تفاوت پرونده اسناد طبقه بندی شده ترامپ با پرونده های کلینتون، بایدن و پنس


دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روز پنجشنبه به اتهامات مربوط به نقض قانون جاسوسی و سوء استفاده از اسناد محرمانه گرفته شده از کاخ سفید پس از شکست مجدد در انتخابات محکوم شد. ناله جمهوری خواهان از قبل شروع شده است.

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا علیرغم رقابت با ترامپ برای نامزدی ریاست جمهوری سال آینده حزب جمهوری خواه، به دفاع از خود دوید و از او پرسید که چرا وزارت دادگستری «در تعقیب ترامپ و در عین حال منفعلانه درباره هیلاری آنقدر غیرت دارد. [Clinton] یا شکارچی [Biden]؟”

جمهوری خواهان مطمئناً مقایسه بین کیفرخواست ترامپ و پرونده های مشابه مربوط به کلینتون وزیر امور خارجه سابق، مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق و جو بایدن، رئیس جمهور سابق، که همگی برخی از مطالب طبقه بندی شده را به عنوان شهروندان خصوصی در اختیار داشتند، تشدید خواهند کرد. ترامپ.

با این حال، اتهامات علیه ترامپ، زمانی که با شواهد موجود درباره وضعیت روحی وی همراه شود، به طور چشمگیری با اتهامات احتمالی علیه بایدن، کلینتون یا پنس متفاوت است.

پرونده ترامپ

هیئت منصفه فدرال، ترامپ را به اتهام حفظ عمدی اطلاعات دفاع ملی تحت قانون جاسوسی، اظهارات نادرست، توطئه و مانع تراشی متهم کرده است.

رئیس جمهور پیشین بیش از یک سال است که به دلیل گرفتن اسناد طبقه بندی شده پس از ترک سمت و عدم بازگرداندن آنها پس از درخواست، تحت بازجویی بوده است. این تحقیقات پس از آن آغاز شد که آرشیو ملی دریافت که تعدادی از اسناد کلیدی دولت ترامپ در پرونده‌هایی که در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید تحویل داده شده، وجود ندارد. آنها از رئیس جمهور سابق خواستند که در صورت داشتن آنها، آنها را بازگرداند.

پس از کش و قوس های زیاد، ترامپ به این موضوع عمل کرد و 15 جعبه سند را به آرشیو فرستاد. پس از بازرسی، آژانس 197 سند طبقه بندی شده را در آن 15 جعبه پیدا کرد که برخی از آنها دارای اطلاعات حساس امنیت ملی بودند.

آرشیو موضوع را به وزارت دادگستری ارجاع داد و وزارت دادگستری احضاریه ای برای استرداد سایر اسناد صادر کرد. وکلای ترامپ 38 سند دیگر را تحویل دادند و مدعی شدند که این تنها چیزی است که دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که در ماه آوریل در حال کارزار انتخاباتی برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 در منچستر، نیوهمپشایر نشان داده شد، با تحقیقات متعددی مواجه است و اکنون در دو مورد متهم شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که در ماه آوریل در حال کارزار انتخاباتی برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 در منچستر، نیوهمپشایر نشان داده شد، با تحقیقات متعددی مواجه است و اکنون در دو مورد متهم شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که در ماه آوریل در حال کارزار انتخاباتی برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 در منچستر، نیوهمپشایر نشان داده شد، با تحقیقات متعددی مواجه است و اکنون در دو مورد متهم شده است.

اما بازرسان وزارت دادگستری دلایلی داشتند که خلاف این را باور کنند. FBI خانه ترامپ در مار-آ-لاگو را در 8 اوت 2022 بازرسی کرد و 102 سند دیگر با نشانگرهای طبقه بندی را که ترامپ از درخواست ها و احضاریه قبلی خودداری کرده بود، بدست آورد. پس از جست و جو، و از آنجایی که مشخص شد دیدار مجدد ترامپ و بایدن در 2024 یک احتمال واقعی است، مریک گارلند، دادستان کل، جک اسمیت، یک دادستان کهنه کار و مستقل سیاسی را به عنوان مشاور ویژه برای نظارت بر تحقیقات هیئت منصفه بزرگ درباره اقدامات ترامپ منصوب کرد.

از آن زمان، اطلاعات بیشتری منتشر شد که نشان می‌دهد ترامپ فعالانه به دنبال جلوگیری از بازگرداندن اسناد محرمانه بوده و می‌دانست که اسناد محرمانه‌ای را گرفته است که در زمان ریاست‌جمهوری از طبقه‌بندی خارج نکرده بود. دستیاران ترامپ جعبه های حاوی اسناد را قبل از جستجوی اف بی آی منتقل کردند. بر اساس کیفرخواست، ترامپ همچنین حداقل در دو نوبت اسناد طبقه بندی شده را به دیگران نشان داد.

