دانشجوی دکتری عربستان سعودی به دلیل دنبال کردن و بازنشر فعالان به 34 سال زندان محکوم شد

گاردین خاطرنشان کرد که الشهاب فالوور آنلاین زیادی نداشت – طبق گزارش ها، او حدود 2500 دنبال کننده داشت – و به عنوان یک فعال شناخته نشد، زیرا بسیاری از توییت های او در مورد فرزندانش بود.

این شامل دستگیری ده ها نفر در زمانی بود که محمد بن سلمان، معروف به MBS، در سال 2017 ولیعهد شد. او از آن زمان به عنوان حاکم واقعی پادشاهی در نظر گرفته شده است.

ولیعهد سعودی محمد بن سلمان.Bernd von Jutrczenka/Getty Images

  • منابع نزدیک به خانواده سلطنتی در آن زمان به آسوشیتدپرس گفتند، دو مقام ارشد سعودی در سال 2020 به دلیل عدم حمایت از وی دستگیر شدند. MBS همچنین بسیاری از چهره‌های سیاسی برجسته را که به نظر او تهدیدی برای قدرت خود هستند، زندانی کرده است.

    گروه‌های حقوقی می‌گویند این طولانی‌ترین حکم برای یک فعال است و می‌تواند نشانه سرکوب‌های بزرگ‌تری در آینده باشد.

روزنامه گاردین گزارش داد که او در مجموع به 34 سال زندان محکوم شد و پس از آن 34 سال ممنوعیت سفر صادر شد.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

گاردین با استناد به اسناد ترجمه شده دادگاه گزارش داد، یک دانشجوی دکتری عربستان سعودی به دلیل دنبال کردن و بازنشر مخالفان و فعالان در توییتر به 34 سال زندان محکوم شد.

واشنگتن پست نیز مانند سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی و ابتکار غیرانتفاعی آزادی مستقر در ایالات متحده، این حکم را گزارش کرد.

به گفته گاردین، او متهم به کمک به افرادی است که می خواهند با پیروی از آنها به امنیت ملی آسیب برسانند.

  • یک دانشجوی دکتری سعودی به دلیل دنبال کردن و بازنشر مخالفان به 34 سال زندان محکوم شد.

  • اما در این گزارش آمده است که او روز دوشنبه توسط دادگاه تجدیدنظر به خاطر حساب‌های توییتری که دنبال می‌کرد و بازتوییت می‌کرد به مدت بیشتری محکوم شد.

    به گزارش گاردین، سلما الشهاب، 34 ساله، در دانشگاه لیدز در بریتانیا تحصیل می کرد و در دسامبر 2020 برای تعطیلات به عربستان سعودی رفت که مورد بازجویی مقامات، دستگیر و محاکمه قرار گرفت.

    هم سازمان اروپایی حقوق بشر و آزادی ابتکار عربستان سعودی گفته است که حکم الشهاب طولانی ترین حکم زندانی است که برای یک فعال صادر شده است و می تواند نشانه سرکوب بیشتر مخالفان باشد.

    اسناد ترجمه شده دادگاه که توسط گاردین مشاهده شد، می‌گوید که الشهاب متهم به “کمک به کسانی است که با دنبال کردن حساب‌های توییتر خود به دنبال ایجاد ناآرامی عمومی و بی‌ثبات کردن امنیت مدنی و ملی هستند.”

    ولیعهد سعودی محمد بن سلمان

    توییتر از اظهار نظر در مورد پرونده الشهاب به گاردین خودداری کرد. گاردین خاطرنشان کرد که دولت عربستان سعودی سرمایه گذاری قابل توجهی در توییتر انجام داده است.

    گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که عربستان سعودی اغلب افرادی را که مخالفت خود را با دولت ابراز می‌کنند، دستگیر می‌کند – گاهی اوقات سال‌ها پس از اینکه آنها هر گونه انتقاد عمومی را مطرح می‌کنند.

    به گزارش گاردین، او مخالفان سعودی را که خواستار آزادی زندانیان سیاسی در عربستان سعودی بودند، بازنشر کرده بود. روزنامه پست گزارش داد که او همچنین از حق زنان برای رانندگی حمایت می کند، سیاستی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سال 2018 به آن اجازه داد، اگرچه فعالان هنوز در زندان بودند.

    گاردین گزارش داد که الشهاب که متاهل و دارای دو فرزند است، ابتدا به دلیل استفاده از یک وب سایت برای “ایجاد ناآرامی عمومی و بی ثبات کردن امنیت مدنی و ملی” به سه سال محکوم شد.

    گاردین گفت که او ممکن است بتواند درخواست تجدید نظر کند.