حکم جنایات جنگی برای پوتین می تواند صلح اوکراین را پیچیده کند

گروه‌های حقوق بشر ضمن استقبال از حکم‌های پوتین و کمیسر او برای حقوق کودکان، از جامعه بین‌المللی خواستند که عدالت را در سایر درگیری‌ها فراموش نکنند.

همانطور که اکنون نشستن پوتین در دادگاه لاهه بعید به نظر می رسد، رهبران دیگر با عدالت در دادگاه های بین المللی روبرو شده اند.

لاهه، هلند (AP) – حکم بازداشت بین‌المللی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، احتمال مواجهه مردی که کشورش به اوکراین را اشغال کرده است، با عدالت روبرو می‌شود، اما تلاش‌ها برای پایان دادن به این جنگ در مذاکرات صلح را پیچیده می‌کند.

کرچماریچ، که کتابش با عنوان «معضل عدالت» به تنش بین عدالت خواهی و پایان دادن به درگیری ها از طریق مذاکره می پردازد، گفت، اما این بعید به نظر می رسد.

الکساندر باونوف، تحلیلگر مؤسسه موقوفه کارنگی، در تفسیری مشاهده کرد که حکم دستگیری پوتین به منزله «دعوت از نخبگان روسیه برای ترک پوتین» است که می‌تواند حمایت او را از بین ببرد.

___

برخی دیگر عواقب را برای پوتین و برای هر کسی که در جنایات جنگی مجرم شناخته شود، به عنوان نتیجه مطلوب اولیه اقدام بین المللی می دانند.

روسیه بلافاصله این حکم را رد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و تصمیمات آن را «از لحاظ قانونی باطل» می‌داند. و دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه که ریاست آن را پوتین بر عهده دارد، پیشنهاد کرد که مقر دیوان بین‌المللی کیفری در خط ساحلی هلند می‌تواند به هدف حمله موشکی روسیه تبدیل شود.

پوشش AP از جنگ در اوکراین را دنبال کنید: https://apnews.com/hub/russia-ukraine



منبع

او این حکم‌ها را «خوش‌بخت‌ترین» خواند، زیرا به تشدید تنش منجر می‌شود و نه به سمت صلح.

قضات در لاهه «دلایل منطقی برای باور» یافتند که پوتین و کمیسر او برای حقوق کودکان مسئول جنایات جنگی، به ویژه اخراج غیرقانونی و انتقال غیرقانونی کودکان از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه هستند.

اسلوبودان میلوسویچ، مرد قدرتمند صرب، نیروی محرکه جنگ های بالکان در دهه 1990، پس از از دست دادن قدرت، به اتهام جنایات جنگی، از جمله نسل کشی، در دادگاه سازمان ملل در لاهه محاکمه شد. او در سال 2006 قبل از صدور حکم در سلول خود درگذشت.

به نظر می رسد پوتین تسلط قوی بر قدرت دارد و برخی از تحلیلگران گمان می کنند که حکم صادره بر سر او می تواند انگیزه ای برای طولانی شدن جنگ باشد.

اورسولا فون در لاین، رهبر اتحادیه اروپا روز جمعه در یک سخنرانی به مناسبت یکمین سالگرد آزادسازی بوچا، شهر اوکراینی که شاهد برخی از بدترین جنایات در اوکراین بود، گفت: «هیچ راه گریزی برای مجرم و سرسپردگانش وجود نخواهد داشت. “جنایتکاران جنگی پاسخگوی اعمال خود خواهند بود.”

صربستان که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا است اما روابط نزدیکی با روسیه دارد، یکی از کشورهایی است که از اقدام دیوان کیفری بین‌المللی انتقاد کرده است. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور پوپولیست صربستان، گفت که این حکم ها «پیامدهای سیاسی بدی خواهد داشت» و «بی میلی زیادی برای صحبت درباره صلح (و) درباره آتش بس» در اوکراین ایجاد می کند.

او گفت: «اگر دموکراسی‌های غربی تصمیم مشکوک اخلاقی مبنی بر مبادله عدالت با صلح را به این شکل صریح اتخاذ کنند، باید نگران هزینه‌های افکار عمومی باشند.

مجارستان به 26 عضو دیگر اتحادیه اروپا در امضای قطعنامه ای در حمایت از حکم دادگاه بین المللی کیفری برای پوتین نپیوست. گرگلی گولیاس، رئیس دفتر دولت، گفت که مقامات مجارستانی در صورت ورود پوتین به این کشور، او را دستگیر نمی کنند.

یکی از راه‌های بالقوه برای تسهیل راه مذاکرات صلح می‌تواند این باشد که شورای امنیت سازمان ملل از دادگاه کیفری بین‌المللی بخواهد تحقیقات اوکراین را به مدت یک سال تعلیق کند، که طبق ماده 16 معاهده اساسنامه رم که دادگاه را ایجاد کرد مجاز است.

دانیل کرچماریک، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه نورث وسترن، در نظرات ایمیلی به آسوشیتدپرس گفت: حکم بازداشت پوتین ممکن است تلاش‌ها برای دستیابی به توافق صلح در اوکراین را تضعیف کند.

بالکیس جراح، مدیر دادگستری بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت: حکم دادگاه بین‌المللی کیفری برای پوتین منعکس‌کننده تلاش‌های عدالت‌خواهانه در حال تحول و چندوجهی است که در سایر نقاط جهان مورد نیاز است. ابتکارات قضایی مشابه در جاهای دیگر مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که حقوق قربانیان در سراسر جهان – چه در افغانستان، اتیوپی، میانمار یا فلسطین – رعایت شود.

به نظر می‌رسد که عدالت و صلح هر دو تنها احتمالات دوردست امروزی هستند و روابط متضاد بین این دو در مرکز تصمیم 17 مارس دادگاه کیفری بین‌المللی برای دستگیری رهبر روسیه یک معضل است.