تیافو به رشته اسلم 22 بازی نادال در زمین چهارم اوپن آمریکا پایان داد.

این بازیکن 21 ساله لهستانی برای اولین بار با یک چهارم نهایی اوپن آمریکا روبرو خواهد شد: شماره 8 جسیکا پگولا، بالاترین رتبه زن آمریکایی که با پیروزی 6-3 و 6-2 مقابل پترا برنده دو دوره ویمبلدون پیش رفت. کویتووا

تیافو عصر دوشنبه، ساعاتی پس از بزرگ‌ترین پیروزی‌اش، گفت: «قرار نبود چیزی شبیه این باشد».

او حرکت سرویس خود را تغییر داد و توپ را پایین تر از حد معمول پرتاب کرد تا فشار زیادی به قسمت میانی او وارد نشود. دوشنبه، نشانه‌های زیادی وجود داشت که نشان می‌داد سرویس او در بهترین حالت نبود: 9 خطای دوگانه، درصد اولین سرویس حدود 50 درصد، پنج بریک توسط تیافو.

هنگامی که آخرین بک هند نادال تور را پیدا کرد، تیافو راکت او را فشار داد و دستانش را روی سرش گذاشت. نگاهی به سکوها انداخت – مامان، بابا، برادر، دوست دختر، بردلی بیل ستاره واشینگتن ویزاردز و دیگران – سپس روی صندلی کناری خود نشست و صورتش را در حوله فرو کرد.

پدر و مادر او هر دو از سیرالئون در غرب آفریقا در بحبوحه جنگ داخلی آن در دهه 1990 به ایالات متحده مهاجرت کردند. آنها در مریلند به پایان رسید، جایی که کنستانت به ساخت یک مرکز آموزش تنیس برای جوانان کمک کرد، سپس در آنجا به عنوان یک تعمیرکار مشغول شد. فرانسیس گفت آلفینا “پرستاری بود که دو شغل کار می کرد و شب ها اضافه کاری می کرد.” فرانسیس و برادر دوقلویش، فرانکلین، در سال 1998 به دنیا آمدند و به زودی ساعت به ساعت در جایی که شغل پدر بود، راکت در دست می‌گذرانند.

تیافو اکنون با آندری روبلوف شماره 9 دیدار می کند که اوایل دوشنبه شماره 7 کام نوری را 6-4، 6-4، 6-4 شکست داد.

اکنون سؤالات اجتناب ناپذیری در مورد اینکه آیا دوران برتری آنها در حال پایان یافتن است، مطرح می شود.

پانزده دقیقه بعد، تیافو دوباره شکست و تمام شد. این نشان دهنده آخرین گام رو به جلو برای تیافو است، که تنها سفر قبلی او به یک چهارم نهایی گرند اسلم در اوپن استرالیا 2019 بود – و با شکست مقابل نادال به پایان رسید.

___

شماره 11 Jannik Sinner از دو گیم عقب تر در ست پنجم جمع شد و ایلیا ایواشکا را 6-1، 5-7، 6-2، 4-6، 6-3 شکست داد.

با این حال، پیروزی 6-4، 4-6، 6-4، 6-3 مقابل نادال قهرمان اصلی 22 بار در دور چهارم در فلاشینگ میدوز، برای تیافوئه بیشترین اهمیت را داشت، اما به مهمان خود در استادیوم آرتور اشه نگاه می کرد. جعبه و شناخت پدر و مادرش، کنستانت و آلفینا، آنجا بودند.

اواخر روز دوشنبه به اوایل سه‌شنبه تبدیل شد، زمانی که کارلوس آلکاراز نفر سوم، مارین چیلیچ، شماره 15 را با نتایج 6-4، 3-6، 6-4، 4-6، 6-3 در مسابقه‌ای که 3 ساعت و 54 دقیقه به طول انجامید و پایان یافت، شکست داد. در ساعت 2:23 بامداد

نادال فقط یک بار در 1/2 ماه بین ترک باشگاه آل انگلستان و رسیدن به نیویورک، جایی که چهار جام کسب کرده، مسابقه داد.

رافا در هر نقطه وجود دارد. من می‌دانستم که گاهی اوقات در بازی‌ام افت می‌کنم، جایی که انگار دارید تماشا می‌کنید (و فکر می‌کنید): “این چیه؟!”” تیافو گفت. “این موضوع من بود، شدت مسابقه.”

با این حال، روز دوشنبه، نادال در آستانه تغییر وضعیت ظاهر شد که در اوایل ست چهارم شکست خورد و 3-1 پیش افتاد.

سپس تیافو با دیدن آن متوجه شد که “آن را در رختکن از دست داده است”. لبرون جیمز فوق ستاره NBA به او فریاد توییتری داد.

او بهتر از بازیکن شماره 2 نادال سرویس داد. شگفت آورتر، او نیز بهتر بازگشت. و خونسردی خود را حفظ کرد، در لحظه باقی ماند و هرگز اجازه نداد که خطرات و حریف به او برسد. نادال، بازیکن 36 ساله اسپانیایی، هر دو بازی قبلی خود و هر ست بازی را نیز برده بود.

