خودروی زرهی کشنده تانک که فرانسه به اوکراین می فرستد «کمی عجیب است» اما آن را تانک نگویید.

در واقع، اوکراین نشان داده است که شناسایی مدرن به هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره ها متکی است. وسایل نقلیه زرهی هنوز در میدان نبرد حیاتی هستند، اما یک ماشین زرهی ممکن است در برابر انبوه موشک های ضد تانک، پهپادهای تهاجمی و گلوله های توپخانه هوشمند کاربرد محدودی داشته باشد.

ماشین های پیشاهنگ زرهی چرخ دار غیر معمول نیستند. به عنوان مثال، روسیه هنوز از BRDM-2 7 تنی متعلق به دهه 1960، ژاپن از نوع 87 15 تنی، و ایالات متحده از مدل پیشاهنگی M1127 Stryker با وزن 19 تن استفاده می کند.

سربازان فرانسوی در یک AMX-10RC در افغانستان

این تانک کاملاً واجد شرایط نیست، اما افزودنی ارزشمند به زرادخانه اوکراین خواهد بود.

سربازان فرانسوی در یک AMX-10RC در منطقه سروبی افغانستان در سپتامبر 2010.جوئل ساجت/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

  • AMX-10RC همچنین شبیه سیستم اسلحه متحرک M1128 ایالات متحده است، نوع پشتیبانی آتش از استرایکر چرخدار مجهز به یک تفنگ 105 میلی متری، که ارتش ایالات متحده تصمیم به دور انداختن آن گرفته است.

    AMX-10RC واقعاً یک خودروی زرهی شش چرخ است. این خودرو که در اوایل دهه 1970 طراحی شد و برای اولین بار توسط ارتش فرانسه در سال 1979 به کار گرفته شد، یک وسیله نقلیه 16 تنی است که می تواند سرعت 50 مایل در ساعت را طی کند.

    “این برای بازرسی و پشتیبانی آتش طراحی شد، و در دهه 1980، سنگین ترین خودروی زرهی بود که به “نیروی اقدام سریع” اختصاص داده شد” که توسط فرانسه برای عبور از آلمان در پاسخ به حمله شوروی ایجاد شد. اشمیت توییت کرد این هفته.

    سربازان فرانسوی AMX-10RC در یک کشتی

    یک لژیون خارجی فرانسوی AMX-10RC در حین تمرین در کمپ لژون در کارولینای شمالی در اکتبر 2017.تفنگداران دریایی ایالات متحده / Lance Cpl. استخوان های دامارکو

    که فرانسه و اوکراین AMX-10RC را به عنوان یک “مخزن سبک” توصیف کرده اند. با وجود درخواست اوکراین، ایالات متحده و سایر کشورها از ارسال تانک های خط اول مانند M1 Abrams خودداری کرده اند.

    اعلام فرانسه به سرعت با اعلام ایالات متحده مبنی بر ارسال خودروهای رزمی پیاده نظام M2 بردلی و آلمان اعلام کرد که خودروهای جنگی پیاده نظام Marder را به اوکراین ارسال خواهد کرد، دنبال شد. هر دو خودرو ردیابی شده و سنگین‌تر از AMX-10RC هستند، اما سلاح‌های اصلی کوچک‌تری دارند، اگرچه موشک‌های ضد تانک نیز حمل می‌کنند.

    اما چیزی که در مورد AMX-10RC قابل توجه است – و شاید چرا آن را “تانک سبک” یا “ناوشکن تانک” نامیده اند – این است که یک توپ 105 میلی متری را به جای توپ معمولی کوچک یا مسلسل سنگین بسته بندی می کند.

    اسلحه AMX-10RC در حالی که کوچکتر از توپ های 120 میلی متری پرسرعت موجود در تانک های جنگی اصلی است، به اندازه کافی قدرتمند است تا یک تانک را از فاصله نزدیک بیرون بکشد و در برابر خودروهای زرهی سبک تر و پیاده نظام مرگبار است.

    زره نازک AMX-10RC در برابر اسلحه های کوچک و ترکش محافظت می کند، اما نه گلوله های تانک کالیبر بزرگ یا موشک های ضد تانک. در حالی که سازنده آن، Giat Industries، یک کیت الحاقی با زره های اضافی و اقدامات متقابل موشکی ارائه می دهد، AMX-10RC برای تعیین موقعیت دشمن – و شکست دادن یک عقب نشینی عجولانه در صورت لزوم – مناسب تر است تا توپ به توپ با توپ. تانک های جنگی اصلی

    سربازان فرانسوی در سپتامبر 2010 شلیک یک AMX-10RC را در منطقه سروبی افغانستان تمرین می کنند.جوئل ساجت/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

    تانک باشد یا نه، اگر AMX-10RC روحیه اوکراینی ها را تقویت کند – و به روسیه یادآوری کند که زره های غربی سنگین تر ممکن است وارد شوند – یک سلاح ارزشمند است.

