جت ساخته شده توسط چین و پاکستان ممکن است به زودی پرکاربردترین هواپیمای جنگی در جهان باشد

یک JF-17 در نمایشگاه هوایی پاریس در ژوئن 2015.رویترز/پاسکال روسیگنول

در آن زمان، داده‌های هفته هوانوردی نشان داد که مجموع هواپیماهای JF-17 تا اواسط دهه به 185 فروند افزایش می‌یابد – رشدی که باعث می‌شود تا پایان سال 2023، آن را به پرکاربردترین جت جنگی چینی در خارج از کشور تبدیل کند.

JF-17 تندر

جت جنگنده JF-17 Thunder نیروی هوایی پاکستان

با سقف سرویس 50000 فوت و حداکثر سرعت حدود 1200 مایل در ساعت، JF-17 می تواند چندین ماموریت از جمله رهگیری هوایی و حمله زمینی را انجام دهد. این می تواند تقریباً 7000 پوند مهمات را روی هفت نقطه سخت حمل کند و به یک توپ دو لول 23 میلی متری مجهز است.

JF-17 تندر

آرژانتین همچنین به دنبال توسعه تولید جنگنده های محلی خود بوده است. در صورت دریافت مجوز ساخت JF-17 در داخل، می تواند جت را برای همسایگان خود جذاب تر کند.

علیرغم توسعه مشترک، تنها پاکستان آن را به خدمت معرفی کرد و این کار را به طور رسمی در سال 2007 انجام داد. این جت قرار است جایگزین ناوگان قدیمی پاکستان از نانچانگ A-5، چنگدو F-7، و میراژ III و V و جت های تهاجمی و جنگنده شود.

گسترش فروش JF-17 می تواند به چین کمک کند تا سهم خود را از بازار “سلاح های با ارزش” – سلاح هایی که کمتر پیچیده اما همچنان موثر هستند – در میان کشورهای با درآمد متوسط ​​و پایین تر، که مدت هاست برای جت ها، وسایل نقلیه زرهی به روسیه متکی هستند، افزایش دهد. و توپخانه سنگین

این رویدادها آخرین تلاش چین و پاکستان برای عرضه نسل چهارم جت جنگنده مشترک خود به مشتریان بین المللی بود.

یک JF-17 پاکستانی در یک نمایشگاه دفاعی در کراچی در نوامبر 2016.رضوان تبسم/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

چند فروند اول JF-17 به طور کامل در چین ساخته شد، اما پاکستان در حال حاضر بیشتر تولید را انجام می دهد. در حال حاضر 58 درصد هواپیماها ساخت پاکستان و 42 درصد ساخت چین است.

مقامات فعلی و بازنشسته نیروی هوایی پاکستان همچنین گفتند که یک JF-17 یک MiG-21 هندی را طی یک درگیری هوا به هوا در فوریه 2019 سرنگون کرد. (هند گفت که جت آن توسط یک F-16 پاکستان سرنگون شده است.)

پاکستان Block III JF-17 را یک جت نسل 4.5 می داند و نیروی هوایی این کشور قصد دارد حداقل 50 فروند از آنها را خریداری کند که اولین آن در ژانویه وارد شد. این جت ها قبلاً یکی از پیشرفته ترین موشک های هوا به هوای چین را حمل می کردند.

مقرون به صرفه و جذاب

جت جنگنده JF-17 Thunder

پرسنل نیروی هوایی پاکستان یک JF-17 را در نمایشگاه هوایی Zhuhai در استان گوانگدونگ چین در اکتبر 2018 بررسی می کنند.رویترز/استرینگر

تیموتی هیث، پژوهشگر ارشد بین المللی و دفاعی در اندیشکده رند کورپوریشن، به اینسایدر گفت: «این پیشرو نیست، اما یک عملکرد قابل اعتماد است.

با حداقل 125 در خدمت، JF-17 ستون فقرات PAF است. بنا بر گزارش‌ها، از آنها برای انجام حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان در شمال غربی پاکستان و بر اساس یک گزارش، برای سرنگونی یک پهپاد ساخت ایران در جنوب غربی پاکستان در سال 2017 استفاده شده است.