در حال حاضر هیچ نگرانی وجود ندارد: او در 5 بازی گذشته شکست خورد. وقت استراحت بعدی به آخرین امتیاز در ست چهارم با نتیجه 4-3 به پایان رسید، زمانی که نادال یک بک هند را وارد دروازه کرد و تیافو برای تغییر متعاقب به عقب به سمت خط کناری پرید و مشتش را بلند کرد.

نادال در ژانویه اوپن استرالیا و در ژوئن اوپن فرانسه قهرمان شد. سپس در ویمبلدون در ماه ژوئیه به نیمه نهایی رسید و به دلیل پارگی عضله شکم از آن مسابقات کنار رفت.

تیافو گفت: «احساس کردم دنیا متوقف شده است. “من برای یک دقیقه نمی توانستم چیزی بشنوم.”

نیویورک (AP) – دید فرانسیس تیافو از اشک تار بود. وقتی آخرین امتیاز تمام شد و به او ضربه زد که، بله، او دوشنبه به 22 مسابقه بردهای گرند اسلم رافائل نادال پایان داد و برای اولین بار به مرحله یک چهارم نهایی اوپن ایالات متحده رسید، او بسیار هیجان زده شد – حتی غرق – شد.

یکی دیگر از فینالیست های یک چهارم نهایی زنان، کارولینا پلیسکووا، فینالیست دو بار در برابر شماره 6 آرینا سابالنکا خواهد بود.

این به دو زمینه کلیدی مرتبط است که تیافو به او کمک کرد تا به بازیکنی قوی‌تر تبدیل شود: ذهنیت بهتر در بازی و تعهد به تناسب اندام.

تیافو گفت: داداش، داشتم دیوونه می شدم.

او جوان‌ترین مرد آمریکایی است که از زمان اندی رادیک در سال 2006 تا این حد در مسابقات آزاد آمریکا به دست آورده است، اما این موردی نبود که تماشاگران یک طرفه از خود حمایت کنند. نادال به همان اندازه که در تنیس محبوب است و صدایی که پس از بسته شدن سقف جمع شونده در ست چهارم افزایش یافت، صدای حمایت زیادی شنید.

این غافلگیری یک روز پس از آن اتفاق افتاد که تیافو در تلویزیون همراهش شد و دوستش نیک کیرگیوس “نمایش” داد و دانیل مدودف، بازیکن شماره 1 و مدافع عنوان قهرمانی را حذف کرد. این باعث می‌شود که این اولین اوپن آمریکا باشد که هیچ‌کدام از دو مرد اول به مرحله یک چهارم نهایی نرسیده‌اند، از سال 2000، زمانی که شماره 1 آندره آغاسی در دور دوم و شماره 2 گوستاوو کوئرتن در دور اول کنار رفت.

نادال گفت: «این نشان می‌دهد که سال‌ها می‌گذرند. “این دایره زندگی است.”

شاید روزی رؤیا رفت، بورسیه دانشگاهی از آن سر در آورد.

پوشش بیشتر AP تنیس آزاد ایالات متحده: https://apnews.com/hub/us-open-tennis-championships و https://twitter.com/AP_Sports





منبع

تیافو با لبخند بزرگی گفت: “این چیزی است که باید به بچه ها، نوه ها گفت: “آره، من رافا را شکست دادم.”

زن شماره 1، ایگا سویاتک، با بازگشت به اولین مرحله یک چهارم نهایی خود در فلاشینگ میدوز، جول نیمایر را 2-6، 6-4، 6-0 شکست داد.

“این فقط وحشی بود. قلب من هزار مایل در ساعت می رود. خیلی هیجان زده بودم. تیافو گفت: بگذار بنشینم. “بله، من هرگز در زندگی ام چنین چیزی را احساس نکرده ام، صادقانه بگویم.”

این پیش از آن بود که نادال، نواک جوکوویچ با 21 عنوان گرند اسلم و راجر فدرر با 20 عنوان قهرمانی تنیس مردان را آغاز کنند. جوکوویچ، 35 ساله، به این دلیل که در برابر کووید-19 واکسینه نشده و اجازه ورود به ایالات متحده را نداشت، وارد مسابقات آزاد آمریکا نشد. فدرر، 41 ساله، یک سری عمل جراحی روی زانوی راست خود انجام داده است و آخرین بار سال گذشته در ویمبلدون بازی کرد.

تیافو به خودش گفت: «در آن بمان. با او بمان.»

سویاتک گفت: “من فقط افتخار می کنم که امیدم را از دست ندادم.”

او پیش از این در مسابقات، ست اول مسابقه دور اول خود را از دست داد. در راند دوم هم همین کار را کرد، زمانی که به طور تصادفی پل بینی خود را برید و وقتی لبه چارچوب راکتش از زمین پرید و در صورتش گرفت، سرگیجه گرفت.

برای اینکه ببینم آنها من را در حال شکست دادن رافا نادال تجربه می کنند – آنها دیده اند که من بردهای بزرگی دارم، اما برای شکست دادن آن بچه های “Mount Rushmore”؟ برای آنها، من نمی توانم تصور کنم که در سر آنها چه می گذرد. منظورم این است که آنها امروز را تا آخر عمر به یاد خواهند آورد.

نادال گفت: “خب، تفاوت آسان است: من یک بازی بد انجام دادم و او بازی خوبی انجام داد.” “در پایان همین است.”