جامعه کاتولیک با دروغ های بنیانگذار خود مقابله می کند


ROCCA DI PAPA، ایتالیا (AP) – یافته‌های یک گزارش کارشناسی اولیه شگفت‌انگیز بود: یکی از رهبران محترم کاتولیک قرن بیستم، که جنبشی بین‌المللی برای مراقبت اجتماعی از افراد دارای ناتوانی‌های ذهنی ایجاد کرد، دکترین کاتولیک درباره عیسی و مریم را منحرف کرد. اجبارهای جنسی خود را توجیه کند و زنان را مورد آزار و اذیت قرار دهد.

یافته‌های گزارش دوم حتی بدتر بود: جنبشی که او ایجاد کرد، در هسته‌ی خود یک «فرقه» سری و عرفانی-جنسی داشت و با هدف دقیق پنهان کردن فعالیت‌های انحرافی فرقه از مقامات کلیسا تأسیس شد.

دو دور افشاگری در مورد ژان وانیر و فدراسیون L’Arche که او تأسیس کرد، این گروه را به شدت تکان داد، بیش از آن که خود L’Arche پس از دریافت اولین شکایت از یک قربانی چند سال قبل از Vanier، محققان مستقل را مأمور تحقیق کرد. در سال 2019 درگذشت. این آخرین مورد یک غول کاتولیک است که طرفدارانش آن را یک قدیس زنده می‌دانند و پاپ فرانسیس او را مسیحی «بزرگ» می‌خواند و به افشاگری می‌پردازد که از قدرت خود برای استثمار جنسی زنان تحت سلطه معنوی خود سوء استفاده کرده است.

رهبران ملی و منطقه‌ای L’Arche در هفته گذشته برای اولین بار پس از آخرین افشاگری‌ها در تپه‌های خارج از رم ملاقات کرده‌اند تا مسیری رو به جلو ترسیم کنند، اکنون که تاریخ رسمی آنها دروغ بوده و قهرمان قهرمان آنها نشان داده شده است. وانیر یک سوء استفاده کننده خودشیفته و متوهم. بر اساس مصاحبه‌هایی که در آسوشیتدپرس در خلوتگاه انجام شد، احساسات هنوز خام بودند، زیرا فداکارترین کارکنان L’Arche به شدت فریب‌های Vanier و معنای آن برای آینده سازمان را پردازش کردند.

آزوسنا بوستامانته، که بر پنج جامعه L’Arche در هندوراس، مکزیک و جمهوری دومینیکن نظارت می‌کند، گفت: «من به چیزی اعتقاد داشتم، به رویایی که سپس برای شما آشکار می‌شود و به شما گفته می‌شود که اینطور نیست. “این من را ناامید می کند – آسیبی که به بسیاری از افرادی که به این باور داشتند وارد کرده است، و سپس متوجه می شوند که همه چیزهایی که ما به آن باور کرده ایم، دروغ است.”

___

وانیر، افسر سابق کانادا و نیروی دریایی سلطنتی، L’Arche را در سال 1964 در شمال فرانسه تأسیس کرد. او ابتدا دو مرد معلول ذهنی را دعوت کرد تا با او زندگی کنند، سپس جامعه ای به سبک اتوپیایی و الهام گرفته از کاتولیک ها را به یک جنبش بین المللی تبدیل کرد که افراد دارای معلولیت و بدون معلولیت را با روحیه احترام متقابل با هم زندگی می کردند.

ونیر که از پدر و مادری برجسته اجتماعی و مذهبی به دنیا آمد – پدرش فرماندار کل کانادا بود – پس از پیوستن به یک جامعه معنوی به نام L’Eau Vive در سال 1950 که توسط کشیش دومینیکن فرانسوی به نام کشیش توماس فیلیپ تأسیس شد، به دعوت خود رسید. .

بر اساس گزارش‌های تحقیقاتی، در L’Eau Vive بود که وانیر تحت طلسم فیلیپ قرار گرفت و وارد اعمال عرفانی-جنسی کشیش شد.

