تلفات شرم آور نیروهای روسی را در اطراف یکی از ارزشمندترین پاسگاه های نظامی پوتین بسیار محتاط کرده است

در آن زمان، روسیه ادعا کرد که انفجارها بر اثر یک تصادف رخ داده است. با این حال، شواهد نشان می دهد که آنها نتیجه یک حمله اوکراینی بوده اند.

دود آتش انفجار کریمه

در 9 اوت، چندین انفجار بزرگ در پایگاه هوایی ساکی در غرب کریمه، در حدود 130 مایلی جنوب خط مقدم جنگ رخ داد.

مجموعه ای از حوادث در دو هفته گذشته پایگاه های نظامی در شبه جزیره کریمه تحت اشغال روسیه را لرزاند.

دود پس از انفجار در منطقه Dzhankoi در شمال کریمه در 16 اوت بلند شد.تصویر ثابت از ویدئویی که رویترز به دست آورده است

حوادث اخیر بر روحیه و احساس امنیت روس ها در کریمه نیز تأثیر گذاشته است. به دنبال انفجارها در پایگاه هوایی ساکی، هزاران غیرنظامی، که بسیاری از آنها تعطیلات بودند، ظاهراً شبه جزیره را ترک کردند.

در سال 1957، اداره شبه جزیره از روسیه به اوکراین – هر دو بخش اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان – منتقل شد. پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، کریمه با اوکراین باقی ماند که در سال 1997 پایگاه سواستوپل را به مسکو اجاره کرد.

سواستوپل

در این تصویر ثابت که توسط رویترز در 9 اوت 2022 به دست آمده است، پس از شنیده شدن انفجارها از جهت یک پایگاه هوایی نظامی روسیه در نزدیکی نووفدوریوکا، کریمه، دود بلند می شود.

در همان روز، بنا به گزارش ها، دود از پایگاه هوایی گواردیسکویه در کریمه مرکزی، یکی دیگر از پاسگاه های مهم نظامی مشاهده شد. با این حال، تصاویر ماهواره ای بررسی شده توسط پایگاه دفاعی The War Zone نشان می دهد که هیچ آسیب قابل مشاهده ای به پایگاه یا هواپیمای آن یا سایر علائم حمله وجود ندارد.

با فرض حالت دفاعی

مردم در ساحل در حالی که دود و شعله های آتش پس از انفجار در یک پایگاه هوایی نظامی روسیه در نووفدوریوکا، کریمه در 9 اوت 2022 برمی خیزد.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





منبع

این پایگاه هوایی عمدتاً میزبان نیروهای هوانوردی ناوگان دریای سیاه روسیه بود که مقر آن در نزدیکی سواستوپل قرار دارد و انفجارها حداقل هشت هواپیمای روسی را نابود یا به شدت آسیب دید.

این شبه جزیره خانه سواستوپل است که توسعه یافته ترین پایگاه دریایی در منطقه دریای سیاه را دارد. از زمان تأسیس ناوگان و شهر در سال 1783، این پایگاه اصلی برای ناوگان دریای سیاه روسیه بوده است.

مقامات اوکراینی عزم خود را برای بازپس گیری شبه جزیره ابراز کرده اند و حوادث اخیر می تواند نشان دهنده توانایی و تمایل فزاینده کیف برای ضربه زدن به روسیه در جایی که مسکو معتقد بود یک پناهگاه امن است، باشد.

آزمایش موشکی نیروی دریایی ولادیمیر پوتین در دریای سیاه

این شبه جزیره میزبان بنادر و فرودگاه های دیگری از جمله بندرهای ژانکوی و گواردیسکویه است که مسکو از سال 2014 در حال توسعه و مدرن سازی آنها بوده است.

بازوی جنوبی تهاجم که در 24 فوریه آغاز شد، از کریمه به سرزمین اصلی اوکراین پیشروی کرد و خرسون را تصرف کرد و جبهه جنوبی را تأسیس کرد. روسیه همچنین از جاده ها و راه آهن کریمه برای تقویت و تامین مجدد نیروهای خود در جنوب و جنوب شرق اوکراین استفاده کرده است.

اگرچه ناوگان به حملات موشکی دوربرد علیه اهداف اوکراینی ادامه می‌دهد، «اثربخشی محدود آن، استراتژی کلی تهاجم روسیه را تضعیف می‌کند»، تا حدی به این دلیل که «تهدید آبی خاکی برای اودسا اکنون تا حد زیادی خنثی شده است»، به اوکراین اجازه می‌دهد تا نیروهای خود را به نقاط دیگر منتقل کند. این وزارتخانه افزود.

تصویر ماهواره ای از هواپیماها و ساختمان های ویران شده در پایگاه هوایی ساکی روسیه در کریمه در 10 اوت.آزمایشگاه سیاره

دود پس از انفجار در یک پایگاه هوایی روسیه در نزدیکی Novofedorivka در کریمه در 9 اوت بلند می شود.رویترز

  • تضمین دسترسی مستمر نظامی به سواستوپل یکی از دلایل اصلی الحاق بود. این یکی از معدود بنادر آب گرم روسیه است و به ناوگان دریای سیاه اجازه می دهد تا قدرت بیشتری را در سراسر منطقه به نمایش بگذارد. کنترل کریمه همچنین به روسیه اجازه می دهد تا دسترسی به دریای آزوف را که این کشور و اوکراین هر دو هم مرز هستند، محدود کند.

    در اوایل ژوئیه، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده به خبرنگاران گفت که نیروهای روسیه در کریمه “هدف های کاملا منصفانه هستند.” این ماه، یک مقام ارشد دولت بایدن به پولیتیکو گفت که هیچ محدودیتی برای حمله کیف به روس‌ها در اراضی اشغالی اوکراین وجود ندارد و این مقام افزود: کریمه اوکراین است.

