جان رابرتز، رئیس قاضی از مشروعیت دادگاه دفاع می کند

این موانع در ماه مه زمانی که اعتراضات در خارج از دادگاه و خارج از خانه های برخی از قضات دیوان عالی بالا گرفت، پس از نشت بی سابقه پیش نویس نظری که نشان می داد قضات در حال برنامه ریزی برای سرنگونی رو علیه وید هستند، که حمایت های قانون اساسی زنان را برای سقط جنین فراهم می کرد، برپا شد. برای نزدیک به 50 سال موانع از بین رفته اند و با شروع جلسه جدید دادگاه در ماه اکتبر، مردم اجازه بازگشت به داخل را خواهند داشت، اما تحقیقات در مورد افشای اطلاعات به دستور رابرتز ادامه دارد.

هنگامی که از رابرتز خواسته شد در اولین حضور علنی خود پس از ابطال رو در مقابل وید، درباره سال گذشته در دادگاه منعکس کند، رابرتز گفت که نگران است که اخیراً برخی از منتقدان تصمیمات بحث برانگیز دادگاه مشروعیت دادگاه را زیر سوال برده اند. گفت اشتباه بود وی به هیچ مورد یا منتقد خاصی اشاره ای نکرد.

کلرادو اسپرینگز، کولورادو (AP) – جان رابرتز، رئیس دیوان عالی روز جمعه از اختیارات دیوان عالی در تفسیر قانون اساسی دفاع کرد و گفت که نقش آن نباید تنها به دلیل مخالفت مردم با تصمیمات آن زیر سوال رود.

او گفت: “ما یک تماس مشترک داریم و مانند آن عمل می کنیم.”

مارک شرمن نویسنده آسوشیتدپرس در این گزارش از واشنگتن مشارکت داشت.



منبع

با این حال، نظرسنجی‌ها پس از افشای و انتشار تصمیم نهایی سقط جنین، کاهش شدید تایید دادگاه و اعتماد به این نهاد را نشان می‌دهد.

وقتی از رابرتز پرسیده شد که چه چیزی ممکن است مردم در مورد چگونگی کار دادگاه ندانند، رابرتز بر همبستگی بین قضات و سنت دادگاه برای دست دادن قبل از شروع کنفرانس ها یا نشستن روی نیمکت تاکید کرد. او گفت که بعد از اینکه قضات ممکن است در مورد تصمیمی با هم اختلاف نظر داشته باشند، همه با هم در اتاق غذاخوری دادگاه غذا می خورند، جایی که در مورد همه چیز به جز کار صحبت می کنند. او گفت که این از “عشق ساختگی” ناشی نمی شود، بلکه احترامی است که از فشار و کشش توضیح ایده ها و گوش دادن به پاسخ به آنها ناشی می شود.

رابرتز بارها در مورد اهمیت استقلال قوه قضائیه و رد برداشت از دادگاه به عنوان یک نهاد سیاسی که تفاوت چندانی با کنگره یا ریاست جمهوری ندارد صحبت کرده است.

پیش نویس فاش شده تا حد زیادی در نظر نهایی قاضی ساموئل آلیتو در ژوئن گنجانده شد که Roe v. Wade را در موردی که قانون می سی سی پی را مبنی بر ممنوعیت سقط جنین پس از 15 هفته تایید می کرد، لغو کرد. این حکم راه را برای محدودیت ها یا ممنوعیت های شدید سقط جنین در تقریبا نیمی از ایالت های آمریکا هموار کرد.

گورسوچ این نشت را محکوم کرد، مانند سایر قضات که به طور علنی به آن پرداخته اند.

____

در حکم ژوئن، رابرتز که در سال 2005 توسط رئیس جمهور سابق جورج دبلیو بوش به دادگاه منصوب شد، به حمایت از قانون می سی سی پی رأی داد، اما او به قضات محافظه کار در سرنگونی Roe v. Wade، و همچنین Planned Parenthood v. Casey، نپیوست. تصمیم 1992 که حق پایان دادن به بارداری را مجدداً تأیید کرد. او نوشت که نیازی به لغو پیشینه های گسترده برای حمایت از قانون ایالتی وجود ندارد و گفت که “روش سنجیده تری” را در پیش خواهد گرفت.

رابرتز سال گذشته را سالی غیرمعمول و دشوار توصیف کرد و به مردم اجازه ورود به دادگاه را که در سال 2020 به دلیل بیماری همه گیر بسته شد، ممنوع اعلام کرد. او همچنین گفت که رانندگی به داخل دادگاه عالی که هر روز در محاصره سنگرها قرار داشت، یک «آزاردهنده» بود.

قاضی نیل گورسوچ که پنجشنبه در همان کنفرانس صحبت می کرد، گفت که شناسایی فاش کننده “بسیار مهم” است و گفت که او منتظر گزارشی در مورد پیشرفت تحقیقات است، “امیدوارم به زودی”.

«اگر دادگاه وظایف مشروع خود در تفسیر قانون اساسی را حفظ نکند، مطمئن نیستم چه کسی این پوشش را در دست خواهد گرفت. شما نمی خواهید که شاخه های سیاسی به شما بگویند قانون چیست و نمی خواهید افکار عمومی راهنمای تصمیم گیری مناسب باشد. دادگاه تجدید نظر در کنفرانس خود در کلرادو اسپرینگز.

گورسوش گفت: «تلاش‌های نادرست برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری قضایی، از هر طرف، از هر طرف، تهدیدی برای فرآیند تصمیم‌گیری قضایی است.» خبرنگاران وال استریت ژورنال و بلومبرگ در این گفتگو شرکت کردند.