جان بولتون می گوید از اینکه یکی از اعضای سپاه پاسداران ایران برای ترور او «قیمت ناچیز» یعنی فقط 300 هزار دلار را پیشنهاد کرده است، «خجالت زده» است.

پرزیدنت جو بایدن به دنبال احیای توافق هسته ای 2015 – توافقنامه دوران اوباما – بوده است، اما مذاکرات غیرمستقیم برای بازگرداندن این پیمان تاکنون نتوانسته است به توافقی دست یابد. بایدن ماه گذشته در جریان سفر به اسرائیل گفت که ایالات متحده از زور به عنوان “آخرین راه حل” برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد.

او گفت: «من فکر می‌کنم تعداد قابل توجهی از مردم در برابر این تلاش‌های ایران آسیب‌پذیر هستند.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

بولتون نقش مهمی در تصمیم جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر خروج ایالات متحده از توافق هسته ای 2015 ایران در می 2018 ایفا کرد، اقدامی که تنش ها را بین واشنگتن و تهران به اوج تاریخی رساند. توافقنامه دوران اوباما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در ازای رهایی از تحریم های اقتصادی طراحی شد. ترامپ پس از خروج از توافق، تحریم‌ها را به عنوان بخشی از استراتژی «فشار حداکثری» که بولتون از آن حمایت می‌کرد، دوباره اعمال کرد.

بولتون در طول زندگی طولانی خود در واشنگتن، به عنوان یک شاهین سیاست خارجی شهرت پیدا کرده است. او یکی از معماران حمله به عراق در سال 2003 به شمار می‌رود و معمولاً از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کند.

در حالی که شهرام پورصفی فقط 300 هزار دلار برای بولتون پیشنهاد داد، آنها یک میلیون دلار برای مایک پمپئو پیشنهاد دادند.

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، روز چهارشنبه گفت از اینکه یک مقام نظامی ایران فقط ۳۰۰ هزار دلار برای ترور او پیشنهاد کرده است، «خجالت زده» است.

وزارت دادگستری روز چهارشنبه اعلام کرد که جان بولتون هدف یک توطئه ترور بوده است.

  • بولتون قبل از اینکه در سپتامبر 2019 برکنار شود، در دوره ریاست جمهوری سابق دونالد ترامپ خدمت می کرد.

    او شامگاه چهارشنبه در یک حضور در CNN گفت: “خب، من از قیمت پایین خجالت کشیدم. فکر می کردم این قیمت بالاتر می بود.” شاید مشکل نرخ ارز یا چیز دیگری بوده است.»

    تصمیم ترامپ برای دستور حمله هواپیمای بدون سرنشین به سلیمانی در اوایل سال 2020، وضعیت تنش‌آمیز را تشدید کرد و این نگرانی را ایجاد کرد که ایالات متحده و ایران در آستانه جنگ هستند. هر دو کشور در نهایت از یک درگیری گسترده تر دور شدند، اما پویایی بین واشنگتن و تهران همچنان بحث برانگیز است.

    وزارت دادگستری روز چهارشنبه اعلام کرد که شهرام پورصفی، یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، این جایزه را «احتمالاً در تلافی» قتل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ژانویه ۲۰۲۰ ارائه کرده است. شخصیت قدرتمند در داخل کشور

    بولتون می گوید از قیمت پایینی که این مقام ایرانی برای قتلش ارائه کرده بود، “خجالت زده” شده است.

  • او در ادامه گفت که “از مدت ها قبل درک کلی از تهدید داشت”، اما از جزئیات طرح آگاه نبود.

    جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده در مینسک، بلاروس در 29 اوت 2019.سرگئی گاپون/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