خانواده می‌گویند که مورد تیراندازی مرگبار نشان می‌دهد که دفاع «ایستاده» برای مردان سیاه‌پوست کارساز نیست

ساجوانا ویلیامز، عمه ویلسون، به یاهو نیوز گفت: “من دیده ام که او از یک پسر بچه بازیگوش به یک مرد جوان بالغ تبدیل شده است.” او به راهپیمایی ایمانی خود می‌آید زیرا ما واقعاً معتقدیم که کل این مصیبت بسیار بزرگ‌تر از خانواده ماست. این بسیار بزرگتر از آن چیزی است که چشم می تواند ببیند و حتی تصور کند.»

او گفت: “حرف های من تحریف شده است.” “من مجبور شدم در جایگاه شاهد از خودم دفاع کنم زیرا با من مانند یک هیولا رفتار شده است.”

ویلیام «مارک» ویلسون اخیراً به دلیل تیراندازی که به گفته او در دفاع از خود در برابر حمله نژادپرستانه در بزرگراه جورجیا بود، به قتل غیرعمد محکوم شد و خانواده و وکلای او می‌گویند که این پرونده استانداردهای دوگانه نژادی را نشان می‌دهد که «در موضع خود بایستید». قوانین

به گزارش 11Alive، یکی از شعبه های محلی NBC، جانسون به خبرنگاران در خارج از دادگاه گفت: «اگر آن گزینه همانطور که ما خواستیم و اصرار داشتیم گنجانده می شد، هیئت منصفه مارک را به دلیل قتل عمد مجرم می دانست و مارک به خانه بازمی گشت.

مارک ویلسون

نه جانسون و نه دفتر دادستانی منطقه Ogeechee به درخواست های یاهو نیوز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

داستان های متناقض نوجوانانی که شب حادثه در کامیون حضور داشتند نیز زیر سوال رفته است. نوجوانان ادعا می‌کنند که هرگز در آن شب توهین نژادی نکردند، اما اعتراف کردند که در حین رانندگی در اطراف مشروب می‌نوشیده‌اند. حداقل یکی از این نوجوانان، لوک هری کانلی 18 ساله، بعداً به دلیل مخفی نگه داشتن اطلاعات به ممانعت از اجرای عدالت متهم شد.

ویلسون، یک مرد سیاهپوست دو نژادی، 21 ساله در زمان تیراندازی در 14 ژوئن 2020، با اسلحه قانونی خود به وانت نوجوانان سفیدپوستی شلیک کرد که به گفته او به او توهین های نژادپرستانه سر می دادند و سعی می کردند او و سفیدپوستانش را فراری دهند. یکی از آن گلوله ها به هیلی هاچسون 17 ساله که در صندلی عقب کامیون بود اصابت کرد و کشته شد.

مارک ویلسون، چپ، و هیلی هاچسون

من متوجه نشدم که سیستم قضایی ما چقدر بد است. متوجه نشدم. “و زمانی که بر کسی که دوستش دارید تأثیر گذاشت – احساس می‌کنم همه چیزهایی را که او در دو سال و نیم گذشته از سر گذرانده است، پشت سر گذاشته‌ام.”

بر اساس قوانین جورجیا، قتل غیرعمد می تواند یک جنایت یا یک جنایت بسته به شرایط باشد. محکومیت جنایی ویلسون یک تا 10 سال حبس دارد، اما جانسون می گوید قاضی تصمیم گرفته است که هیئت منصفه را در مورد گزینه جنحه راهنمایی نکند.

جیمز وودال، یکی از همکاران سیاست عمومی مرکز جنوبی حقوق بشر، در بیانیه ای به یاهو نیوز گفت: «این مورد، در میان بسیاری موارد دیگر، بر ضرورت رسیدگی به نابرابری نژادی در ادعاهای Stand Your Ground تاکید می کند. این نگران‌کننده است که مردم همچنان مجبور به دفاع از خود در برابر رفتارهای خشونت‌آمیز باشند، اما بیشتر توسط یک سیستم حقوقی ناعادلانه جرم انگاری می‌شوند.»

جانسون پس از صدور حکم گفت: «امروز این هیئت منصفه به عنوان صدای این جامعه صحبت کرد و گفت که مارک ویلسون قاتل نیست. آنها همیشه این را می‌دانستند و اکنون این هیئت منصفه صحبت کرده است.»

در ماه فوریه، یک قاضی ارشد به مایکل مولدرو، قاضی دادگاه عالی حوزه Ogeechee، که در ابتدا ریاست این پرونده را بر عهده داشت، دستور داد تا خود را از محاکمه به دلیل «بررسی ناهمگون» پرونده کنار بگذارد. دفاع ادعا کرد که مولدرو برای بررسی ایمیل‌هایی که ویلسون برای خانواده‌اش فرستاده بود، با دو تن از وکلای دادگستری به‌طور خصوصی ملاقات کرد.

مطالعات نشان داده اند که تفاوت نژادی قابل توجهی در این که آیا قتل بر اساس نژاد تیرانداز و فرد مورد اصابت گلوله موجه تلقی می شود یا خیر. یک مطالعه در سال 2020 توسط کمیسیون حقوق مدنی ایالات متحده می گوید: “قتل های سفید به سیاه 33 درصد بیشتر از قتل های سیاه به سفید یافته های قابل توجیهی دارند” و قوانین “بایستید” این اختلاف را تشدید می کند.

چنس پریجن، پسر عموی ویلسون، که سفیدپوست است، به یاهو نیوز گفت: «اگر مرا به جای مارک بگذاری، هیچ راهی وجود ندارد که تحت پیگرد قانونی قرار بگیرم. “احتمال این است که به من یک مدال داده شود – احتمالاً یک رژه به نام من برگزار می شود. این غیر واقعی است که چگونه با او فقط به این دلیل که کمی برنزه تر از من است، رفتار شده است.

