حملات ترکیه به متحدان کرد آمریکا در جنگ اوکراین طنین انداز شد

در 28 نوامبر، صدها کرد سوری برای قربانیان یکی از حملات هوایی ترکیه گرد هم آمدند – پنج نگهبان برای تامین امنیت اردوگاه الهول که هزاران نفر از اعضای خانواده جنگجویان داعش را در خود جای داده بود، کشته شدند.

—-

عمر تاسپینار، کارشناس ترکیه و امنیت اروپا در مؤسسه بروکینگز و کالج ملی جنگ گفت: «داعش داستان فراموش شده برای جهان و ایالات متحده است، زیرا تمرکز بر اوکراین است. داعش یکی از مخفف های رایج برای دولت اسلامی است.

بستگان یکی از محافظان کرد به نام سیف الدین محمد عکس او را روی قبر او گذاشتند.

«هنری جی. بارکی»، کارشناس مسائل، می‌گوید: «اگر ایالات متحده در حالی که ترکیه حملات خود را به کردهای سوریه که در سرکوب دولت اسلامی مؤثر بودند، به ویژه پس از افغانستان، در کنار خود بایستد، «به‌ویژه پس از افغانستان، چه پیامی به خاورمیانه می‌فرستیم؟» کردها و ترکیه در شورای روابط خارجی و دانشگاه لیهای.

صدام حسین و دیگر رهبران منطقه طی دهه‌ها از گاز سمی، حملات هوایی و دیگر ابزار کشتار جمعی برای سرکوب کردها استفاده کردند. همانطور که در زمان جورج اچ دبلیو بوش، رئیس جمهور ایالات متحده در سال 1991 پس از جنگ خلیج فارس، ایالات متحده گاهی شورش های مردمی را تشویق می کرد، اما در حالی که کردها در قتل عام های حاصل کشته می شدند، ایستادگی می کردند.

برادرش عباس محمد گفت: “البته ما افتخار می کنیم.” او از سرزمین و ناموس خود در برابر نیروهای متجاوز ترکیه دفاع کرد.

یک گروه قومی میلیونی در تقاطع ترکیه، عراق، ایران و سوریه، کردها در شرایطی که ایالات متحده و سایر قدرت‌ها بقایای امپراتوری عثمانی ترکیه را پس از جنگ جهانی اول جدا کردند، دولت خود را از دست دادند.

وزیر خارجه ترکیه به همتایان اروپایی خود تصریح کرد که وقتی نوبت به فنلاند یا سوئد می‌رسد که میزبان کردهای تبعیدی در آنجا هستند، هنوز از ترکیه مماشات نشده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده و بسیاری در کنگره، کردهای سوریه را به عنوان رفقای شجاع تمجید می کنند. در ژوئیه، فرماندهی مرکزی با ارسال توئیت تسلیت، ترکیه را خشمگین کرد برای یک معاون فرمانده کرد سوری و دو زن جنگجوی دیگر که در حمله هواپیمای بدون سرنشین کشته شدند که ترکیه مقصر آن است.

ترکیه، با روابط قوی هم با روسیه و هم با ایالات متحده، به تلاش‌های متحدان خود در ناتو علیه روسیه در جریان درگیری‌های اوکراین کمک کرده است. این شامل تامین پهپادهای مسلح به اوکراین و کمک به میانجیگری بین روسیه و ایالات متحده و دیگران است.

تاسپینار گفت: «به طرز غم انگیزی، آنچه حمایت غرب از کردها را احیا می کند… حمله تروریستی دیگر داعش، خدای ناکرده، در اروپا یا در ایالات متحده خواهد بود که به مردم یادآوری می کند که ما واقعاً داعش را شکست نداده ایم.»

خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داد که سوئد یکی از اعضای پ‌ک‌ک را تحویل داده و او روز شنبه پس از ورود به استانبول دستگیر شد.

در سال 2019، اعتراض عمومی توسط جمهوری‌خواهان و بسیاری دیگر، طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را که پس از تماس با اردوغان اعلام کرد، برای پاکسازی نیروهای آمریکایی از مسیر حمله مورد انتظار ترکیه به متحدان کرد در سوریه، نابود کرد.

ابی سیول و باسم مروئه در بیروت، لورن کوک در بخارست، عامر مدهانی، متیو لی و لولیتا سی. بالدور در واشنگتن و هوگیرالعبدو در قامشلی، سوریه، در این گزارش مشارکت داشتند.





منبع

سومین خطر امنیتی بزرگ در مدیریت آمریکا با تهدید تهاجم ترکیه، همراه با تأثیر احتمالی بر درگیری اوکراین و تلاش‌ها برای مهار دولت اسلامی وجود دارد.

ترکیه می‌گوید کردهای سوریه با شورش کردهای کردهای پ‌ک‌ک در جنوب شرق ترکیه که نزدیک به چهار دهه است متحد هستند که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر از هر دو طرف شده است. متحدان کرد سوری ایالات متحده هرگونه حمله در ترکیه را تکذیب می کنند.

بخارست، رومانی (AP) – مقامات دولت بایدن زبان خود را با ترکیه، متحد ناتو، سخت‌تر می‌کنند، زیرا تلاش می‌کنند رجب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را از آغاز یک حمله زمینی خونین و بی‌ثبات‌کننده علیه نیروهای کرد متحد آمریکا در سوریه همسایه خودداری کنند.

