جهانی که با جنگ اوکراین تغییر کرد، شاید برای همیشه

دورتر، در آسیا، موج‌ها نیز پیامد هستند.

بدون پایانی برای جنگ، اما و اگرهای زیادی وجود دارد که نمی توان حدس محکمی را به خطر انداخت. اما با هر روز جنگ اضافی، شمارش بدن و امواج جنگ در سراسر جهان افزایش می‌یابد و صلح فروکش می‌کند.

چهره کشته شدگان اوکراینی در آن درگیری از دیوار یادبودی در کیف، پایتخت اوکراین، خیره می‌شود و گواه بی‌صدا آن چیزی است که اکنون، پس از تهاجم، در پایتخت‌های غربی به‌عنوان واقعیت شناخته می‌شود: پوتین را نمی‌توان و نباید اعتماد کرد.

ناتو با مواضع متحد خود در برابر تهاجم، دلیل جدیدی برای وجود خود پیدا کرده است. فقط سه سال پیش در سال 2019 – قبل از اینکه شوک مضاعف کووید-19 و به دنبال آن جنگ اوکراین که یک عمر دور به نظر برسد – بزرگترین اتحاد نظامی جهان در معرض خطر فرو رفتن آرام آرام به نظر می رسید.

بشر به بمب دلبسته شد و یاد گرفت که با آن زندگی کند. پرواز فضایی سرنشین دار به یک امر عادی تبدیل شد. تنها چیزی که می توانیم امیدوار باشیم این است که جنگ در اروپا رخ ندهد.

تهاجم روسیه، کشتار و معلول کردن، به سرعت ماریوپول، بوچا و دیگر نام‌های اوکراینی را به فهرست طولانی شهرها و شهرهای اروپایی مرتبط با سوء استفاده از جنگ اضافه کرده است: درسدن، سربرنیتسا، قتل عام نازی‌ها در Oradour-sur-Glane فرانسه. فقط تعداد اندکی.

—-

پاریس (AP) – 16 ژوئیه 1945: یک ابر قارچ رشته ای در نیومکزیکو نوید دهنده طلوع عصر هسته ای است. 20 ژوئیه 1969: نیل آرمسترانگ گامی کوچک و جهشی عظیم در غبار ماه برداشت.

پوشش خبری AP از جنگ روسیه و اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

همه آنها نقطه عطفی در تاریخ جهان بودند، نقاط عطفی که برای دهه های آینده در مدارس آموزش داده می شود. همه نه تنها زندگی، بلکه مسیرهای بشر را نیز تغییر دادند، با پیامدهایی که در سراسر قاره ها و برای آینده قابل پیش بینی احساس می شد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که این کشور دچار «مرگ مغزی» شده است. و دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، صبر زیادی برای اتحادی که بیش از نیم قرن سنگ بنای سیاست امنیتی ایالات متحده بوده است، نداشت، غر می زد که ایالات متحده ناعادلانه بیش از حد بار دفاعی و سایر اعضای ناتو را به دوش می کشد. مقدار کمی.

آژیرهای حمله هوایی که به طور منظم بر فراز شهرهای اوکراین زوزه می کشند، در پاریس یا برلین شنیده نمی شوند، با این حال نسل های اروپایی که تنها با آگاهی از صلح بزرگ شده بودند، به طرز وحشیانه ای متوجه ارزش و شکنندگی آن شده اند.

جان لستر خبرنگار مستقر در پاریس از سال 2002 از اروپا و در ژوئن امسال از اوکراین گزارش داده است.

—-

تبدیل شدن آنها به سی و یکمین و سی و دومین عضو ناتو به راه هایی که اروپا برای همیشه یا حداقل برای آینده قابل پیش بینی در اثر جنگ تغییر کرده است، می افزاید.

خب بعدش چی؟

جنگ مجدد در اروپا و نیاز به جانبداری – برای حفظ خود و دفاع از حق در برابر باطل – همچنین زمین ساخت ژئوپلیتیک جهان و روابط بین کشورها را تغییر داده است.