در یک نمونه، دادستان ها یک فایل صوتی از نویسندگان ارواح مارک میدوز، رئیس دفتر سابق ترامپ به دست آوردند که در آن ترامپ درباره سند طبقه بندی شده ای که وزارت دفاع برای او تهیه کرده بود، لاف می زد و می توان شنید که او اذعان می کند که او می دانست او نمی توانست آن را به آنها نشان دهد در حالی که ظاهراً داشت آن را به آنها نشان می داد.

“راز. این اطلاعات محرمانه است. ببین اینو ببین این کار توسط ارتش انجام شد و به من داده شد. او افزود: “به عنوان رئیس جمهور، می توانستم از طبقه بندی خارج کنم، اما اکنون نمی توانم.”

ترامپ همچنین به یک دستیار سیاسی «نقشه محرمانه مربوط به یک عملیات نظامی» را نشان داد و گفت که «نباید آن را به دستیار نشان دهد» بر اساس کیفرخواست.

این کیفرخواست ترامپ را به 31 فقره نگهداری اسناد طبقه بندی شده متهم می کند، از جمله اسنادی که شامل طرح های احتمالی نظامی ایالات متحده، عملیات نظامی ایالات متحده در یک کشور خارجی، توانایی های نظامی و هسته ای ایالات متحده و کشورهای خارجی، و جزئیات اقدامات نظامی و حملات در کشورهای خارجی می شود.

بیایید یادآوری کنیم: ترامپ متهم است که فعالانه اسناد محرمانه‌ای را که می‌دانست از طبقه‌بندی خارج نکرده است، می‌گیرد، علیرغم دریافت احضاریه برای آنها از تحویل آنها امتناع می‌کند، به دنبال مخفی کردن بیشتر آنها از بازرسان، به بازرسان گفته است که اسناد بیشتری در اختیار ندارد و نشان دادن اسناد طبقه بندی شده به افراد بدون مجوز امنیتی حداقل در دو نوبت. و شواهد صوتی ضبط شده ای وجود دارد که به وضعیت ذهنی و درک او از قانون اشاره می کند.

همه اینها با آنچه در مورد بایدن، کلینتون و پنس ادعا شده یا مشخص شده است بسیار متفاوت است.

پرونده هیلاری کلینتون

مقایسه آشکاری که جمهوری خواهان با مخمصه ترامپ انجام داده اند و خواهند کرد، استفاده کلینتون از سرور ایمیل خصوصی در زمانی است که وی از سال 2009 تا 2013 وزیر امور خارجه بود. سرور ایمیل در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016 او علیه ترامپ با او به یک جنجال عمومی تبدیل شد. جمعیت حاضر در تظاهرات شعار «قفلش کن»، احساسی که ترامپ گفت در ژوئیه 2016 «شروع به موافقت با آن کرده است.» متحد ترامپ، الکس جونز، تی شرت های «هیلاری برای زندان» را فروخت.

تحقیقات اولیه روی سرور ایمیل خصوصی کلینتون نشان داد که اطلاعات طبقه بندی شده در بیش از 2000 زنجیره ایمیل ذخیره شده در سرور به اشتراک گذاشته شده است. ترامپ با تبدیل کردن سرور به موضوع کمپین انتخاباتی، قول داد که قانون را اجرا کند.

مدیریت هیلاری کلینتون با ایمیل های طبقه بندی شده یکی از مسائل مهم در مبارزات انتخاباتی او در سال 2016 علیه ترامپ بود.

مدیریت هیلاری کلینتون با ایمیل های محرمانه یکی از مسائل مهم در مبارزات انتخاباتی او در سال 2016 علیه ترامپ بود.

مدیریت هیلاری کلینتون با ایمیل های محرمانه یکی از مسائل مهم در مبارزات انتخاباتی او در سال 2016 علیه ترامپ بود.

ترامپ در آگوست 2016 گفت: «در دولت خود، تمام قوانین مربوط به حفاظت از اطلاعات طبقه بندی شده را اجرا خواهم کرد. هیچکس فراتر از قانون نخواهد بود.»

حملات مکرر ترامپ به کلینتون و وعده های حمایت از حاکمیت قانون در کیفرخواست علیه وی به عنوان مدرکی ذکر شده است که نشان می دهد وی از اهمیت اجرای صحیح اطلاعات طبقه بندی شده آگاه بوده است.

تحقیقات در مورد سرور ایمیل خصوصی کلینتون زمانی به اوج رسید که جیمز کومی، رئیس اف بی آی، در ژوئیه 2016 اظهار داشت که اگرچه کلینتون و دستیارانش “بسیار بی دقت در رسیدگی به اطلاعات بسیار حساس و بسیار محرمانه” بودند، هیچ اتهامی مطرح نخواهد شد زیرا “قضاوت ما این است که دادستان معقول چنین پرونده ای را مطرح می کند.»

کومی از چنین صلاحدید دادستانی استفاده کرد زیرا هیچ مدرکی وجود نداشت که کلینتون یا دستیارانش اسناد را تحویل نداده باشند یا اینکه سرور برای دریافت اطلاعات طبقه بندی شده و نگهداری آنها راه اندازی شده بود و شواهد کمی وجود داشت که اسنادی که به نظر می رسد طبقه بندی شده اند به درستی به عنوان علامت گذاری شده اند. مانند زمانی که آنها در ایمیل او ارسال و دریافت شدند.

