دادگاه ترکیه خروج از معاهده حمایت از زنان را تایید کرد

اردوغان اصرار داشت که این یک گام به عقب برای زنان نخواهد بود و در ماه مارس، پارلمان ترکیه لایحه‌ای را با هدف مبارزه با خشونت علیه زنان تصویب کرد که شامل اعمال احکام سخت‌تر در صورتی که قربانی یک جنایت خشونت‌آمیز زن باشد و تعقیب مستمر مجازات زندان را در پی داشت.

بر اساس گزارش گروه We Will Stop Femicide، حداقل 226 زن در سال 2022 و 425 زن در سال گذشته در ترکیه به قتل رسیده اند.



منبع

آنکارا، ترکیه (AP) – خبرگزاری دولتی ترکیه، یک دادگاه عالی اداری در ترکیه روز سه‌شنبه حکم داد که تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای خروج این کشور از یک معاهده کلیدی اروپایی که از زنان در برابر خشونت محافظت می‌کند، قانونی است و درخواست‌های لغو آن را رد کرد. گزارش شده است.

اردوغان سال گذشته ترکیه را از کنوانسیون استانبول شورای اروپا خارج کرد و این امر باعث محکومیت گروه های مدافع حقوق زنان و کشورهای غربی شد. این کنوانسیون در سال 2011 در استانبول امضا شد.

تصمیم سال گذشته برای خروج از این کنوانسیون پس از آن اتخاذ شد که برخی از مقامات حزب اسلام‌گرا اردوغان از بازنگری این توافق حمایت کردند و استدلال کردند که این توافق با ارزش‌های محافظه‌کارانه ترکیه از طریق تشویق طلاق و تضعیف خانواده سنتی مغایر است. منتقدان همچنین ادعا کردند که همجنس گرایی را ترویج می کند.

چندین گروه زنان و سازمان‌های دیگر با این استدلال که اقدام اردوغان برای خروج از معاهده از طریق فرمان ریاست جمهوری غیرقانونی است، به شورای دولتی درخواست داده بودند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، قضات دادگاه، با این حال، با اکثریت رأی به رد این دادخواست ها رأی دادند.