توکیو از چین خواست تا یک تبعه ژاپنی بازداشت شده در پکن را آزاد کند

توکیو (AP) – سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز دوشنبه گفت که توکیو از چین خواسته یک تبعه ژاپنی را که اوایل ماه جاری در پکن بازداشت شده بود، آزاد کند.

ماتسونو گفت که دولت ژاپن از آن زمان خواستار آزادی زودهنگام این شهروند ژاپنی شده است. ژاپن همچنین از مقامات چینی درخواست کرد که به این مرد اجازه دسترسی به مقامات کنسولگری ژاپن را بدهد. او گفت که دولت ژاپن تا حد امکان از این مرد حمایت می کند، از جمله ارتباط با طرف های مربوطه.

توکیو و پکن در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای در تضاد بوده‌اند، زیرا ژاپن نفوذ فزاینده چین در منطقه را تهدیدی برای امنیت ملی و اقتصاد خود می‌داند.



منبع

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه، در یک کنفرانس خبری گفت که مقامات چینی به سفارت ژاپن در چین اطلاع دادند که یک مرد ژاپنی 50 ساله در اوایل ماه مارس به اتهام نقض قوانین داخلی در پکن بازداشت شده است.

بیش از ده ها پرونده دیگر نیز در رابطه با شهروندان ژاپنی که با چین ارتباط تجاری یا ارتباط دیگری داشتند به اتهام جاسوسی دستگیر شده اند. یک دیپلمات ژاپنی در سال 2022 برای بازجویی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد که اعتراض شدید وزارت خارجه ژاپن را در پی داشت.

یک شرکت داروسازی ژاپنی Astellas Pharma Inc اذعان کرد که مرد بازداشت شده در پکن کارمند این شرکت است، اما از افشای جزئیات بیشتر، از جمله نام، موقعیت و اینکه آیا در چین مستقر است، خودداری کرد. این شرکت گفت که به دنبال اطلاعات از وزارت خارجه ژاپن است.