توضیح دهنده- تصمیم هند برای کنار گذاشتن اسکناس 2000 روپیه ای خود برای اقتصاد این کشور چه معنایی دارد؟

سینگال گفت، تا جایی که افرادی که این اسکناس ها را در دست دارند ترجیح می دهند به جای سپرده گذاری در حساب های بانکی، با آنها خرید کنند، ممکن است در خریدهای اختیاری مانند طلا جهش ایجاد شود.

(گزارش توسط ایرا دوگال؛ ویرایش توسط ژاکلین ونگ)



منبع

بانک مرکزی هند در ارتباط با تصمیم خود برای برداشت این اسکناس ها گفت: «این اسم معمولاً برای معاملات استفاده نمی شود».

Rupa Rege Nitsure، اقتصاددان ارشد گروه در L&T Finance Holdings گفت: «انجام چنین حرکتی در آستانه انتخابات عمومی تصمیم عاقلانه ای است. او گفت: “افرادی که از این یادداشت ها به عنوان ذخیره ارزش استفاده می کنند، ممکن است با ناراحتی روبرو شوند.”

Karthik Srinivasan، رئیس گروه رتبه‌بندی بخش مالی در آژانس رتبه‌بندی ICRA Ltd، گفت: این امر فشار بر افزایش نرخ سپرده را کاهش می‌دهد.

این تصمیم یادآور یک حرکت شوک در سال 2016 است، زمانی که دولت به رهبری نارندا مودی 86 درصد از ارز در گردش اقتصاد را یک شبه خارج کرد.

چگونه بر بانک ها تأثیر خواهد گذاشت؟

با این حال، بانک مرکزی بارها گفته است که می خواهد اسکناس های پرارزش در گردش را کاهش دهد و طی چهار سال گذشته چاپ اسکناس های 2000 روپیه ای را متوقف کرده است.

توسط ایرا دوگال

به گفته تحلیلگران و اقتصاددانان، با این حال، این بار انتظار می رود که این حرکت کمتر مخرب باشد زیرا ارزش کمتری از اسکناس ها در یک دوره زمانی طولانی تر خارج می شود.

از آنجایی که دولت از مردم خواسته است تا 30 سپتامبر اسکناس ها را با اسکناس های کوچکتر سپرده گذاری یا مبادله کنند، سپرده های بانکی افزایش خواهد یافت. این در زمانی رخ می دهد که رشد سپرده ها با رشد اعتبار بانکی عقب مانده است.

نقدینگی سیستم بانکی نیز بهبود خواهد یافت.

آیا این به رشد اقتصادی آسیب می رساند؟

حالا چرا؟

پیامدهای آن برای بازارهای اوراق قرضه چیست؟

یوویکا سینگال، اقتصاددان در QuantEco Research گفت، اما مشاغل کوچک و بخش‌های پول محور مانند کشاورزی و ساخت‌وساز ممکن است در کوتاه‌مدت با مشکل مواجه شوند.

ارزش اسکناس های 2000 روپیه ای در گردش 3.62 تریلیون روپیه هند (44.27 میلیارد دلار) است. این حدود 10.8 درصد ارز در گردش است.

مادهاوی آرورا، اقتصاددان در Emkay Global Financial Services گفت: «از آنجایی که تمام اسکناس‌های 2000 روپیه‌ای به سیستم بانکی بازمی‌گردند، شاهد کاهش نقدینگی در گردش خواهیم بود و این به نوبه خود به بهبود نقدینگی سیستم بانکی کمک می‌کند.»

زمانی که اسکناس‌های 2000 روپیه‌ای در سال 2016 معرفی شدند، قصد داشتند پول اقتصاد هند را به سرعت پس از پول‌زدایی دوباره پر کنند.

بمبئی (رویترز) – بانک مرکزی هند روز جمعه اعلام کرد که بالاترین ارزش اسکناس خود را از گردش خارج می کند. اسکناس 2000 روپیه ای که در سال 2016 وارد گردش شد، به صورت قانونی باقی خواهد ماند، اما از شهروندان خواسته شده است تا این اسکناس ها را تا 30 سپتامبر 2023 سپرده یا مبادله کنند.

(1 دلار = 81.7800 روپیه هند)

در حالی که دولت و بانک مرکزی دلیل زمان این اقدام را مشخص نکردند، تحلیلگران خاطرنشان می کنند که این اقدام در آستانه انتخابات ایالتی و عمومی در کشور انجام می شود که معمولاً مصرف پول نقد افزایش می یابد.

چرا دولت اسکناس های 2000 روپیه ای را پس گرفت؟

Nitsure گفت: “این برداشت هیچ اختلال بزرگی ایجاد نمی کند، زیرا اسکناس های مقدار کمتر به مقدار کافی در دسترس هستند.” همچنین در 6 تا 7 سال گذشته، دامنه معاملات دیجیتال و تجارت الکترونیک به طور قابل توجهی گسترش یافته است.

به گفته سرینیواسان، بهبود نقدینگی سیستم بانکی و ورود سپرده‌ها به بانک‌ها می‌تواند به این معنی باشد که با سرمایه‌گذاری این وجوه در اوراق بهادار دولتی کوتاه‌مدت، نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت در بازار کاهش می‌یابد.