حداقل 153 نفر که تحت اختیارات ویژه دستگیر شده بودند در زندان های سالوادور جان خود را از دست داده اند

در این گزارش آمده است که این مرگ ها در نتیجه شکنجه و جراحات سیستماتیک و جدی بوده است. نزدیک به نیمی از قربانیان دچار مرگ خشونت آمیز شدند. برخی از مرگ‌ها نشانه‌هایی را نشان دادند که ناشی از محرومیت عمدی از کمک‌های پزشکی، دارو و غذا بود، از جمله برخی مرگ‌های ناشی از سوء تغذیه.

این سازمان از دولت رئیس جمهور نایب بوکله خواست تا در مورد شرایط نگهداری افراد، احترام به روند قانونی، آزادی بیگناهان، پاسخگویی به کسانی که درگذشته اند، ارائه تمام اطلاعات موجود به خانواده های قربانیان و پایان دادن به اقدامات انجام شده تحت این قانون پاسخ دهد. قدرت های ویژه

کریستوسال گفت که این اطلاعات را از طریق کار میدانی، از جمله در گورهای مشترک، و جمع آوری اسناد از بازرسان پزشکی گردآوری کرده است. بازرسان همچنین با خانواده و همسایگان قربانیان و همچنین افراد دیگری که زندانی و سپس آزاد شدند، مصاحبه کردند.

سایر گروه های حقوق بشر و دولت های خارجی اقدامات دولت را محکوم کرده و خواستار لغو اقداماتی شده اند که قرار بود موقتی باشد.

دولت آمار رسمی مرگ و میر در میان زندانیان را ارائه نکرده است.

سن سالوادور، السالوادور (AP) – بر اساس گزارشی که روز دوشنبه توسط گروه حقوق بشر کریستوسال منتشر شد، حداقل 153 نفر از زمان ایجاد اختیارات اضطراری السالوادور در مارس 2022 برای مقابله با باندهای قدرتمند خیابانی این کشور در زندان کشته شده اند.

به طور رسمی، دولت بیش از 68000 نفر را تحت اختیارات ویژه از مارس 2022 دستگیر کرده است. به گفته مقامات، بیش از 5000 نفر به دلیل اینکه نتوانستند قاضی را متقاعد کنند که با ساختارهای جنایی مرتبط هستند آزاد شده اند.

با این حال، بوکله در السالوادور از تایید بالایی برای اقدامات خود علیه باندها برخوردار است.



منبع

اختیارات ویژه ای که در مارس 2022 به دنبال افزایش خشونت های گروهی توسط مجلس قانونگذاری السالوادور تصویب شد، برخی از حقوق اساسی را به حالت تعلیق در می آورد، مانند اطلاع دادن به حقوق شخصی در زمان دستگیری و دلیل آنها و همچنین دسترسی به وکیل.

هیچ یک از کسانی که فوت کردند به جرمی که در زمان دستگیری به آن متهم شده بودند محکوم نشده بودند. در میان قربانیان چهار زن و بقیه مرد بودند.

این مرگ ها نشان دهنده سیاست های تنبیهی بود که توسط نگهبانان و مقامات زندان انجام می شد. در این گزارش آمده است که چنین اقداماتی مستلزم مجوز و حمایت بالاترین سطح مقامات امنیتی است.