فیلیپ الهیات پیچ خورده خود را پس از تجربه چیزی که او آن را “فیض” عرفانی می نامید، در یک شب در سال 1938 در رم، در حالی که به نقاشی دیواری مدونا در کلیسا در بالای پله های اسپانیا نگاه می کرد، توسعه داد. با گذشت زمان، “فیض” شامل ارضای جنسی با زنان شد که هم فیلیپ و هم وانیر با این ادعا که عیسی و مریم در روابط جنسی مشابه با محارم درگیر بودند، توجیه کردند.

واتیکان در سال 1952 توسط دو قربانی از اعمال انحرافی فیلیپ مطلع شد. چهار سال بعد فیلیپ را به دلیل «عرفان کاذب» تحریم کرد. واتیکان او را از وزارت دولتی یا خصوصی منع کرد، دستور داد L’Eau Vive منحل شود و اعضای آن از تشکیل مجدد جامعه منع شوند.

اما فیلیپ، وانیر و زنانی که آنها را دستکاری کرده بودند، طبق مکاتبات خصوصی و بایگانی کلیسا که اخیراً در دسترس محققان به سفارش L’Arche قرار گرفته، نافرمانی کردند و مرتباً به صورت مخفیانه ملاقات می کردند.

با گذشت زمان، فیلیپ وزارت کشیش خود را از سر گرفت زیرا مافوق دومینیکن او تحریم‌های واتیکان را نادیده می‌گرفتند و در آن زمان وانیر، یک فرد غیر روحانی، L’Arche را تأسیس کرد. کمیسیون مطالعات در گزارش ژانویه خود به این نتیجه رسید که وانیر این کار را به عنوان یک «پرده» برای پنهان کردن اتحاد مجدد گروه اصلی L’Eau Vive انجام داد، حتی اگر تعهد صادقانه‌ای برای کمک به افرادی که در غیر این صورت نهادینه می‌شدند وجود داشت.

کمیسیون مطالعه حداقل 25 زن را که وانیر مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت، شناسایی کرد که هیچ یک از آنها معلول ذهنی نبودند. مشخص شد که شیوه‌های انحرافی وانیر و فیلیپ فراتر از «فرقه» اصلی در جامعه اصلی در شمال فرانسه نیست. اما خواستار هوشیاری، به ویژه در نحوه اعمال قدرت و قدرت در بیش از 150 جامعه L’Arche در 37 کشور شد.

رهبران L’Arche از قربانیان عذرخواهی کرده اند، از شجاعت آنها در جلو آمدن تشکر کرده اند و مسئولیت عدم مشاهده تخلفات را زودتر بر عهده گرفته اند. آنها می گویند که به محض ظهور اولین قربانیان و همچنین آنچه در مورد محکومیت دفتر مقدس فیلیپ در سال 1956 می دانست، بارها از وانیر بازجویی کردند، اما به آنها دروغ گفت.

تاریخچه تقریباً 900 صفحه ای پزشکی قانونی این رسوایی قابل توجه است و شاید بهترین مورد مستند از پدیده ای را ارائه می دهد که قرن ها در کلیسای کاتولیک وجود داشته است اما به طور فزاینده ای در معرض دید عموم قرار می گیرد: شارلاتان های معنوی با استفاده از عرفان کاذب برای دستکاری قربانیان خود و سوء استفاده جنسی از آنها

به طور قابل توجهی، L’Arche توانست گزارش خلاصه ای از محاکمه متعارف فیلیپ در سال 1956 را به دست آورد، که نشان می دهد واتیکان به خوبی در پویایی سوء استفاده از قدرت بر زنان، دهه ها قبل از اینکه جنبش #MeToo آن را در کانون توجه قرار دهد، آشنا بود.

اما محققان که از رشته‌های مختلف دانشگاهی می‌آیند، محرمانه بودن واتیکان در رسیدگی به پرونده فیلیپ را عامل ایجاد زمینه‌ای برای رسوایی L’Arche می‌دانند. آنها دریافتند که هیچ کس به جز چند نفر از مقامات واتیکان و دومینیکن از انحرافات فیلیپ یا تحریم های او اطلاعی نداشت، «دقیقاً چیزی که به او اجازه داد شهرت خود را به قداست حفظ کند و تاریخ را آن طور که می خواهد بازنویسی کند».

