جنگ پوتین به سمت تشدید وحشتناکی پیش می رود

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هنگام صحبت با رئیس جمهور چین شی جین پینگ ژست می گیرد

این الگوی تشدید پتانسیل واقعی برای جلب تلاش‌های بیشتر بریتانیا و ناتو به نقطه‌ای است که درگیری از مرزهای اوکراین دیگر غیرقابل تصور باقی بماند. ما باید هرچه در توان داریم برای کمک به پیروزی اوکراین و در اسرع وقت انجام دهیم.

هر گونه حادثه بیشتر در یک حریم هوایی مورد مناقشه می تواند پتانسیل واقعی برای گرفتن پاسخ های نظامی بسیار سخت تری داشته باشد و همراه با آنها، خطرات شناخته شده ناشی از محاسبه اشتباه، ارتباط اشتباه و تشدید بالقوه فاجعه آمیز وجود دارد.

این اقدامات سال گذشته به دلیل ترس از تشدید رد شد. متحدان اوکراین در ناتو اقدامات خود را به تامین قطعات یدکی برای ناوگان جت های جت شوروی کیف محدود کرده بودند، زیرا تامین قطعات واقعی هواپیما می تواند به عنوان مشارکت مستقیم کرملین تلقی شود. اکنون این خط رد شده است و فنلاند و هلند نیز می توانند از آن پیروی کنند.

لهستان و اسلواکی کیف را به جت های جنگنده مسلح می کنند. هواپیماهای جنگی روسیه پهپادهای آمریکایی را به زور از آسمان خارج می کنند. رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، به منظور حمایت از ولادیمیر پوتین از مسکو بازدید می کند، در حالی که شرکت های چینی سلاح های تهاجمی و زره های بدنه را برای نیروهای مسکو ارسال می کنند. جنگ پوتین در اوکراین به سمت آب های خطرناک پیش می رود و پتانسیل تشدید تنش با غرب در حال حاضر بیش از هر نقطه دیگری از زمان تهاجم اولیه است.

ما قبلاً شاهد یک تحول خطرناک جدید در درگیری بین یک جت روسی و یک پهپاد جاسوسی آمریکایی بودیم. با وجود فعالیت در حریم هوایی بین‌المللی، مسکو احساس می‌کرد حق مداخله را دارد. این پلتفرم‌های جمع‌آوری اطلاعات، مزیت میدان نبرد قابل توجهی را برای تلاش‌های جنگی اوکراین فراهم کرده‌اند، و اینکه کرملین اکنون شلیک‌های هشدار ارسال می‌کند، اصلاً تعجب‌آور نیست.

واشنگتن با احساس این که این حادثه ممکن است یک حمله یکباره و فرصت طلبانه بوده باشد، از تشدید بیشتر تنش به جز پوشش دیپلماتیک برای سفیر مسکو اجتناب کرده است. اما در غیاب پاسخ سخت‌تر، مسکو اکنون ممکن است حملات علیه وسایل نقلیه بدون سرنشین ناتو را یک بازی منصفانه ببیند: بدون تلفات جانی، از نظر قانونی مبهم و دارای مزیت قابل توجه در میدان نبرد.

تمام عناصر تشدید تصادفی وجود دارد. اول، روسیه با خسارات هولناکی در زمین مواجه است. نیروهای مسلح اوکراین در حال سرکوب سربازان روسی و محکومان واگنر در باخموت و اطراف آن هستند. آنها که به سلاح‌ها و آموزش‌های غربی مسلح شده‌اند، روزانه آمار تلفاتی را وارد می‌کنند که باعث می‌شود دیگر رهبران نظامی به شدت متزلزل شوند.

در حالی که ناتو متعهد به اجتناب از رویارویی مستقیم با نیروهای روسی است، حمایت آن از اوکراین همان چیزی است که کیف را قادر به مقاومت کرده است. با ناامید شدن فزاینده پوتین، پتانسیل تهدیدات و اقدامات تشدید کننده در تلاش برای وادار کردن غرب به عقب نشینی در حال افزایش است. هرگونه محاسبه اشتباه در چنین محیطی می تواند منجر به عواقب فاجعه بار شود.

دوم، غرب در اقدامات خود در حمایت از اوکراین جسورانه تر عمل می کند. آندره دودا، رئیس‌جمهور لهستان روز چهارشنبه اعلام کرد که ورشو چهار فروند میگ 29 متعلق به دوران شوروی را به اوکراین می‌فرستد که اولین کشور غربی است که از زمان آغاز جنگ جت‌های جنگنده را به کیف می‌فرستد. از آنجایی که آنها در سال جاری جایگزین می شوند، ممکن است شاهد حرکت تمام 28 میگ لهستانی به اوکراین باشیم. اسلواکی نیز هواپیماهای متعهد شده است.

رابرت کلارک مدیر واحد دفاع و امنیت در سیویتاس است. او پیش از این در ارتش بریتانیا خدمت می کرد.



منبع

با تمایل بیشتر غرب برای تسلیح اوکراین و عبور از خطوط قرمز روسیه، با پیروزی‌های ناچیز، مسکو ممکن است خود را در گوشه‌ای بیابد. و با در خطر بودن بقای رژیم او، هیچ چیز برای ولادیمیر پوتین از روی میز خارج نخواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هنگام صحبت با رئیس جمهور چین شی جین پینگ ژست می گیرد

این امر به ویژه با توجه به اعلام سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به پوتین در مسکو که در هفته آینده انجام می شود، صادق است. در حالی که پکن تلاش کرده خود را به عنوان یک مذاکره کننده بی طرف معرفی کند، افشای این موضوع که پیمانکاران دفاعی دولتی چین تجهیزات نظامی به روسیه ارسال کرده اند، این فریب تلاش را از بین برده است. پکن به دور از صلح‌ساز، تلاش می‌کند پادشاه شود. اکنون که دستکش‌ها واقعاً از بین رفته‌اند، چه کسی می‌داند که حمایت نظامی چین از روسیه در نهایت به کجا می‌تواند منجر شود؟ روسیه که از حمایت بیشتر جسارت یافته است، ممکن است شروع به دفاع از خود در برابر غرب کند، درست همانطور که چین در مورد تایوان انجام می دهد.