جمهوری‌خواهان بایدن را به باد انتقاد می‌گیرند و می‌گویند که بالون جاسوسی چینی ثابت می‌کند که آمریکا مانع شی

وزارت امور خارجه پکن در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود گفت: «طرف چینی از ورود ناخواسته کشتی هوایی به حریم هوایی ایالات متحده به دلیل فورس ماژور متاسف است» – بادهای شدید و عدم توانایی هدایت که باعث شد شیء «بسیار از موقعیت خود منحرف شود». دوره برنامه ریزی شده.

دموکرات ها و جمهوری خواهان ارشد کمیته منتخب مجلس نمایندگان با تمرکز بر رقابت بین ایالات متحده و چین بیانیه مشترکی در مورد این وضعیت منتشر کردند و گفتند که چین به یک تهدید داخلی تبدیل شده است.

بی‌اعتنایی گستاخانه چین به حاکمیت آمریکا اقدامی بی‌ثبات‌کننده است که باید به آن پرداخته شود و رئیس جمهور بایدن نمی‌تواند سکوت کند.» مک کارتی توییت کرد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است





منبع

گفت: «حزب کمونیست چین نباید به صورت درخواستی به حریم هوایی آمریکا دسترسی داشته باشد». نمایندگان مایک گالاگر، R-Wis.، و Raja Krishnamoorthi، D-Ill.، گفتند. “این نه تنها نقض حاکمیت آمریکاست و تنها چند روز قبل از سفر وزیر بلینکن به جمهوری خلق چین رخ می دهد، بلکه به وضوح نشان می دهد که اقدامات دیپلماتیک اخیر ح.ک.چ نشان دهنده تغییر اساسی در سیاست نیست. در واقع، این حادثه نشان می دهد که ح.ک.چ. تهدید به سواحل دور محدود نمی شود – اینجا در خانه است و ما باید برای مقابله با این تهدید اقدام کنیم.

واشنگتن – جمهوریخواهان ارشد کنگره خواستار پاسخگویی از دولت بایدن در مورد بالون نظارتی مشکوک چینی هستند که در چند روز گذشته بر فراز شمال ایالات متحده پرواز کرده است.

سناتور مارکو روبیو، رئیس فلوریدا، عضو رتبه بندی کمیته اطلاعات سنا، توییت کرد“این یک اشتباه بود که آن بالون جاسوسی چینی را هنگامی که بالای یک منطقه کم جمعیت بود سرنگون نکردیم. این یک بالون هوای گرم نیست، دارای محموله بزرگی از حسگرها به اندازه دو اتوبوس شهری و توانایی مانور مستقل است.

انتظار می رفت بلینکن در سفری که قبلا برنامه ریزی شده بود، عصر جمعه به چین سفر کند، اما از آن زمان این سفر به تعویق افتاد.

سخنگوی چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، گفت که دولت بایدن هفته آینده به هشت نفر اطلاع رسانی خواهد کرد. دموکرات نیویورک همچنین یکی از اعضای باند هشت است.

ترامپ در پلتفرم Truth Social پستی منتشر کرد: «بالون را شلیک کن!»

دفتر تستر گفت که انتظار می رود هفته آینده وقتی به واشنگتن بازگردد، یک گزارش محرمانه در مورد وضعیت دریافت کند. یک جلسه توجیهی طبقه بندی شده برای همه سناتورهای متمرکز بر چین قبلاً برای 15 فوریه برنامه ریزی شده بود، قبل از اینکه اخبار مربوط به بالون منتشر شود.

سناتور تام کاتن، آر آرک، یکی از سرسخت‌ترین منتقدان کنگره از دولت چین و سیاست ایالات متحده در قبال چین، نیز از دولت ایالات متحده خواست که بالون را پایین بیاورد.