بارکی پرسید: “و به طور کلی به همه متحدان؟”

این به ویژه در مورد درگیری اوکراین صادق است. دولت بایدن مشتاق همکاری اردوغان با سایر شرکای ناتو در مقابله با روسیه است، به ویژه در مورد متقاعد کردن ترکیه برای کنار گذاشتن مخالفت های خود با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو.

در گردهمایی وزرای خارجه ناتو در بخارست، رومانی، در هفته گذشته، دیپلمات‌های ناتو از رویارویی علنی با ترکیه خودداری کردند و از توهینی که ممکن است علت عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را بیشتر کند، اجتناب کردند.

انتظار می رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه با وزرای خارجه فنلاند و سوئد در مورد مخالفت ترکیه با پیوستن آنها به ناتو گفتگو کند.

از سال 2015، نیروهای کرد سوریه با چند صد نیرویی که ایالات متحده در آنجا حضور دارد، کار کرده است، سرزمینی را از دولت اسلامی پس گرفته و سپس هزاران جنگجوی دولت اسلامی و خانواده های آنها را بازداشت کرده و با جنگجویان باقی مانده دولت اسلامی می جنگند. روز شنبه، ایالات متحده و کردها گشت زنی محدود در یکی از اردوگاه های بازداشت را از سر گرفتند.

از 20 نوامبر، پس از کشته شدن شش نفر در یک بمب گذاری در استانبول یک هفته قبل از آن که ترکیه، بدون مدرک، آمریکا و متحدان کردش در سوریه را مقصر دانست، ترکیه حملات هوایی فرامرزی، موشک ها و گلوله ها را به سمت آمریکا و کردها انجام داده است. در مناطق سوریه گشت زنی کرد و هیئت های تشییع جنازه کردها را به خاک سپردند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه با همتای ترک خود تماس گرفت و «مخالفت شدید» خود را با آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه ابراز کرد.

کارشناسان می گویند که دولت بایدن اهرم های زیادی دارد تا به طور خصوصی از اردوغان بخواهد در مورد تهدید تشدید حمله به کردهای سوریه تسلیم شود. این شامل فروش جنگنده های F-16 ایالات متحده می شود که ترکیه خواهان آن است اما با مخالفت رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و دیگران در کنگره مواجه شده است.

نیروهای آمریکایی روز جمعه گشت زنی های نظامی مشترک با نیروهای کرد در شمال سوریه را برای مقابله با افراط گرایان دولت اسلامی متوقف کردند، زیرا کردها بر دفاع از خود در برابر حملات هوایی و توپخانه ای ترکیه و تهاجم زمینی احتمالی متمرکز شده اند.

این خطری است برای کردها، مردمی بدون تابعیت و متحد مکرر ایالات متحده که اغلب توسط ایالات متحده و غرب در درگیری های گذشته در قرن گذشته رها شده اند.

اما دادن اختیار به ترکیه در حملات به کردهای سوریه به امید تضمین همکاری اردوغان در ناتو، پیامدهای امنیتی بزرگی به همراه خواهد داشت.

واکنش سنجیده ایالات متحده در حال حاضر – حتی پس از حمله برخی حملات ترکیه به مناطقی که میزبان نیروهای آمریکایی هستند – نشان دهنده نقش استراتژیک مهمی است که ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو در تلاش های این ائتلاف برای مقابله با روسیه در اروپا ایفا می کند. وزارت امور خارجه و USAID فوراً به سؤالاتی در مورد اینکه آیا حملات ترکیه مانع امدادگران و عملیاتی که با ایالات متحده شریک هستند، پاسخ ندادند.

برخی از واکنش خاموش اولیه ایالات متحده به بمباران تقریباً روزانه ترکیه – فراخوانی گسترده برای “کاهش تنش” – به عنوان چراغ سبز ایالات متحده برای بیشتر انتقاد کردند. با عقب نشینی اردوغان از تهدید خود برای تشدید تنش، ایالات متحده با قدرت بیشتری شروع به صحبت کرد.

ترکیه یکی از تنها دو کشور از 30 عضو ناتو است که هنوز عضویت کشورهای شمال اروپا در ناتو را امضا نکرده اند. انتظار می رود مجارستان، طرف دیگر، این کار را انجام دهد.

جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آن زمان در میان کسانی بود که خشم خود را ابراز کرد.

کردها در کمک به ما برای شکست داعش نقش اساسی داشتند – و تعداد زیادی جان خود را از دست دادند. اکنون رئیس جمهور ترامپ آنها را رها کرده است. این شرم آور است.» بایدن در آن زمان توییت کرد.

و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز جمعه یکی از اولین اشاره‌های مشخص دولت را درباره تأثیر حملات ترکیه بر شبه‌نظامیان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که با ایالات متحده علیه شبه‌نظامیان داعش در شمال سوریه همکاری می‌کنند، کرد. سوریه.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: «ما یادآوری کردیم که در نهایت این مردم ترکیه و پارلمان ترکیه هستند که باید متقاعد شوند.

اینکه ایالات متحده تا چه اندازه تهدید اردوغان مبنی بر اعزام نیرو علیه شرکای کرد آمریکا را طی هفته های آینده مدیریت می کند، بر نگرانی های امنیتی جهانی دور از آن گوشه منزوی سوریه تأثیر خواهد گذاشت.

اما ترکیه همچنین با ممانعت از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو به دنبال اعمال اهرمی در داخل ائتلاف است. ترکیه از سوئد می خواهد که کردهای تبعیدی را که به گفته این کشور وابسته به شورشیان کرد پ ک ک هستند، تسلیم کند.