ویلسون پس از تیراندازی به یک افسر گفت: «من و دوست دخترم آن شب بسیار ترسیده بودیم. یک کامیون پر از – همه چیزهایی که من دیدم مردان سفیدپوست بودند – مردان سفیدپوست که ماشین خود را به سمت من می‌رانند و مرا پیاده می‌کنند و توهین‌های نژادی فریاد می‌زنند.»

ویلسون، درست، با اعضای خانواده اش

وکیل اصلی ویلسون حتی صریح تر بود. فرانسیس جانسون، رئیس سابق NAACP جورجیا، گفت که تیم حقوقی وی موظف شد تا از “لینچ قانونی” در این پرونده جلوگیری کند.

دافنه توتن، دادستان ناحیه قضایی اوجیچی پس از صدور حکم 31 اوت، در خارج از دادگاه گفت: “ما معتقدیم که این حکم، حکمی است که حقیقت را بیان می کند.” ما هر روز از هیئت منصفه می خواهیم که احکامی را که حقیقت را بیان می کند، بازگردانند و حقیقت در این مورد این است که آنچه مارک ویلسون در آن شب در کنارگذر انجام داد یک جنایت بود.

پرونده علیه ویلسون توسط کارشناسان حقوقی و مدافعان حقوق مدنی که مدت‌هاست استفاده از قوانین «بایستید» را به‌عنوان نژادپرستانه مورد انتقاد قرار داده‌اند، به دقت زیر نظر داشته‌اند. شاید پرمخاطب ترین مورد تیراندازی به تریون مارتین، یک نوجوان سیاه پوست غیرمسلح در سال 2012 بود. جورج زیمرمن، که مارتین را کشت، با موفقیت استدلال کرد که استفاده از زور بر اساس قوانین دفاع شخصی فلوریدا موجه است.

مارک ویلسون، درست، با پدر و مادرش

دادستان ها استدلال کردند که ویلسون نیازی به شلیک سلاح خود نداشته است، در حالی که دفاع ادعا می کند که او طبق قانون ایالت “ایستاده باش” از خود دفاع قانونی کرده است.

ویلسون، درست، با اعضای خانواده اش. (عکس از خانواده ویلسون)

_____

ریگدون گفت: «من معتقدم که ما به دلایلی این مشکل را پشت سر گذاشته‌ایم و به ماندن در کنار مارک ادامه می‌دهم. مهم نیست که چقدر مردم سعی می کنند من را ساکت نگه دارند، من همچنان در آنجا حمایت خواهم کرد و همیشه حمایت خواهم کرد. و من همیشه برای همیشه در کنار او خواهم بود.”

تصویر کوچک روی جلد: Yahoo News; عکس ها: جف سوئنسن/گتی ایماژ، رونا وایز/خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ



منبع

ریگدون می گوید که آماده است پس از صدور حکم روز سه شنبه در کنار ویلسون بایستد.

ویلسون، درست، با پدر و مادرش. (عکس از خانواده ویلسون)

ویلسون می‌گوید که پس از اینکه دوستان هاچسون از یک کامیون وانت فریاد زدند و سعی کردند ماشین او را از جاده خارج کنند، برای دفاع از خود شلیک کرد. (دفتر کلانتر شهرستان بولوچ از طریق AP)

سی جی جنکینز، یک سازمان‌دهنده و عضو ائتلاف JustGeorgia که به عنوان رابط بین جامعه Stateboro و تیم حقوقی ویلسون کار می‌کند، می‌گوید که حقایق پرونده از طرف متهم بود.

“[The teens] اعتراف به پنهان کردن شواهد جنکینز به Yahoo News گفت: آنها به مستی خود اعتراف کردند. خواه DA اطلاعات را با قاضی به اشتراک بگذارد یا قاضی را فراخواند… این یک نبرد سخت بوده است.

تعدادی از ایالت‌ها، از جمله جورجیا، قوانین بحث‌برانگیز را اجرا کرده‌اند که محدودیت‌های استفاده از نیروی مرگبار را در صورت تهدید کاهش می‌دهند و اعلام کرده‌اند که هیچ وظیفه‌ای برای عقب‌نشینی وجود ندارد.

ویلسون، چپ، و هیلی هاچسون. (دفتر کلانتر شهرستان بولوچ از طریق AP، فیس بوک)

پس از یک محاکمه احساسی هفت روزه در اواخر ماه گذشته در دادگاه عالی شهرستان بولوچ، هیئت منصفه ویلسون را به قتل غیرعمد در سطح جنایت مجرم شناخت. ویلسون از اتهامات دیگر، از جمله قتل جنایتکارانه، که با احتمال حبس ابد همراه بود، تبرئه شد. او قرار است روز سه شنبه محکوم شود.

خانواده، در چند تعاملی که داشته اند، گفته اند که تغییری در ویلسون می بینند.

اما ریگدون، دوست دختر ویلسون، که در شب تیراندازی با او بود، پیش از این به دستور گاف از صحبت کردن در علنی منع شده بود. او به یاهو نیوز گفت که از نحوه انجام محاکمه عمیقاً ناامید است.

تیراندازی سال 2020 تنها چند هفته پس از قتل جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که توسط یک افسر پلیس سابق مینیاپولیس کشته شد، رخ داد. ویلسون به کارآگاهان گفت که از رویارویی عصبی شده بود و احساس می کرد که وقتی به کامیون شلیک می کند چاره ای جز ایستادگی ندارد.