جمهوری خواهان درخواست ترامپ برای فسخ قانون اساسی را رد می کنند، اما نمی گویند که این درخواست او را برای سال 2024 رد صلاحیت می کند.

اندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که حمله به قانون اساسی “ناراحتی برای روح ملت ما است و باید به طور جهانی محکوم شود.”

در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ترامپ، سناتور جان کورنین از تگزاس، مشاور میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواه مجلس سنا، گفت: “من نمی دانم چرا کسی چنین چیزی را بیان می کند، البته نه یک رئیس جمهور سابق. من فکر می کنم که این غیرمسئولانه است.”

ترامپ نوشت: «یک کلاهبرداری عظیم از این نوع و بزرگی امکان خاتمه همه قوانین، مقررات و مواد، حتی آن‌هایی که در قانون اساسی وجود دارد، می‌دهد.»

او نوشت: «پیشنهاد خاتمه قانون اساسی نه تنها خیانت به سوگند ریاست جمهوری ما است، بلکه توهین به جمهوری ما است».

سناتور روی بلانت از میسوری، یکی از اعضای رهبری مجلس سنا که در اوایل ماه آینده بازنشسته می شود، گفت: “خب، من فکر می کنم که شما به قانون اساسی سوگند یاد می کنید، اما آن را موقتا نمی پذیرید.” و من نمی توانم تصور کنم که یک رئیس جمهور سابق چنین بیانیه ای را بیان کند.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس، قانون اساسی را «بادوام و برای هزاران سال آینده» خواند، اما در پاسخ به سؤال خبرنگاران که آیا اظهارات ترامپ رد صلاحیت‌کننده است یا خیر، پاسخی نداد.

مک کانل دوشنبه به خبرنگاران گفت که قصد دارد روز سه شنبه در طی اظهارات هفتگی خود پاسخ دهد.

مک کارتی اواخر ماه گذشته گفت که جمهوری خواهان مجلس از اولین روز کنگره جدید، قانون اساسی را در اولویت و مرکز اکثریت خود قرار خواهند داد.

برخی از سناتورهای جمهوری خواه، از جمله ریک اسکات از فلوریدا و جاش هاولی از میسوری، گفتند که رای دهندگان باید تعیین کنند که آیا اظهارات ترامپ رد صلاحیت است یا خیر.

رامنی با استفاده از نام اختصاری جمهوری خواه گفت: «زمانی که رئیس جمهور ترامپ می گوید می خواهد قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد، از MAGA بودن به RINO تبدیل می شود.

در همین حال، سناتور مایک راندز، اظهارات ترامپ را با جاه طلبی های او در سال 2024 گره زد.

ترامپ در پستی در پلتفرم Truth Social خود با اشاره به ادعاهای دروغین مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات در سال 2020، پیشنهاد فسخ قانون اساسی را برای بازگرداندن او به قدرت داد.

سناتور میت رامنی، از یوتا، که به محکومیت ترامپ نیز رأی داد، گفت که حزب جمهوری خواه به طور تاریخی نماینده «حزب قانون اساسی» بوده است، که اظهارات رئیس جمهور سابق را در تضاد با جمهوری خواه بودن قرار می دهد.

مک کانل و کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان از کالیفرنیا، و همچنین کمیته ملی جمهوری خواهان هنوز در مورد پست ترامپ اظهار نظر نکرده اند. NBC News قبلاً برای اظهار نظر با هر سه تماس گرفت.

رامنی اضافه کرد که فکر نمی کند اظهارات ترامپ بر شانس او ​​برای برنده شدن در نامزدی حزب جمهوری خواه در سال 2024 تأثیر بگذارد.

واکنش‌ها به پست ترامپ در کنگره آمریکا یادآور چهار سال ریاست‌جمهوری او بود، زمانی که بسیاری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه اغلب تلاش می‌کردند از اظهارات او فاصله بگیرند بدون اینکه هدف ترامپ و پایگاه حامیانش قرار گیرند.

در اولین روز کنگره جدید تحت رهبری جمهوری خواهان، ما تک تک کلمات قانون اساسی را با صدای بلند از صحن مجلس می خوانیم – کاری که سال هاست انجام نشده است. او توییت کرد در 25 نوامبر.

سناتور لیزا مورکوفسکی از آلاسکا، که از معدود جمهوری‌خواهان سنا بود که در جریان دومین محاکمه استیضاح ترامپ در سال 2020 به محکومیت او رای دادند. توییت کرد روز دوشنبه که سخنان او “توهین” به ملت بود.

پست ترامپ به دنبال ارتقای روز جمعه ایلان ماسک، مدیر عامل توییتر، مجموعه ای از توئیت ها بود که به گفته وی با افشای اسناد داخلی نشان می دهد که چگونه این شرکت با مقاله نیویورک پست درباره هانتر بایدن در سال 2020 برخورد کرده است، “سرکوب آزادی بیان” را افشا می کند.

«هرکسی که می‌خواهد کشور ما را رهبری کند، باید متعهد به حفاظت از قانون اساسی باشد. آنها نباید تهدید به پایان دادن به آن کنند بیانیه.

اما وقتی از کورنین پرسیده شد که آیا بیانیه ترامپ باید او را از یک نامزدی دیگر برای کاخ سفید رد صلاحیت کند، کورنین گفت: “خب، معلوم نیست چه کسی نامزد خواهد شد” و سپس اضافه کرد: “منظورم این است که حدس می‌زنم او نامزد شود. [running] تا زمانی که او نباشد.”

سناتورهای جمهوری خواه روز دوشنبه از بیانیه آخر هفته دونالد ترامپ مبنی بر اینکه قانون اساسی می تواند برای بازگرداندن او به عنوان رئیس جمهور فسخ شود، انتقاد کردند، اگرچه اکثر آنها انکار خود را به نامزدی او در سال 2024 تعمیم ندادند.

اسکات گفت: «فکر می‌کنم رای‌دهندگان باید در مورد این مسائل تصمیم بگیرند.

جمهوری خواهان سنا که در مورد اظهارات ترامپ در مورد حقیقت اجتماعی از روز شنبه بررسی کردند، بیشتر بر اهمیت حفظ قانون اساسی تمرکز کردند.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است





منبع