خشم خانواده های زندانیان آمریکایی در خاورمیانه که تماس بلینکن را قطع کردند

وزارت امور خارجه از پاسخ به این انتقادها خودداری کرد. یکی از مقامات گفت که این وزارتخانه موارد تحت قانون لوینسون را بررسی می کند تا مشخص کند که آیا افراد “به اشتباه” بازداشت شده اند یا خیر.

شخص دیگری گفت که احساس می‌کردند مشکلات خانواده‌شان دیگر در اولویت کاخ سفید نیست.

یکی از افرادی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «انتخاب عمدی و ریاکارانه گیلاس که پرونده‌های «توقیف نادرست» را مطرح می‌کند یا با آن ملاقات می‌کند، خشم‌آمیز و تبعیض‌آمیز است. تمایل ایالات متحده برای صرف سرمایه سیاسی خود برای حل و فصل پرونده های بازداشت غیرقانونی سازگار نیست و بر اساس برخی معیارهای خودسرانه است: آیا عضو خانواده شما که به اشتباه بازداشت شده است در کشوری که دشمن یا متحد است بازداشت شده است؟ آیا این یک کیس عالی برای وضوح تصویر است؟»

تصمیم بایدن برای کنار گذاشتن این تعهد با احساس خیانت و خشم سعودی ها و دیگر ناراضیان و فعالان حقوق بشر مواجه شده است که می گویند بعید است که بایدن از یک شریک غیرقابل اعتماد به سود عملی ببرد.

این تماس شامل خانواده های صلاح سلطان، مقیم دائم دانشگاهی و قانونی ایالات متحده و پدر محمد سلطان، مدافع حقوق بشر، که در زندان مصر به سر می برد، یا حسام خلف که از سال 2017 بدون محاکمه در بازداشت به سر می برد، نمی شود.

ست بایندر، مدیر حمایت از پومد، که از دموکراسی در خاورمیانه حمایت می کند، گفت که این ادعاها اثبات نشده است. وی گفت که هرگونه تصمیمی برای دور نگه داشتن خانواده‌های شهروندان آمریکایی بازداشت شده سعودی و مصری از تماس بلینکن نگران‌کننده است و تصمیم بایدن برای دیدار با محمد بن سلمان نشان داد که «نگرانی‌های حقوق بشر قربانی آنچه که آنها تشخیص داده‌اند مهم‌تر است. منافع امنیت ملی».

برخی از مدافعان که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که تنها امیدهای ضعیفی وجود دارد که سعودی‌ها در ازای دیدار آتی بایدن با هرگونه درخواست مرتبط با حقوق بشر موافقت کنند.



منبع

تصمیم آشکار برای حذف این خانواده ها از تماس 22 ژوئن بین بلینکن و بستگان اتباع آمریکایی که در روسیه، ونزوئلا، رواندا و سایر کشورها گروگان یا به طور غیرقانونی بازداشت شده اند، تنها چند هفته قبل از سفر جنجالی جو بایدن به خاورمیانه گرفته شد. و نزدیکی مورد انتظار بین رئیس جمهور ایالات متحده و حاکم واقعی عربستان سعودی، محمد بن سلمان، ولیعهد.

کارین کانیمبا، دختر آمریکایی پل روساباگینا، مخالف زندانی رواندا، همراه با خانواده های دیگر در تماس بود.

کانیمبا گفت: «بلینکن بر تعهد دولت ایالات متحده برای بازگرداندن عزیزانمان به خانه تاکید کرد. «برخی افراد باید سؤال بپرسند. همه ما در یک وضعیت هستیم.»

این خبر در حالی منتشر شد که حامیان حقوق بشر به اظهارات جداگانه مایکل آلن راتنی، که به عنوان سفیر در عربستان سعودی نامزد شده است، اشاره کردند و اخیراً در شهادت کنگره گفت که عربستان در زمینه «آزادی بیان، کمی پیشرفت» داشته است. حقوق زنان، شفافیت قضایی».

این مقام وزارت امور خارجه گفت: «این بررسی، حقایق پرونده را بر اساس معیارهای برشمرده، بدون توجه به عوامل سیاسی مانند رابطه آمریکا با کشور بازداشت‌شده ارزیابی می‌کند». ما همچنین به حمایت از لغو فوری محدودیت‌های سفر اجباری برای اتباع ایالات متحده ادامه می‌دهیم. ما مسئولیت خود را برای کمک به همه اتباع ایالات متحده به طور جدی می پذیریم و برای رفتار عادلانه و شفاف در همه موارد فشار می آوریم.»

برخی از اعضای خانواده گفتند که از تصمیمی که به عقیده آنها تصمیمی سیاسی برای دور کردن تمرکز از مصائب خانواده خود به دلیل سفر آتی بایدن است، عصبانی هستند.

همچنین شامل خانواده ولید فتاحی آمریکایی، دکتری که تحت ممنوعیت سفر به عربستان سعودی است، یا خانواده های صلاح الحیدر و مادرش عزیزه الیوسف، فعال برجسته حقوق زنان و شهروند ایالات متحده که همگی هستند، نمی شود. ممنوعیت خروج از عربستان از خانواده بدر ابراهیم، ​​روزنامه نگار آمریکایی-سعودی نیز دعوت نشد.

قرار است بایدن در اواخر این ماه به عنوان بخشی از نشستی که تولید نفت در آن در دستور کار قرار دارد و همچنین تمرکز بر بهبود روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل، از اسرائیل و عربستان سعودی دیدار کند.

ناامیدی در میان برخی از مخالفان و فعالان پس از آن تشدید شد که بلینکن با خانواده‌های گروگان‌ها و سایر اتباع آمریکایی که به‌طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند در کشورهای مختلف – اما نه در عربستان و مصر- تماس گرفت.

این سفر یک تغییر اساسی در رویکرد بایدن به عربستان است. بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود در سال 2020 برای ریاست جمهوری، قول داد که عربستان سعودی را به یک «پریا» تبدیل کند تا پادشاهی و ولیعهد جوان آن را به دلیل دستور قتل و تجزیه جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در سال 2018 مجازات کند.

مربوط: پسر رئیس سابق جاسوسی آمریکا می گوید سفر بایدن به عربستان عفو ​​رئیس جمهور برای قتل است

در حالی که کانیمبا به فهرست کامل دعوتنامه دسترسی نداشت – و یکی از آنها توسط وزارت امور خارجه منتشر نشد – او گفت که او معتقد است که این تماس برای خانواده های افرادی است که به طور رسمی به عنوان گروگان تعیین شده اند یا به اشتباه تحت بازیابی گروگان رابرت لوینسون بازداشت شده اند. و قانون پاسخگویی گروگانگیری، که قرار بود ابزارهای بیشتری را برای حمایت از خانواده های گروگان ها به دولت ایالات متحده بدهد.

اعضای خانواده چندین شهروند آمریکایی که در عربستان سعودی و مصر زندانی هستند برای شرکت در تماس اخیر با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه دعوت نشدند، اقدامی که توسط یکی از منتقدان «خشم‌آمیز و تبعیض‌آمیز» خوانده شد.

این بیانیه که از طریق ایمیل ارسال شد، حاکی از آن است که وزارت امور خارجه بین افرادی که گروگان تلقی می شوند و به ناحق زندانی شده اند و افرادی – مانند بسیاری از اتباع آمریکایی در عربستان سعودی – که ممکن است عربستان را ترک نکنند اما از زندان آزاد شده اند، تفاوت قائل شده است.