    فرانسه دارای 245 فروند AMX-10RC است و این خودرو را در عملیات طوفان صحرا و در عملیات ضد شورش در آفریقا مستقر کرده است. مراکش، قطر و کامرون نیز از AMX-10RC استفاده می کنند، اگرچه ارتش فرانسه در حال جایگزینی آن با جگوار، یک خودروی زرهی 25 تنی پیشاهنگی مجهز به یک توپ شلیک سریع 40 میلی متری و دو موشک ضد تانک است.

    سربازان فرانسوی در یک AMX-10RC در افغانستان

    فرانسه در 5 ژانویه اعلام کرد که خودروی زرهی AMX-10RC را به اوکراین خواهد فرستاد.

  • بحث «تانک» و «خودروی زرهی» بحثی طولانی و اغلب بحث برانگیز است، اما AMX-10RC خودروهای شناسایی زرهی هستند و نه تانک‌هایی که معمولاً دارای تفنگ‌های اصلی کالیبر بزرگ، زره‌های سنگین و مسیر هستند.

    سربازان فرانسوی یک AMX-10RC را به کشتی در تولون در ژوئن 1995 بازگرداندند.آن کریستین پوژولات/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

    در حالی که نماد تحویل آن به کیف مهم است، باید دید که یک خودروی زرهی نازک محافظت شده و قدیمی دهه 1970 چقدر در میدان نبرد در اوکراین مفید خواهد بود.

    مایکل پک یک نویسنده دفاعی است که آثارش در فوربس، دیفنس نیوز، مجله فارین پالیسی و سایر نشریات منتشر شده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی است. او را دنبال کنید توییتر و لینکدین

    تصمیم فرانسه برای ارسال AMX-10RC به اوکراین باعث شد تا اعلامیه هایی مبنی بر تحویل تانک های غرب به اوکراین انجام شود.

    با این حال، ارزش نظامی AMX-10RC واقعاً مهم نیست. آنچه مهم است این است که غرب خودروهای جنگی زرهی می فرستد.

    استیون زالوگا، نویسنده و متخصص در زمینه وسایل نقلیه زرهی، که AMX-10RC را با خودروهای جنگی سواره نظام بازنشسته ایالات متحده M551 Sheridan و M3 Bradley که هر دوی آن ها هستند، مقایسه کرد، گفت: «ارتش ایالات متحده هرگز علاقه زیادی به خودروهای جنگی زرهی چرخ دار نداشت. که دارای آهنگ هستند.

    به گفته اولیویه اشمیت، استاد مرکز مطالعات جنگ دانشگاه جنوب دانمارک، AMX-10RC کمی عجیب است.

    طراحی چرخ دار آن به این معنی است که می تواند در جاده ها و زمین های هموار به سرعت حرکت کند – و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد – نسبت به یک وسیله نقلیه سنگین و ردیابی مانند آبرامز 70 تنی.

    مقامات فرانسوی و اوکراینی و دیگران از AMX-10RC به عنوان یک “تانک سبک” یاد کرده اند.

  • به عبارت دیگر، AMX-10RC برای بخشی از یک نیروی مکانیزه سبک طراحی شده بود که برای نجات نیروهای ناتو در حال دفاع ناامیدانه در برابر حمله رعد اسا شوروی سوار می شود. اکنون وضعیت اوکراین اینگونه نیست. نبرد در آنجا به جنگ سنگر تبدیل شده است، با دستاوردهای افزایشی به جای حملات زرهی فراگیر که در آن وسایل نقلیه پیشاهنگ زرهی سریع و زرهی برتر هستند.

    این امر اوکراین را متکی به مجموعه‌ای از تانک‌های طراحی شده توسط شوروی که قبل از جنگ به دست آورده بود، تانک‌های روسی که در نبرد اسیر شده بودند یا مدل‌های بازسازی‌شده‌ای که توسط کشورهایی مانند لهستان و جمهوری چک ارائه شده بود، متکی شد.

    لژیون خارجی فرانسوی AMX-10RC

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





منبع