جمهوری دومینیکن در بحبوحه هرج و مرج هائیتی مرز را سرکوب می کند

مقامات دومینیکن همچنین اعلام کردند که در آینده کنترل های مهاجرتی بیشتری را در مرز هائیتی در نظر خواهند گرفت.

یکی از قدرتمندترین باندهای هائیتی – و همچنین معترضان ضد دولتی – ذخایر کلیدی سوخت در پورتو پرنس را محاصره کرده است و باعث کمبود نه تنها سوخت، بلکه کمبود آب و سایر منابع اولیه شده است. ابیندر قبلاً آشفتگی هائیتی را “جنگ داخلی با شدت کم” توصیف کرده بود.

مارتین خوزه آدامس آلکانتارا، نویسنده آسوشیتدپرس، در این گزارش از سانتو دومینگو مشارکت داشت.



منبع

اگر نیروهای بین‌المللی در پاسخ به درخواست دولت هائیتی برای کمک علیه باندها اعزام شوند، «ما مرزها را می‌بندیم و مسدود می‌کنیم. ابیندر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت… پذیرش پناهجویان در این کشور برای یکپارچگی جمهوری دومینیکن بسیار خطرناک است.

___

یکی از شدیدترین اقدامات آن آغاز ساخت دیواری به سبک ترامپ در امتداد مرز بوده است.

روز یکشنبه، رئیس جمهور دومینیکن، لوئیس ابیندر، بزرگترین خرید تجهیزات نظامی کشور از سال 1961 را اعلام کرد – شش هلیکوپتر، ده هواپیما، 21 خودروی زرهی و چهار کامیون ضد شورش.

شهر Valenzuela یکی از بسیاری از اقتصادهای مرزی است که به طور ذاتی به کشور همسایه وابسته است و به خریداران هائیتی به عنوان منبع درآمد اساسی بستگی دارد.

این اختلال نگرانی بسیاری از دومینیکن‌ها مانند پاترنو والنزولا را در مورد اینکه خشونت گروهی به کشورشان سرازیر می‌شود، تقویت کرده است.

هاوانا (AP) – در حالی که هائیتی به سرعت وارد هرج و مرج می شود، همسایه جزیره ای آن، جمهوری دومینیکن، با سرکوب مهاجران و افزایش نظامی که دولت ادعا می کند “امنیت مرزی را تضمین می کند” پاسخ داده است.

والنزوئلا، 56 ساله، یک کشاورز در امتداد شهر مرزی الیاس پینا است و گفت در حالی که افزایش خشونت را در منطقه خود ندیده است، “در حال آماده شدن است زیرا این بحران در هائیتی واقعا بد است.”

حالا او سعی می کند نامحسوس باشد.

مانند بسیاری دیگر، او با کمک یکی از دوستانش که او را به صورت غیرقانونی به داخل برده بود، به جمهوری دومینیکن بازگشت.

در نتیجه، شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی درخواست دولت هائیتی برای اعزام نیروهای خارجی برای آرام کردن باندها یا حداقل کاهش محاصره است.

اما برخی می ترسند که این اقدامات تنها بیگانه هراسی طولانی مدت علیه مهاجران هائیتی را عمیق تر کند و به اقتصاد هر دو کشور آسیب برساند.

«من صبح زود می روم و شب به خانه می آیم. من در کار ( نانوایی ) می مانم و گاهی اوقات روزهای یکشنبه می مانم. “این یک زندگی مخفیانه است … یک زندگی بسیار دشوار.”

به طور رسمی، سالانه حدود 750 میلیون دلار از جمهوری دومینیکن به هائیتی، سومین شریک تجاری بزرگ این کشور، صادر می شود. بر اساس مطالعه سال 2017 بانک مرکزی دومینیکن، بیش از 400 میلیون دلار بیشتر کالا به صورت غیر رسمی بین دو کشور مبادله می شود.

چارلی 20 ساله بیشتر عمر خود را در جمهوری دومینیکن زندگی کرده و در یک نانوایی در سانتو دومینگو کار می کند. او هیچ خاطره ای از دوران کودکی در هائیتی ندارد، اما اوایل امسال یکی از هزاران مهاجری بود که در میان سرکوب های دولت به هائیتی اخراج شد.

او گفت: «من کسی را در آنجا (در هائیتی) نمی شناسم.

بحران هائیتی با ترور جوونل مویس رئیس جمهور سابق هائیتی در سال 2021 تشدید شده است و باندها در مقابله با یک دولت ضعیف قدرت فزاینده ای به دست آورده اند. این امر باعث فرار گسترده مهاجران شده است و جمهوری دومینیکن به تدریج با سیاست های مهاجرتی و مرزی خود سختگیرتر شده است.

با این حال، این کشور کارائیب در صورت بستن مرزهای خود ممکن است ضررهای قابل توجهی را متحمل شود.

تنش ها بین این دو کشور که بیش از 240 مایل مرز مشترک در جزیره هیسپانیولا دارند، مدت هاست که در حال فروپاشی است.

شارپانتیه بلانکو همچنین خاطرنشان کرد که مهاجران عمدتاً از هائیتی های طبقه کارگر بودند، اما اکنون سازمان او شاهد موج فزاینده ای از فرار طبقه متوسط ​​و نخبگان است.

در همین حال، مهاجران هائیتی مانند چارلی که به دلیل ترس از انتقام از ذکر نام خانوادگی خود امتناع کردند، همچنان در سایه قانونی زندگی می کنند. او نگرانی های رهبران کمک به مهاجران مانند شارپانتیه بلانکو را تکرار کرد که اوضاع فقط می تواند بدتر شود.

رهبران کمک به مهاجران مانند ویلیام شارپانتیه بلانکو، رئیس کمیته ملی مهاجران و پناهندگان در پایتخت سانتو دومینگو، گفت که گروه‌های ضد مهاجر تحت سیاست‌های جدید قدرتمند شده‌اند.

او گفت: «همه این شهرها (در مرز) به بازار هائیتی وابسته هستند.

کشاورز دومینیکن توصیف کرد که گروه‌های بزرگی از مهاجران را در حال بالا رفتن از کوه‌ها در حال فرار از کشور می‌بیند و نسبت به افزایش قاچاق مانند بنزینی که از مرز عبور می‌کند ابراز نگرانی کرد. او گفت که اگر مداخله خارجی به آن برسد از آن حمایت خواهد کرد.

او گفت: “وضعیت مهاجرت در جمهوری دومینیکن هرگز خوب نبوده است، اما در دو سال گذشته، به مراتب بدتر شده است.” با بحران اقتصادی و سیاسی که هائیتی در آن به سر می برد، دولت دومینیکن سرکوب گسترده اخراج را داشته است.