تگزاس مردی را به دلیل قتل یک مشاور املاک و مستغلات دالاس اعدام می کند

Juan A. Lozano را در توییتر دنبال کنید: https://twitter.com/juanlozano70





منبع

وکلای چانتاکومن می گویند که نگرانی آنها در مورد شواهد DNA بخشی از الگوی دادستان ها برای استفاده از شواهد معیوب در پرونده است.

واکر یکی از پرفروش ترین ها برای سازنده خانه DR Horton بود. او اخیراً طلاق گرفته بود و دو فرزند داشت.

دو شاهدی که گفتند چانتاکومان را در نزدیکی صحنه قتل دیدند توسط افسران اداره امنیت عمومی تگزاس یا DPS هیپنوتیزم شدند تا به شناسایی او کمک کنند.

دادستان ها می گویند Chanthakoummane وارد خانه مدل شد و سپس واکر را با پایه چوبی مورد ضرب و شتم قرار داد و قبل از اینکه ساعت رولکس و یک حلقه نقره ای او را بدزدد، او را با چاقو زد. شواهد DNA نشان داد که خون Chanthakoummane در مکان‌های مختلف داخل خانه مدل، از جمله زیر ناخن‌های واکر، پیدا شده است.

روز دوشنبه، هیئت عفو و آزادی مشروط تگزاس از دادن تعلیق 120 روزه به چانتاکومن یا تخفیف حکم اعدام او به مجازات کمتر خودداری کرد.

هوستون (AP) – مردی که در داخل یک خانه مدل در حومه دالاس، یک مشاور املاک را با چاقو به قتل رساند، پس از گذشت بیش از 16 سال از قتل، عصر چهارشنبه اعدام شد.

___

پدر واکر، جوزف واکر، که سال گذشته درگذشت، با اعدام چانتاکومان مخالفت کرده بود و در سال 2013 به اتحادیه تایمز در نیویورک گفته بود که قاتل دخترش را بخشیده است.

وکلای دادستانی کل تگزاس ماه گذشته در اسناد دادگاه نوشتند: «هر گونه باور چانتاکومن مبنی بر اینکه تحقیقات بیشتر DNA نتایجی را به همراه خواهد داشت که برای پرونده او مفید خواهد بود، خیالی است.

در محاکمه چانتاکومن، یک دندانپزشک قانونی شهادت داد که محکوم به اعدام منشأ اثر گاز گرفتن روی گردن واکر بوده است. چنین شواهدی از آن زمان بی اعتبار شده است و در سال 2016، تگزاس اولین ایالتی بود که خواستار ممنوعیت تجزیه و تحلیل علامت گزش در پرونده های جنایی شد.

Kosoul Chanthakoummane زمانی که به قتل 40 ساله سارا واکر در ژوئیه 2006 محکوم شد، در آزادی مشروط بود.

گزارش سال 2020 توسط دالاس مورنینگ نیوز نشان داد که اکثر قضات تگزاس با وجود انتقادهایی که می تواند خاطرات را تحریف کند و منجر به محکومیت های نادرست شود، همچنان به شواهد ناشی از هیپنوتیزم اجازه می دهند. در ژانویه 2021، DPS استفاده از هیپنوتیزم را متوقف کرد. سال گذشته، فرماندار گرگ ابوت لایحه ای را وتو کرد که افراد هیپنوتیزم شده را از شهادت در یک محاکمه جنایی منع می کرد.

وکلای او از دادگاه استیناف جنایی تگزاس خواسته بودند که اعدام او را متوقف کند و شواهد DNA را که قبلاً توسط دادگاه تجدید نظر به عنوان “نقطه اصلی پرونده ایالت” توصیف شده بود، به چالش کشیدند. دادگاه تجدید نظر این هفته این درخواست را رد کرد. اریک آلن، یکی از وکلای چانتاکومن، گفت که او تصمیم نگرفته است که آیا درخواست تجدیدنظر نهایی را به دادگاه عالی ایالات متحده ارائه کند یا خیر.

در اکتبر 2020، دادگاه استیناف جنایی تگزاس دریافت که در حالی که شهادت گزش دیگر در دادگاه قابل قبول نیست، وکلای چانتاکومان در بی اعتبار کردن شهادت مربوط به هیپنوتیزم کوتاهی کرده اند.

در حالی که تگزاس شلوغ ترین ایالت مجازات اعدام در کشور بوده است، استفاده از مجازات اعدام در این ایالت به پایین ترین حد تاریخی رسیده است. هیئت منصفه همچنان به صدور احکام اعدام کمتری ادامه داده‌اند و در چند سال گذشته اکثر اعدام‌ها به دلیل همه‌گیری یا سوالات حقوقی در مورد اینکه مشاوران معنوی در اتاق اعدام چه کاری می‌توانند انجام دهند به تعویق افتاده است.

دادگاه تجدیدنظر همچنین دریافت که شواهد DNA هنوز قوی است.

Chanthakoummane، 41 ساله، پسر مهاجران از لائوس، تصدیق کرده است که در خانه مدل بوده است، اما گفته است که فقط برای نوشیدن آب به داخل خانه رفته است. او پس از گذراندن دوران محکومیت خود در کارولینای شمالی به دلیل آدم ربایی و سرقت مشروط در تگزاس به سر می برد.

چانتاکومان در نامه ای که در ماه مارس به دادگاه فدرال ارسال شد، گفت: “من بی گناه هستم.”

وکلای او استدلال کرده بودند که علم جدید این احتمال را افزایش می‌دهد که DNA چانتاکومن بدون تماس مستقیم بین این دو به ناخن‌های واکر منتقل شده باشد.

اگر چانتاکومن اعدام شود، دومین زندانی در سال جاری در تگزاس و نهمین زندانی در ایالات متحده خواهد بود.

اما مقامات می گویند آزمایش DNA قبلی در مورد او نتوانسته چانتاکومان را پاک کند.

وکیل چانتاکومن، کیت گور، در محاکمه او به اعضای هیئت منصفه گفت که موکلش مجرم است «و می‌خواست از (واکر) سرقت کند، اما راه درست پیش نرفت و او را کشت.