حکم جستجوی FBI نشان می دهد که ترامپ به دلیل ممانعت احتمالی در اجرای عدالت، نقض قانون جاسوسی تحت بازجویی قرار گرفته است

اندکی پس از ساعت 3 بعدازظهر، وزارت دادگستری تأیید کرد که وکلای ترامپ با انتشار عمومی حکم بازرسی و دریافت مطالبی که قبلاً به طور گسترده منتشر شده بود، مخالفت نخواهند کرد.

گرانت اسمیت، وکیل استون گفت که متحد دیرینه ترامپ “در مورد حقایق مربوط به اسناد عفو او که در فهرست اقلام ضبط شده از خانه رئیس جمهور سابق ترامپ در مار-آ-لاگو آمده است” اطلاعی ندارد.

این اسناد که پس از انتشار عمومی توسط وزارت دادگستری در میان حملات بی امان ترامپ و متحدانش در جمهوری خواهان باز شد، بر تهدید فوق العاده امنیت ملی تاکید دارد که بازرسان فدرال معتقد بودند اسناد مفقود ارائه شده است. این نگرانی به حدی شدید شد که مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، جستجوی بی‌سابقه املاک ترامپ را در هفته گذشته تأیید کرد.

این حکم نشان می‌دهد که مجری قانون فدرال در حال تحقیق از ترامپ برای حذف یا از بین بردن سوابق، ممانعت از اجرای عدالت و نقض قانون جاسوسی بوده است – که می‌تواند شامل جنایاتی فراتر از جاسوسی باشد، مانند امتناع از بازگرداندن اسناد امنیت ملی در صورت درخواست. محکومیت طبق قوانین می تواند منجر به حبس یا جریمه نقدی شود.

ترامپ از روز دوشنبه ادعا کرده است که ماه‌ها با بازرسان آرشیو ملی و اف‌بی‌آی همکاری کرده و جستجوی اعلام‌نشده تشدید غیرضروری بوده است. اما پس از چندین دور مذاکره که در آن مواد توسط آرشیو کشف شد، بازرسان فدرال به این نتیجه رسیدند که ترامپ همه چیزهایی را که در اختیار داشت پس نداده است.

افشای این اسناد چهار روز پس از آن صورت می‌گیرد که ترامپ علناً تفتیش قانونی خانه‌اش در مار-آ-لاگو توسط FBI را تأیید کرد و متحدان سیاسی خود را برای برانگیختن انتقاد شدید از بازرسان فدرال به کار گرفت. اما جزییات این حکم بر اهمیت این تحقیقات تأکید می کند – تحقیقات بی سابقه ای از رئیس جمهور سابق به دلیل سوء استفاده از برخی از حساس ترین اسرار کشور.

حکم بازرسی، که در 5 اوت توسط قاضی فدرال بروس راینهارت امضا شد، نشان داد که ده‌ها اقلام کشف و ضبط شده است، که بیشتر آنها با عبارات مبهم مانند “جعبه چرمی مدارک”، “صحافی عکس” و “یادداشت دست‌نویس” توصیف شده‌اند.

رسیدی به همراه حکم بازرسی، که توسط پولیتیکو پیش از باز شدن مهر و موم آن مشاهده شد، نشان می‌دهد که ترامپ اسنادی از جمله یک یادداشت دست‌نویس در اختیار داشته است. اسنادی که با “TS/SCI” مشخص شده اند، که نشان دهنده یکی از بالاترین سطوح طبقه بندی دولتی است. و مورد دیگری با عنوان “اطلاعات: رئیس جمهور فرانسه”.

سایر موارد موجود در این لیست وجود مطالب طبقه بندی شده را نشان می دهد و آنها را به عنوان “اسناد فوق سری متفرقه” و “اسناد محرمانه متفرقه” توصیف می کند.

همچنین در میان مواردی که در این هفته از Mar-a-Lago گرفته شده است: موردی با عنوان “اعطای بخشش اجرایی: راجر جیسون استون، جونیور”، اشاره ای به یکی از نزدیک ترین افراد مورد اعتماد ترامپ که در اواخر سال 2020 مورد عفو قرار گرفت.

مریدیت مک‌گرو در تهیه گزارش مشارکت داشت.



منبع

یک حکم بازرسی که به تازگی در روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که FBI در حال تحقیق از دونالد ترامپ به دلیل نقض احتمالی قانون جاسوسی است و اسناد طبقه‌بندی شده را از املاک رئیس‌جمهور سابق فلوریدا در اوایل این هفته حذف کرده است.