جو بایدن در آخرین روز سفر خود به اسرائیل توجه خود را به فلسطینی ها معطوف کرد

رئیس جمهور جو بایدن، رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ (L) و یایر لاپید، نخست وزیر موقت اسرائیل، روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه بازی های مکابیا در استادیوم تدی در اورشلیم شرکت کردند.

چرا مهم است

201 میلیون دلار دیگر به برنامه امدادی سازمان ملل برای ارائه خدمات حیاتی به آوارگان فلسطینی در کرانه باختری، غزه، اردن، لبنان و سوریه اختصاص خواهد یافت.

  • تحولات سیاسی: اسرائیل برای پنجمین انتخابات بی سابقه در سه سال پس از فروپاشی دولت پیش می رود

    “یک شروع خوب”؟تنش ها بر سر توافق هسته ای ایران، لحظه کمبایا بایدن در اسرائیل را مختل کند

    بازیابی پیوندها: بایدن در دوران ریاست جمهوری خود بر احیای روابط با فلسطینی ها که در دوران دولت ترامپ قطع شده بود، تمرکز کرده است. ایجاد یک ملت مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل، ستاره شمالی حل و فصل مناقشه چند دهه ای از طریق مذاکره بوده است. در سال های اخیر، تحولات مختلف، از جمله اختلافات سیاسی داخلی در هر دو اردوگاه، این چشم انداز را کاهش داده است.

  • پرزیدنت جو بایدن و یایر لاپید، نخست وزیر موقت اسرائیل، روز پنجشنبه یک تعهد امنیتی در اورشلیم امضا کردند.

    آخرین

    • پیشنهادات عربستان: بایدن پس از دیدارهای روز جمعه خود در اسرائیل به عربستان سعودی می رود. پیش از ورود او، سعودی‌ها حریم هوایی خود را به روی «همه شرکت‌های هوایی» باز کردند و این نشان‌دهنده پایان ممنوعیت طولانی مدت آنها برای پروازهای اسرائیلی بر فراز قلمروشان بود – گامی کلیدی در جهت عادی‌سازی بین دو کشور. کاخ سفید گفت این تصمیم راه را برای “منطقه خاورمیانه یکپارچه تر، باثبات تر و امن تر” هموار می کند.

    تاکید بر امنیت: سفر بایدن به اسرائیل با مسائل امنیتی آغاز می شود زیرا مقامات آمریکایی از تهدید ایران نگران هستند

    اورشلیم – پس از دو روز از تایید مجدد اتحاد مستحکم آمریکا با اسرائیل، رئیس جمهور جو بایدن روز جمعه توجه خود را به وضعیت اسفبار فلسطینیان معطوف خواهد کرد، اگرچه او قبلاً اذعان کرده است که نمی تواند آنچه را که می خواهند به آنها بدهد.

    اندکی پس از ورود به تل آویو در روز چهارشنبه، بایدن گفت که همچنان از ایجاد یک ملت مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل حمایت می کند، اما می داند که به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد.

    انتظار می رود بایدن ابتکارات متعددی را به نفع مردم فلسطین اعلام کند، از جمله بیش از 316 میلیون دلار کمک برای برنامه های مختلف.

    • انتظار نمی رود بایدن پیشرفتی را در راستای تعهد خود مبنی بر بازگشایی کنسولگری در اورشلیم که عملاً به عنوان سفارتخانه عمل می کرد، اعلام کند.

      چیزی که آنها می گویند

      • مشارکت: آسوشیتدپرس

        نشانه ای از “مصافیت از مجازات”؟ سفر بایدن به خاورمیانه حقوق بشر را در مقابل واقعیت ژئوپلیتیک قرار می دهد

        در همان کنفرانس خبری، لاپید همچنین گفت که راه حل دو دولتی “تضمینی برای یک کشور دموکراتیک قوی اسرائیل با اکثریت یهودی است.” اما او به عنوان نخست وزیر موقت در بحبوحه انتخابات در پیش است.

      • اورشلیم شرقی عمدتاً عرب است و رهبران فلسطینی آن را پایتخت آینده کشور مستقل خود می‌دانند.

        حدود 100 میلیون دلار برای بهبود دسترسی فلسطینیان به خدمات مراقبت های بهداشتی مانند سرطان، دیالیز، مراقبت های ویژه نوزادان و مراقبت های تخصصی زایمان به شبکه بیمارستان های اورشلیم شرقی اختصاص خواهد یافت.

      • قدم های کوچک: دولت بایدن به عنوان نشانه ای از پیشرفت، به تماس تلفنی اخیر عباس و یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، اولین تماس در آن سطح در چند سال اخیر اشاره کرد.

      • مقصر بودن عربستان: بایدن از سفر به عربستان سعودی پس از قتل خاشقجی دفاع کرد و گفت هرگز در مورد حقوق بشر ساکت نبوده است.

        در عوض، بایدن از یک بیمارستان فلسطینی در اورشلیم شرقی بازدید خواهد کرد و در آنجا کمک های بشردوستانه را اعلام خواهد کرد و در بیت لحم با محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین دیدار خواهد کرد.

        پرزیدنت جو بایدن و یایر لاپید، نخست وزیر موقت اسرائیل، روز پنجشنبه یک تعهد امنیتی در اورشلیم امضا کردند.

        از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل در سال 2017 به رسمیت شناخت، مقامات دولت اسرائیل در بازدید مقامات آمریکایی از اورشلیم شرقی شرکت کردند. اما آنها جمعه بایدن را همراهی نخواهند کرد.

        بایدن در موقعیتی نیست که در مورد مرزها، ترتیبات امنیتی یا اداره بیت المقدس صحبت کند، اما او می تواند کاری را که برای این لحظه لازم است انجام دهد، یعنی یادآوری به همه در مورد اینکه مناقشه واقعاً درباره چه چیزی است و هر راه حلی باید به چه چیزی توجه کند. مایکل کوپلو از انجمن سیاست اسرائیل روز چهارشنبه در وبلاگی برای تایمز اسرائیل نوشت.

      میخواهی بیشتر بدانی؟ این چیزی است که شما از دست داده اید

      بایدن روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «اسرائیل باید یک کشور مستقل، دموکراتیک و یهودی باقی بماند. بهترین راه برای دستیابی به آن راه حل دو کشوری برای دو نفر است که هر دو ریشه های عمیق و کهن در این سرزمین دارند و در کنار هم در صلح و امنیت زندگی می کنند.»

    • این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: بایدن در آخرین روز سفر اسرائیل توجه خود را به فلسطینی ها معطوف کرد.



  • منبع

    یک شکست دیگر: زمانی که اسرائیل روابط خود را با چندین کشور عرب عادی کرد، بخشی از اهرمی که فلسطینی ها داشتند از دست رفت، روندی که در دوره دولت ترامپ آغاز شد و دولت بایدن امیدوار است گسترش یابد.

  • رویکرد بایدن: در حالی که دولت ترامپ توافقنامه موسوم به آبراهام را جایگزینی برای پیشرفت در توافق صلح اسرائیل و فلسطین می دانست، دولت بایدن امیدوار است از عادی سازی به عنوان پلی برای پیشرفت در این موضوع استفاده کند.

  • ابتکارات اضافی شامل کمک به امنیت غذایی، گسترش دسترسی دیجیتال 4G به کرانه باختری و غزه، و از سرگیری بحث های اقتصادی بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها است.

  • رئیس جمهور جو بایدن، رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ (L) و یایر لاپید، نخست وزیر موقت اسرائیل، روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه بازی های مکابیا در استادیوم تدی در اورشلیم شرکت کردند.

    اتفاقی که قرار است بیفتد