توضیح دهنده-روش هایی که شی جین پینگ چین در یک دهه قدرت جمع آوری کرد

به گفته تحلیلگران و کارشناسان، راه های کلیدی که شی جین پینگ قدرت خود را تقویت کرد، در زیر آمده است:

– حزب در یک قطعنامه تاریخی که در سال 2021 به تصویب رسید، متعهد شد که از “دو تاسیس” حمایت کند، که حزب برای وفاداری به او صحبت می کند.

در بیستمین کنگره حزب، که قرار است در 16 اکتبر آغاز شود، به طور گسترده انتظار می رود که شی برای سومین دوره رهبری خود دست یابد و جایگاه خود را به عنوان قدرتمندترین حاکم کشور از زمان مائو تسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین، تثبیت کند.

– او کارزار گسترده ای را برای پاکسازی مقاماتی که بی وفا، فاسد یا ناکارآمد می دانستند، انجام داد و با پر کردن آن پست های خالی با متحدان، پایگاه قدرت خود را ایجاد کرد. تاکنون 4.7 میلیون نفر از مقامات مورد بازجویی قرار گرفته اند.

– شی متحدان مورد اعتماد را مسئول مدیریت منابع انسانی حزبی قرار داد که انتصابات پرسنل کلیدی را کنترل می کنند. اولین رئیس بخش سازمان او ژائو لجی بود که پدرش زیر نظر پدر شی کار می کرد. او در سال 2017 توسط چن شی، یکی از همکلاسی های سابق شی از دانشگاه Tsinghua دنبال شد.

– او با ریاست «گروه‌های کوچک پیشرو»، از جمله گروه جدیدی که در سال 2012 پس از روی کار آمدن او برای «اصلاحات و گشایش» به قدرت رسید، و همچنین یک گروه موجود در امور مالی، مسئولیت‌های سیاست‌گذاری اقتصادی را که معمولاً بر عهده نخست‌وزیر بود، دور زد. .

شی قدرت را هم از طریق حرکات یکباره خاص و هم به تدریج در طول زمان انباشته کرد. با انجام این کار، او چین را از سنت رهبری دسته جمعی، با در نظر گرفتن دبیر کل در میان افراد برابر در کمیته دائمی دفتر سیاسی، به چیزی که اکنون به طور گسترده به عنوان رهبری عالی شناخته می شود، منتقل کرد.

– او در سال 2016 رسماً خود را به عنوان “هسته” حزب تثبیت کرد – حرف حزب برای رهبر برتر.

– شی در سال 2017 قانون اساسی حزب را اصلاح کرد تا اندیشه شی جین پینگ در مورد سوسیالیسم با ویژگی های چینی را در بر گیرد. داشتن یک ایدئولوژی همنام او را تنها با مائو و دنگ شیائوپینگ برابری می‌کند.

– از سال 1394 به مجلس و سایر ارگان ها از جمله کابینه و دیوان عالی دستور داد تا گزارش کار سالانه خود را به وی ارائه دهند.

– شی در سال 2016 به رسانه های دولتی گفت که “نام خانوادگی آنها حزب است”. از آن زمان، آزادی رسانه ها به طور پیوسته کاهش یافت، در حالی که تبلیغات مرتبط با شی به طور پیوسته افزایش یافت.

– او در سال 2017 نقش عالی حزب را آشکار کرد: “حزب، دولت، ارتش، مردم، آموزش و پرورش؛ شرق، جنوب، غرب، شمال، مرکز: حزب همه چیز را رهبری می کند.”

– او دستگاه امنیتی داخلی را با یک کمپین “پاکسازی” مستمر کنترل کرد که بسیاری از روسای پلیس و قضات را سرنگون کرد.

– او کنترل ارتش را با آغاز اصلاحات گسترده و تعدیل نیرو از سال 2015 تشدید کرد.

(گزارش توسط Yew Lun Tian؛ ویرایش توسط Tony Munroe و Lincoln Feast.)



منبع

– او قانون اساسی کشور را در سال 2018 اصلاح کرد تا محدودیت های دوره ریاست جمهوری را لغو کند و مانعی را برای حکومت مادام العمر از بین ببرد.

پکن (رویترز) – شی جین پینگ چین یک دهه پیش با منصوب شدن به عنوان دبیر کل حزب کمونیست و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی در هجدهمین کنگره این حزب به عنوان رهبر ارشد این کشور رسید. مارس سال بعد رئیس جمهور شد.