    تماشاگران ساحل دود و شعله های آتش را پس از انفجار در یک پایگاه هوایی در نووفدوریوکا در کریمه در 9 اوت مشاهده می کنند.رویترز/استرینگر

    پس از الحاق کریمه در سال 2014، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که “در قلب ما، ما می دانیم که کریمه همیشه بخشی جدایی ناپذیر از روسیه بوده است.”

    پوتین سوار بر رزمناو موشک هدایت شونده روسی مارشال اوستینوف در سواستوپل در 9 ژانویه 2020.اسپوتنیک/الکسی دروژینین/کرملین از طریق رویترز

    در 10 اوت، زلنسکی گفت: “جنگ روسیه علیه اوکراین، علیه کل اروپای آزاد، با کریمه آغاز شد و باید با کریمه، با آزادی آن پایان یابد.”

    علاوه بر این، به نظر می رسد واشنگتن به طور فزاینده ای از حملات اوکراین به روس ها در کریمه حمایت می کند.

    به گفته سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین، این حوادث باعث شده تا روسیه حداقل 24 جت و 14 هلیکوپتر را به روسیه یا پایگاه‌های عمیق‌تر در داخل کریمه منتقل کند تا از آنها محافظت کند.

    در 16 اوت، یک انبار مهمات روسیه در روستای مایسکویه در نزدیکی شهر ژانکوی در شمال کریمه منفجر شد. بر اساس وزارت دفاع بریتانیاهمچنین یک ایستگاه فرعی برق و راه آهن مجاور نیز آسیب دید.

    اهمیت نظامی و سیاسی کریمه برای مسکو پیش از جنگ کنونی است.

    وزارت دفاع بریتانیا، کشتی‌های سطحی ناوگان همچنان “به دنبال یک موقعیت بسیار دفاعی هستند و گشت‌زنی‌ها عموماً محدود به آب‌های نزدیک به ساحل کریمه هستند.” گفت در 16 آگوست

    تصویری ماهواره ای که چندین هواپیما و ساختمان تخریب شده را در پایگاه هوایی ساکی روسیه در کریمه در 10 اوت 2022 نشان می دهد.

    پایگاه‌های نظامی روسیه در کریمه طی دو هفته گذشته توسط یک رشته انفجار هدف قرار گرفته‌اند.

  • کریمه برای قرن ها پایگاه نظامی ارزشمند دریای سیاه بوده است.نقشه های گوگل

    زلنسکی گفت: امروز نمی‌توان گفت چه زمانی این اتفاق می‌افتد، اما ما دائماً اجزای لازم را به فرمول آزادی کریمه اضافه می‌کنیم. تا زمانی که کریمه اشغال شده است، منطقه دریای سیاه نمی تواند امن باشد.

    Dzhankoi یک جاده مهم و اتصال راه آهن است که کریمه را به بقیه اوکراین متصل می کند. یکی از فرودگاه های اصلی شبه جزیره نیز در همین نزدیکی قرار دارد.

    در سال 2010، اوکراین و روسیه توافق کردند که این اجاره نامه را حداقل تا سال 2042 تمدید کنند، اما سیاستمداران روسی بارها نارضایتی خود را از تداوم کنترل اوکراین بر شبه جزیره ابراز کردند.

    ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در 16 اوت با اشاره به شهرک نشینان روسی که پس از الحاق مسکو به کریمه به کریمه نقل مکان کردند، گفت: «این ثابت می کند که اکثریت مطلق شهروندان این کشور تروریستی از قبل می دانند یا حداقل احساس می کنند که کریمه مکانی برای آنها نیست». در سال 2014

    اهمیت کریمه

    نقشه 2022 کریمه

    کنستانتین آتلمازوگلو در زمینه امنیت فراآتلانتیک و اروپا کار می کند. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات امنیتی و امور اروپا از دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر است. می توانید در لینکدین با او تماس بگیرید.

    کریمه یک منطقه حمایتی مهم برای حمله کنونی روسیه به اوکراین بوده است.

    رزمناوهای روسی برای رژه روز نیروی دریایی در سواستوپل در 24 ژوئیه 2015 تمرین می کنند.پاول ربروف/رویترز

    انتقال این دارایی ها به دورتر از خطوط مقدم می تواند استفاده روسیه از آنها را برای حمایت از عملیات خود در اوکراین دشوارتر کند.

    اوکراین رسما اعتباری دریافت نکرده است، اما مقامات گفته اند که در این انفجارها دست داشته است.

  • روسیه به طور رسمی اوکراین را سرزنش نکرده است، اما در مورد نیروهای خود در اطراف کریمه محتاط تر است.

یک مقام دفاعی ایالات متحده در پاسخ به سوالی درباره انفجارها در جریان یک جلسه توجیهی در 19 اوت، گفت: “ما شاهد این هستیم که این تصویر کلی از نیروهای روسیه بسیار آسیب پذیرتر از آن چیزی است که فکر می کردند، و ما شاهد تحرکات نیروهای روسی در نتیجه تلاش برای مقابله با آنها هستیم. از توانمندی های خود محافظت کنند.”

اگرچه هشت فروند هواپیمای مفقود شده در ساکی تعداد کمی از کل هواپیماهایی است که روسیه به درگیری متعهد شده است، اما از دست دادن آنها توانایی های ناوگان دریای سیاه را که پرچمدار خود، مسکوا را در آوریل از دست داد، بیشتر کاهش می دهد.