تیم حقوقی ترامپ دیدگاه گسترده ای از اختیارات ریاست جمهوری ارائه می دهد

قانون جاسوسی در رابطه با حفظ اطلاعات دفاع ملی با پیگردهای متعددی روبرو شده است. تحقیقات گذشته نتایج متفاوتی را به همراه داشته است که پیش بینی نتیجه تحقیقات ترامپ را دشوار می کند. اما محکومیت هایی وجود داشته است.

واشنگتن (AP) – یک سند جدید FBI در مورد تحقیقات در Mar-a-Lago نه تنها جزئیات جدیدی را در مورد این تحقیقات ارائه می دهد، بلکه سرنخ هایی را در مورد استدلال هایی که تیم حقوقی رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در نظر دارد مطرح کند، نشان می دهد.

نامه 25 مه M. Evan Corcoran وکیل ترامپ به جی برات، رئیس بخش ضد جاسوسی وزارت دادگستری، ترامپ را رهبر حزب جمهوری خواه توصیف می کند و به او به عنوان رئیس جمهور سابق اشاره می کند.

نامه 25 ماه مه یکی از وکلای او که به عنوان نمایشگاهی به سوگندنامه جستجو پیوست، دیدگاه گسترده ای از قدرت ریاست جمهوری را ارائه می دهد و ادعا می کند که فرمانده کل قدرت مطلق دارد تا هر آنچه را که می خواهد از طبقه بندی خارج کند – و همچنین “اولیه قانون حاکم بر مدیریت اطلاعات طبقه بندی شده ایالات متحده به سادگی در مورد شخص رئیس جمهور اعمال نمی شود.

اشاره می‌کند که یک رئیس‌جمهور اختیار مطلق برای از حالت طبقه‌بندی اسناد را دارد، اگرچه در واقع نمی‌گوید – همانطور که ترامپ گفته است – که او این کار را با سوابق ضبط شده از خانه‌اش انجام داده است. همچنین می‌گوید قانون «اولیه» که سوءاستفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده را جرم‌انگاری می‌کند، برای رئیس‌جمهور اعمال نمی‌شود و در عوض کارکنان و افسران زیرمجموعه را در بر می‌گیرد.

از سوگندنامه مشخص نیست که آیا ترامپ یا هر کسی ممکن است به دلیل وجود اسناد طبقه بندی شده در مار-آ-لاگو – ۱۹ ماه پس از اینکه شهروند خصوصی شد- متهم شود یا خیر و مقامات FBI در حال تحقیق هستند که چه کسی این سوابق را از کاخ سفید به کاخ سفید منتقل کرده است. املاک فلوریدا و اینکه چه کسی مسئول نگهداری آنها در یک مکان غیرمجاز است.

اف‌بی‌آی 11 مجموعه از سوابق طبقه‌بندی شده را در جریان جستجوی 8 آگوست کشف کرد و سوگندنامه که روز جمعه علنی شد نشان می‌دهد که 184 سند با علامت‌های طبقه‌بندی شده نیز در 15 جعبه که در ژانویه برداشته شده بودند، پیدا شد. وزارت دادگستری، در پاسخ به درخواست تیم ترامپ برای یک استاد حقوقی ویژه برای مرتب سازی مواد، روز دوشنبه گفت که مقامات بررسی خود را از اسناد بالقوه ممتاز تکمیل کرده اند.

این استدلال ها به اندازه کافی برای وزارت دادگستری قانع کننده نبود تا از جستجوی FBI در املاک مار-آ-لاگو ترامپ در این ماه جلوگیری کند، و سوگندنامه در هر صورت روشن می کند که بازرسان بر فعالیت های اخیر متمرکز شده اند – مدت ها پس از خروج ترامپ از سفید. خانه و مراجع قانونی را که همراه آن بود از دست داد. با این حال، این نامه نشان می‌دهد که استراتژی دفاعی حول اختیارات ریاست‌جمهوری، استراتژی‌ای که در جریان تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر در روسیه در زمانی که ترامپ در واقع رئیس‌جمهور بود، به کار گرفته شد، ممکن است در ادامه تحقیقات مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

اما این استدلال می تواند با این واقعیت پیچیده شود که ترامپ به طور کامل اسناد را زودتر به اداره بایگانی و سوابق ملی بازگرداند و FBI به درستی مشکوک شد که هنوز اطلاعات طبقه بندی شده در این ملک وجود دارد.

کورکوران پیام‌هایی را که خواستار اظهار نظر در روز دوشنبه بودند، برنگشت.

اما بسیاری از کارشناسان حقوقی تردید دارند که ادعاهای مربوط به چنین قدرت ریاست جمهوری اهمیت داشته باشد.