آنها مستقیماً به رئیس جمهور جو بایدن حمله کردند و استدلال کردند که این حادثه نشان می دهد که موضع و سیاست های ایالات متحده چین را بازدارنده نیست. بسیاری از جمهوری خواهان برجسته نیز گفتند که ایالات متحده باید بالون را سرنگون می کرد.

چین روز جمعه گفت که این بالون یک “کشتی هوایی غیرنظامی” است که برای تحقیقات آب و هوا استفاده می شود و از مسیر منفجر شده است.

فرماندار GOP مونتانا، گرگ جیانفورته، در یک توییت که او پنجشنبه یک جلسه توجیهی اطلاعاتی در مورد بالون دریافت کرد.

هر دو سناتور مونتانا، استیو داینز جمهوری خواه و جان تستر، دموکرات، از وجود بالون در حریم هوایی خود ابراز نگرانی کردند. دینز روز پنجشنبه نامه‌ای به لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا ارسال کرد و “خواستار یک گزارش کامل امنیتی از دولت در مورد این وضعیت شد.” تستر روز جمعه این وضعیت را “کاملا غیرقابل قبول” خواند و قول داد “از مونتانا و امنیت ملی خود در برابر دشمنان متخاصم مانند چین دفاع کند.”

سناتور ریک اسکات، رئیس‌جمهور فلوریدا، یکی دیگر از منتقدان صریح چین، گفت که این بالون باید زنگ هشداری برای بایدن باشد.

پرزیدنت بایدن باید از نوازش و مماشات با کمونیست های چینی دست بردارد. کاتن گفت: اکنون بالون را پایین بیاورید و از بسته فناوری آن بهره برداری کنید، که می تواند یک سود اطلاعاتی باشد. «و پرزیدنت بایدن و آستین، وزیر امور خارجه، باید پاسخ دهند [balloon] بر فراز حریم هوایی آلاسکا شناسایی شد. اگر چنین است، چرا آن را پایین نیاوردیم؟ اگر نه، چرا که نه؟ طبق معمول، تحریکات کمونیست های چینی با ضعف و دست فشاری مواجه شده است.»

این بالون در ارتفاع بالا روز چهارشنبه پس از پرواز بر فراز جزایر آلوتین و از طریق کانادا بر فراز بیلینگز، مونتانا مشاهده شد. پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز جمعه گفت که بالون در ارتفاع 60000 پایی – بالای هواپیماهای غیرنظامی و نظامی – پرواز می کرد و به سمت شرق در سراسر قاره آمریکا حرکت می کرد. او از افشای محل دقیق آن خودداری کرد.

سه منبع آگاه روز جمعه به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که اعضای کارکنان گروه رهبران دو حزبی «باند هشت» در بعدازظهر پنجشنبه در یک جلسه توجیهی طبقه‌بندی شده درباره بالون داده شدند. کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، یکی از هشت قانونگذار، اواخر پنجشنبه در توییتی اعلام کرد که درخواست ملاقات با این گروه را دارد، اما به احتمال زیاد اکثر اعضای رهبری واشنگتن را برای آخر هفته ترک کرده بودند.

رایدر ادعاهای پکن را پس زد و گفت: “ما می دانیم که این یک بالون نظارتی است.”

شی جینپینگ آشکارا از آمریکا جاسوسی می کند، زیرا او نمی ترسد و به او احترام نمی گذارد @جوبایدن. چین کمونیست دشمن ما است و بایدن باید بیدار شود و مانند آن رفتار کند.» توییت کرد.

چندین جمهوری‌خواه ارشد، از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، روز جمعه از دولت بایدن خواستند که بالون را که برخی از رهبران نظامی درباره آن صحبت کرده بودند، ساقط کند. رایدر در جلسه توجیهی خود در روز جمعه گفت که ارتش همچنان در حال “بررسی گزینه ها” است اما بالون را پایین نیاورده است زیرا “در حال حاضر ما ارزیابی می کنیم که هیچ تهدید فیزیکی یا تهدید نظامی برای مردم در زمین وجود ندارد.”