کشیش هانس زولنر، یکی از کارشناسان برجسته واتیکان در پیشگیری از سوء استفاده، از L’Arche به دلیل شجاعت “بی باک” خود در افشای حقیقت دردناک در مورد گذشته خود ستایش کرد و گفت که پدیده سوء استفاده گوروهای معنوی از قدرت خود را نمی توان نادیده گرفت. طولانی تر از کلیسا

او گفت: «مدتی پیش ما در مورد سوء استفاده از قدرت به‌عنوان علت اصلی هر نوع سوء استفاده، چه جنسی، چه روان‌شناختی و چه معنوی صحبت نمی‌کردیم.» «اما مشخص شده است که این چیزی است که ما باید بیشتر درگیر باشیم.

___

جامعه L’Arche در حومه رم در یک روز هفته اخیر پر از فعالیت بود: پس از تقریباً سه سال قرنطینه همه گیر، استودیوی سرامیک اخیراً بازگشایی شده بود، داوطلبان به برخی از 19 ساکن در تزئین سبدهای عید پاک و تیم باغبانی کمک می کردند. مشغول بازیافت تراشه های چوب بود.

لوردانا مورتی، یک کهنه سرباز 35 ساله از ایل آرش، گفت: اینجا، جایی که پاپ فرانسیس در سال 2016 از آنجا بازدید کرد، افشای منشأ Vanier و L’Arche به کارکنان قدیمی ضربه سختی وارد کرده است، اگرچه هیچ تردیدی در مورد اصول این مأموریت وجود ندارد. انجمن Chicco و اکنون در تیم رهبری آن.

مورتی گفت: «مطمئناً این تحقیقات در ابتدا همه ما را شوکه کرد.

«آنچه مهم است این است که اسطوره سازی نکنیم یا کسی را ایده آل نکنیم، از جمله بنیانگذارمان. اگر از او افسانه ای ساختیم، اشتباه کردیم.»

چنین جست و جوی روحی دستور کار در عقب نشینی رهبری L’Arche در فاصله کوتاهی بود. این مراسم در صومعه ای تغییر کاربری داده شده در تپه های مشرف به دریاچه آلبانو، در نمای اقامتگاه تابستانی پاپ در کاستل گاندولفو در سراسر دریاچه برگزار شد.

رهبران L’Arche در حال رسیدگی به مسائل بزرگ بودند. چگونه می توان داستان بنیادی آن را گفت، حالا که آنطور که وانیر ادعا می کرد فقط کمک به افراد ناتوان نبود. قدرت و اقتدار چگونه اعمال می شود، با توجه به خطری که روش های وانیر به نسل بعدی سرازیر می شود. چگونه L’Arche با معنویت منحصر به فرد خود به جلو حرکت می کند، با توجه به اینکه نوشته های ونیر پس از کشف جزئیات زندگی مخفی او مشکل ساز بودند.

در کل، سوال ما این است: آیا ما اکنون داستان خود را تعریف می کنیم؟ چه شکلی است؟ این یک داستان شکسته است.” استیسی کیتس-کارنی، معاون بین المللی L’Arche، گفت.

اکنون ممیزی های منظم برای اطمینان از اجرای شیوه های حفاظتی L’Arche برنامه ریزی شده است. بررسی ها در حال انجام است تا اطمینان حاصل شود که نیازهای حرفه ای، شخصی و معنوی کارکنان به درستی برآورده شده است. و در حال حاضر، به کارکنان L’Arche زمان داده می شود تا صحبت کنند و افشاگری ها را پردازش کنند.

کیتس-کارنی گفت: «ما در مرحله غم و اندوه هستیم. “و در غم و اندوه، مردم به شکلی متفاوت از آن عبور می کنند.”

___

پوشش مذهبی آسوشیتدپرس از طریق همکاری AP با The Conversation US، با تأمین مالی از Lilly Endowment Inc پشتیبانی می‌شود. AP تنها مسئول این محتوا است.



منبع