یک JF-17 نیروی هوایی پاکستان در ژوئن 2013 در پایگاهی در شمال پاکستان به پرواز درآمد.رویترز/زهره بنسمرا

اما فروش بیشتر JF-17 ممکن است به معنای وابستگی بیشتر به سخت افزار نظامی چین نباشد. بسیاری از کشورها هنوز مشتاق هواپیماهای پیشرفته غربی هستند و عموماً از وابستگی به یک تامین کننده محتاط هستند، به همین دلیل است که بسیاری از هواپیماهای آمریکایی، اروپایی، روسی و چینی استفاده می کنند.

پاکستان در حال حاضر بیشترین هواپیماهای JF-17 را در اختیار دارد. میانمار، اولین مشتری بین المللی، شش مشتری و نیجریه سه مشتری دارند.

تا اکتبر 2021، حدود 145 فروند JF-17 در پاکستان، میانمار و نیجریه در خدمت بودند.

  • مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





  • منبع

    JF-17 از زمان معرفی چندین بار ارتقا یافته است. جدیدترین نسخه، Block III، برای اولین بار در اواخر سال 2019 پرواز کرد و دارای چندین پیشرفت قابل توجه از جمله یک هاردپوینت اضافی، یک سیستم چهارگانه دیجیتال fly-by-wire و یک رادار آرایه ای اسکن شده الکترونیکی فعال است.

    هیث گفت: «این یک استراتژی بسیار رایج در کشورهای در حال توسعه است. اکثر کشورها خواهان خودمختاری هستند، بنابراین تمایل دارند تامین کنندگان متنوعی داشته باشند، حتی اگر این امر توانایی آنها را برای راه اندازی همه این سیستم های خارجی پیچیده می کند.”

    چندین کشور دیگر به این جت ابراز علاقه کرده اند و تعداد آن در حال افزایش است.

    جت JF-17 از 15 تا 25 میلیون دلار برای هر جت به طور قابل توجهی ارزان تر از هر جت نسل چهارم دیگری در بازار است. افزودنی هایی که باعث افزایش کشندگی آن می شوند، مانند غلاف های هدف قرار دادن، آن را برای کشورهایی با بودجه دفاعی کم که خواهان جت های جنگی چند منظوره هستند، جذاب می کند.

    بر اساس هفته هوانوردی، JF-17 تنها با سه کشور پاکستان، میانمار و نیجریه در خدمت است که در مجموع تا اکتبر 2021، 145 فروند از آن را عملیاتی کردند.

    چندین کشور علاقه خود را به JF-17 ابراز کرده اند. بنا بر گزارش ها، عراق با خرید حداقل 12 فروند موافقت کرده است و مصر نیز اعلام کرده است که علاقه مند به خرید JF-17 به عنوان بخشی از همکاری های دفاعی گسترده با پاکستان است. آذربایجان سال‌ها گفته است که جت‌های JF-17 می‌خواهد و بولیوی و آرژانتین هر دو در حال بررسی این جت هستند.

    چین و پاکستان به طور مشترک جت جنگی JF-17 را توسعه دادند که اولین بار در سال 2007 وارد خدمت شد.

  • هیث گفت: “این هواپیمایی نیست که برای رقابت رودررو با F-22 طراحی شده باشد، بنابراین به پیچیده ترین موتورها و قطعات نیاز ندارد.” این یک هواپیمای ارزان قیمت چند منظوره است که مناسب و احتمالاً برای کشورهای در حال توسعه که به دنبال یک هواپیمای اساسی برای بمباران مردم خود، مانند شورشیان، یا انجام دفاع اولیه در برابر کشورهای مشابه هستند، بسیار جذاب است.»

    جت جنگی JF-17 تندر پاکستان

    JF-17 Thunder در مجتمع هوانوردی Kamra در شمال غرب اسلام آباد در ماه مارسعامر قریشی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