوزه مدیترانه شرقی به ویژه وخیم است.

خواکیم گارابو، محقق مؤسسه علوم دریایی در بارسلون، می‌گوید: وضعیت بسیار نگران‌کننده است. ما بیش از حد به سیستم فشار می آوریم. ما باید در اسرع وقت نسبت به مسائل آب و هوایی اقدام کنیم.»

ایلان بن صهیون از اورشلیم گزارش داد.

آنچه او و همکارانش در زمینه از دست دادن تنوع زیستی شاهد آن هستند، اتفاقی است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده در غرب مدیترانه به سمت یونان، ایتالیا و اسپانیا اتفاق بیفتد.

پوشش آب و هوا و محیط زیست آسوشیتدپرس از چندین بنیاد خصوصی حمایت می شود. اطلاعات بیشتر در مورد ابتکار آب و هوای AP را اینجا ببینید. AP تنها مسئول تمام محتوا است.



منبع

در حالی که برای کاهش گرمایش دریاها باید انتشار گازهای گلخانه ای زمین به شدت کاهش یابد، دانشمندان اقیانوسی به طور خاص به دنبال مقاماتی هستند که تضمین کنند 30 درصد از مناطق دریایی از فعالیت های انسانی مانند ماهیگیری محافظت می شود، که به گونه ها فرصت می دهد. برای بهبودی و شکوفایی

گیل ریلوف، زیست شناس دریایی در مؤسسه تحقیقات اقیانوس شناسی و لیمنولوژی اسرائیل و یکی از نویسندگان همکار این مقاله، گفت: آب های نزدیک اسرائیل، قبرس، لبنان و سوریه «مطمئناً داغ ترین نقطه در دریای مدیترانه هستند». میانگین دمای دریا در تابستان در حال حاضر به طور مداوم بیش از 31 درجه سانتیگراد (88 فارنهایت) است.

او گفت که این گرم شدن دریاها بسیاری از گونه های بومی را به لبه پرتگاه سوق می دهد، “زیرا هر تابستان دمای مطلوب آنها بیشتر می شود.”

دانشمندان می گویند، اما امواج گرمای دریا می تواند عواقب جدی برای کشورهای حاشیه مدیترانه و بیش از 500 میلیون نفری که در آنجا زندگی می کنند نیز داشته باشد، اگر به زودی با آن مقابله نشود. ذخایر ماهی کاهش می‌یابد و گردشگری تحت تأثیر نامطلوب قرار می‌گیرد، زیرا طوفان‌های مخرب می‌توانند در خشکی شایع‌تر شوند.

امواج گرما زمانی اتفاق می‌افتد که هوای مخصوصاً گرم طی چند روز بدون باران یا باد کم ادامه داشته باشد. امواج گرمای خشکی به ایجاد امواج گرمای دریایی کمک می کند و این دو تمایل دارند یکدیگر را در یک دایره باطل و گرم کننده تغذیه کنند.

برخی از گونه هایی که بیشترین آسیب را دیده اند، کلید حفظ عملکرد و تنوع زیستگاه های دریا هستند. گونه هایی مانند علفزارهای دریایی Posidonia oceanica که می توانند مقادیر زیادی دی اکسید کربن را جذب کنند و جانوران دریایی را پناه دهند، یا صخره های مرجانی که همچنین خانه حیات وحش هستند، در معرض خطر هستند.

از بارسلونا تا تل آویو، دانشمندان می گویند که شاهد افزایش استثنایی دما از 3 درجه سانتیگراد (5.4 فارنهایت) تا 5 درجه سانتیگراد (9 فارنهایت) بالاتر از حد نرمال برای این زمان از سال هستند. دمای آب در برخی روزها به طور منظم از 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) فراتر رفته است.

امواج گرمای دریایی ناشی از جریان های اقیانوسی است که مناطقی از آب گرم را ایجاد می کند. سیستم های آب و هوا و گرما در جو نیز می توانند در درجه حرارت آب انباشته شوند. و درست مانند همتایان خود در خشکی، امواج گرمای دریایی به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان طولانی‌تر، مکررتر و شدیدتر هستند.

تمام داستان های AP در مورد مسائل مربوط به تغییرات آب و هوا را در https://apnews.com/hub/climate-and-environment دنبال کنید

ریلوف گفت: “وظیفه ما به عنوان دانشمندان این است که این موضوع را به آنها توجه کنیم تا بتوانند در مورد آن فکر کنند.”

گارابو و ریلوف گفتند که سیاستگذاران عمدتاً از گرم شدن مدیترانه و تأثیر آن بی اطلاع هستند.

این مطالعه نشان می دهد که مناطق آسیب دیده نیز از دهه 1980 رشد کرده اند و اکنون بیشتر مناطق مدیترانه را پوشش می دهند.

طبق جدیدترین مقالات علمی، دمای سطح دریا در مدیترانه بین سال‌های 1982 تا 2018 هر دهه 0.4 درجه سانتیگراد (0.72 فارنهایت) افزایش یافته است. دهه گذشته بدون هیچ نشانه ای از رها شدن.

امواج گرمای زمین در بسیاری از کشورهای اطراف دریای مدیترانه با عوارض جانبی چشمگیر مانند آتش‌سوزی، خشکسالی، تلفات محصولات کشاورزی و دمای بسیار بالا رایج شده است.

بر اساس این مطالعه که در مجله Global Change Biology منتشر شده است، حدود 50 گونه از جمله مرجان ها، اسفنج ها و جلبک های دریایی در طول هزاران کیلومتر از سواحل مدیترانه تحت تاثیر قرار گرفتند.

گرمای شدید در اروپا و سایر کشورهای اطراف دریای مدیترانه در تابستان امسال خبرها را به خود اختصاص داده است، اما افزایش دمای دریا تا حد زیادی دور از چشم است.

گارابو گفت: “مسئله در مورد بقای طبیعت نیست، زیرا تنوع زیستی راهی برای بقا در این سیاره پیدا خواهد کرد.” سوال این است که اگر به این سمت ادامه دهیم، شاید جامعه ما، انسان ها، جایی برای زندگی نداشته باشند.

___

____

گارابو گفت که این امکان پذیر بود زیرا اقیانوس ها و دریاها در وضعیت سالمی بودند.

دریای مدیترانه علیرغم اینکه کمتر از 1 درصد از سطح جهانی اقیانوس ها را تشکیل می دهد، یکی از مخازن اصلی تنوع زیستی دریایی است که بین 4 تا 18 درصد از گونه های دریایی شناخته شده جهان را در خود جای داده است.

گارابو می گوید که اثرات مرگ و میر بر روی گونه ها بین سطح و عمق 45 متری (حدود 150 فوت) مشاهده شد، جایی که امواج گرمای دریایی ثبت شده استثنایی بود. امواج گرما بیش از 90 درصد از سطح دریای مدیترانه را تحت تأثیر قرار داده است.

گارابو خاطرنشان می کند که دریاها با جذب 90 درصد گرمای اضافی زمین و 30 درصد دی اکسید کربن منتشر شده در اتمسفر از تولید زغال سنگ، نفت و گاز به سیاره خدمت می کنند. این اثر غرق کربن، سیاره را در برابر اثرات شدیدتر آب و هوایی محافظت می کند.

در حال حاضر حدود 8 درصد از مساحت دریای مدیترانه حفاظت شده است.