وقتی کسی دیگر رئیس جمهور نیست، دیگر رئیس جمهور نیست. این واقعیت موضوع است. وقتی دفتر را ترک کردید، دفتر را ترک کردید. شما نمی توانید اعلام کنید که تابع قوانینی نیستید که در مورد دیگران اعمال می شود.”

هارولد مارتین، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، در سال 2019 به خاطر ذخیره انبوهی از اطلاعات طبقه بندی شده در خانه، ماشین و انباری خود، از جمله یادداشت های دست نویسی که زیرساخت های کامپیوتری طبقه بندی شده آژانس امنیت ملی را توصیف می کند، اعتراف کرد.

نومان مرچنت، نویسنده آسوشیتدپرس در واشنگتن در این گزارش مشارکت داشت.

وی افزود: به نظر می‌رسد تیم دفاعی رئیس‌جمهور به‌جای بیان دفاعیات قانونی شفاف، در تلاش است تا به عظمت رسیدگی به این پرونده اشاره کند.

شاید تعجب آور نباشد که تیم حقوقی ترامپ ممکن است به دنبال راه هایی برای تشخیص رئیس جمهور سابق از سایر شهروندان باشد، با توجه به مجازات هایی که در طول سال ها برای سوء استفاده از اسرار دولتی اعمال شده است، از جمله حکم 9 سال زندان صادر شده برای یک پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی که ذخیره کرده است. اسناد طبقه بندی شده دو دهه در خانه او در مریلند.

_____

اطلاعات بیشتر در مورد تحقیقات مربوط به دونالد ترامپ: https://apnews.com/hub/donald-trump



منبع

قانون دیگری که مجازات آن تا سه سال زندان است، حذف عمدی، پنهان کردن یا قطع کردن سوابق دولتی را جرم می داند. و قانون سوم، که تا 20 سال حبس دارد، تخریب، تغییر یا جعل سوابق در تحقیقات فدرال را پوشش می دهد.

به همین دلیل است که تیم حقوقی ترامپ ممکن است به دنبال ارتقای جایگاه او به عنوان رئیس جمهور سابق باشد.

با این حال، قانونی که نامه به آن استناد می کند، جزو سه موردی نیست که حکم تفتیش به عنوان بخشی از تحقیقات فهرست شده است. و قانون جاسوسی مورد بحث به جای «محرمانه» به اطلاعات «دفاع ملی» مربوط می‌شود، که نشان می‌دهد ممکن است بی‌ربط باشد که آیا سوابق از طبقه‌بندی خارج شده‌اند یا خیر.

اشلی دیکس، استاد حقوق دانشگاه ویرجینیا و معاون سابق مشاور حقوقی شورای امنیت ملی رئیس جمهور جو بایدن، در ایمیلی گفت که تیم ترامپ در نامه ادعا می کند «به نظر می رسد بیشتر یک استدلال سیاسی باشد تا یک استدلال حقوقی».

کریس ادلسون، محقق قدرت ریاست جمهوری و استاد دولت دانشگاه آمریکا، گفت که ممکن است “یک اشتباه با حسن نیت را تصور کنید” یا یک رئیس جمهور بدون اینکه متوجه شود یا به دلیلی خاص به آن نیاز دارد، چیزی حساس را انجام دهد.

لری فایفر، افسر سابق سیا و مدیر ارشد اتاق موقعیت کاخ سفید، گفت: «هیچ دستورالعملی از جامعه اطلاعاتی وجود ندارد که بگوید روسای جمهور چگونه باید یا نباید در مورد این مواد مطلع شوند. “ما قبلاً هرگز در مورد آن نگران نبودیم.”

هنگامی که صحبت از رسیدگی به اسرار دولتی به میان می آید، در واقع تفاوت هایی وجود دارد که می توان آنها را در نظر گرفت: به عنوان مثال، روسای جمهور برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده نیازی به بررسی پیشینه ندارند، به آنها مجوزهای امنیتی برای دسترسی به اطلاعات داده نمی شود. به طور رسمی در مورد مسئولیت های خود برای محافظت از اسرار هنگام ترک سمت خود “مطالعه” نکنند.

صرف نظر از نتیجه آخرین موضوع، سوگندنامه مشخص می کند که بازرسان بر نقض احتمالی سه قانون جنایت، از جمله ماده قانون جاسوسی که نگهداری یا انتقال عمدی اطلاعات دفاع ملی را جرم انگاری می کند، متمرکز شده اند.

ادلسون گفت: “من فکر می کنم اگر او به سادگی اسناد را بلافاصله پس داده بود، از نظر قانونی در موقعیت بسیار قوی تری قرار می گرفت.”