24 فوریه 2022: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با حمله به اوکراین، نظم جهانی و 77 سال صلح تقریباً بی وقفه در اروپا را زیر سوال برد و در عرضه مواد غذایی تولید شده توسط این کشور برای بسیاری از 8 میلیارد نفر جمعیت کره زمین اختلال ایجاد کرد.

و قبل از اینکه پوتین قدرتمند روسیه مأموریت تاریخی خود را برای وادار کردن اوکراین مستقل و غربی با تهدید اسلحه به مدار کرملین انجام دهد، با واکسن‌های سریع علیه همه‌گیری جهانی COVID-19 و معاملات در مورد تغییرات آب و هوایی، پیشرفت‌هایی حاصل شده بود. در زمان شوروی بود، زمانی که او به عنوان افسر اطلاعاتی برای KGB مخوف خدمت می کرد.

چین در حال بررسی کمپین روسیه برای درس های نظامی است که می تواند در هر گونه تهاجم احتمالی به جزیره خودگردان تایوان به کار رود. هند، چین و سایر کشورهای آسیایی تشنه انرژی در حال تقویت سینه جنگی کرملین و کاهش تحریم های غرب با خرید مقادیر فزاینده نفت روسیه هستند.

و سپس خود پوتین قرار دارد. در اوکراین، مدت‌ها قبل از تهاجم، بسیاری احساس می‌کردند که کشورشان درگیر نبردی برای بقا در برابر طرح‌های رهبر کرملین است. از سال 2014 تاکنون هزاران نفر در نبرد با جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین کشته شده اند.

اکنون ناتو در حال جمع آوری سلاح های سنگین فزاینده برای استفاده توسط اوکراین در خطوط مقدم خود است و سنگرهای بی امان را بمباران می کند که به طرز وحشتناکی یادآور جنگ جهانی اول است. زمانی که کشورهای شمال اروپا تصمیم گرفتند که ادامه عدم تعهد بسیار خطرناک است، تاریخ فنلاند و سوئد را با سرعت بالا در دست گرفت. از تهاجم روسیه و اینکه آنها به سپر چتر ناتو در برابر هر کاری که پوتین ممکن است در آینده انجام دهد نیاز دارند.

جنگ در اوکراین آینه ای برای بشریت نیز بوده است و باز هم بازتاب گرایش او به زندگی بر لبه حماقت و برداشتن گام هایی به عقب حتی زمانی که به دنبال پیشرفت است، است.

افزایش قیمت‌های غذا، انرژی و تقریباً همه چیز – که باعث درد در سراسر قاره‌ها می‌شود و عمدتاً ناشی از اختلال در منابع جنگی است – تغییر دیگری است، اگرچه شاید کمتر دائمی باشد. تورم بالا، عذابی که برای کسانی که شوک های انرژی دهه 1970 را تجربه کرده اند آشناست، به عنوان یک اصطلاح خانگی بازگشته است. برخی از اقتصاددانان هشدار می دهند که “رکود تورمی” – ترکیب مضر تورم بالا و کاهش رشد اقتصادی – نیز می تواند بازگردد.

و پس از نزدیک به نیم سال جنگ، با ده ها هزار کشته و زخمی از هر دو طرف، اختلالات گسترده در تامین انرژی، غذا و ثبات مالی، جهان دیگر آنطور که بود نیست.

برخی اکنون به سختی با روسیه صحبت می کنند. برخی با هم متحد شده اند. برخی دیگر، به ویژه در آفریقا، می خواهند از فروپاشی بین روسیه و غرب جلوگیری کنند. برخی نمی خواهند منابع غذایی، انرژی، امنیت و درآمد را به خطر بیندازند. روسیه و کشورهای غربی – به ویژه، دوباره در آفریقا – روی حصار نشینان کار می کنند و با آنها لابی می کنند تا طرفی بگیرند.