گزارش بازرس کل وزارت دادگستری در مورد تحقیقات و مدیریت آژانس در مورد آن در ژوئن 2018 منتشر شد و نشان داد که هیچ یک از ایمیل‌ها حاوی نشانگرهای طبقه‌بندی واضحی نبوده است که طبق قوانین اجرایی لازم است.

طبق گزارش IG، فقط سه زنجیره ایمیل “شامل هرگونه علامت طبقه بندی از هر نوع بودند”. اسناد طبقه بندی شده در این سه زنجیره «برگه تماس» با کمترین اولویت طبقه بندی مشخص شده بود و یادآوری و نکات گفتگو در تماس های برنامه ریزی شده بین کلینتون و رهبران خارجی را ارائه می کرد.

همچنین تشخیص اینکه آیا کلینتون و دستیارانش قصد دریافت و نگهداری اطلاعات طبقه بندی شده را داشتند یا خیر برای دادستان ها دشوار بود، زیرا نظارت وزارت امور خارجه و شیوه های حفظ ایمیل برای سال ها بسیار ضعیف بود که اقدامات وی فقط یک رویه عادی بود.

دو بررسی وزارت امور خارجه که در زمان وزرای خارجه ترامپ، رکس تیلرسون و مایک پمپئو انجام شد، همچنین نشان داد که کلینتون هیچ “مقصر فردی” برای هرگونه “نشت” اطلاعات طبقه بندی شده ندارد و “هیچ مدرک متقاعد کننده ای از سوء استفاده سیستمی و عمدی با اطلاعات طبقه بندی شده وجود ندارد. “

چهار تحقیق نشان داد که کلینتون در حفظ اطلاعات محرمانه خود دقت نکرده است، فقط سه مورد از ایمیل‌های روی سرور او در زمان دریافت آنها به عنوان طبقه‌بندی شده علامت‌گذاری شده‌اند و او به طور کامل از تحقیقات وزارت دادگستری پیروی کرده است. این تقریباً برعکس کاری است که گفته می شود ترامپ انجام داده است.

پرونده های جو بایدن و مایک پنس

پس از تفتیش اف‌بی‌آی خانه ترامپ در مار-آ-لاگو، دستیاران بایدن و پنس در فرآیند تفکیک اسنادی که در اختیار دو معاون رئیس‌جمهور سابق بود، به آرشیو ملی از وجود اسناد طبقه‌بندی شده در اختیار آنها خبر دادند.

یک بازرس ویژه برای بررسی اسناد طبقه بندی شده که در اقامتگاه شخصی رئیس جمهور جو بایدن و در دفتر یک سازمان غیرانتفاعی از زمان معاونت او به دست آمده است، منصوب شده است.

یک بازرس ویژه برای تحقیق در مورد اسناد طبقه بندی شده ای که در اقامتگاه شخصی جو بایدن و در دفتر یک سازمان غیرانتفاعی از زمان معاونت او به دست آمده بود، منصوب شده است.

یک بازرس ویژه برای تحقیق در مورد اسناد طبقه بندی شده ای که در اقامتگاه شخصی جو بایدن و در دفتر یک سازمان غیرانتفاعی از زمان معاونت او به دست آمده بود، منصوب شده است.

اسناد محرمانه ای که بایدن در اختیار داشت پس از آن پدیدار شد که وکلای شخصی رئیس جمهور هنگام جابجایی جعبه های ذخیره شده در یک کمد قفل شده در یک سازمان غیرانتفاعی وابسته به بایدن در واشنگتن به نام مرکز پن بایدن، آنها را پیدا کردند. جستجوهای بعدی اسناد دیگری را در خانه بایدن در ویلمینگتون، دلاور نشان داد. بازرسی وزارت دادگستری از خانه تعطیلات بایدن در ساحل ریهوبوت، دلاور، هیچ مدرک دیگری پیدا نکرد.

از زمانی که حدود 20 سند کشف شده است، بایدن گفته است که قصد ندارد چنین اسنادی را بگیرد و حتی نمی‌داند چه چیزی در آنها وجود دارد. برخلاف ترامپ، وکلای او بلافاصله پس از کشف اسناد به آرشیو ملی هشدار دادند و او از آن زمان به تمام فعالیت‌های وزارت دادگستری، از جمله اجازه بازرسی گسترده از اقامتگاه شخصی‌اش، مرکز پن بایدن و خانه تعطیلاتش، پایبند بود.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، رابرت هور، دادستان سابق ایالات متحده را به عنوان بازرس ویژه منصوب کرد تا بررسی کند که آیا اقدامات بیشتری در مورد اسناد بایدن وجود دارد یا خیر.

پس از کشف اسناد طبقه بندی شده در محل استقرار بایدن، پنس به وکلایش دستور داد تا اسنادی را که از دوران معاونت رئیس جمهور برای گنجاندن هر گونه مطالب طبقه بندی شده گرفته بود، بررسی کنند. وکلای او پس از یافتن حدود دوازده سند از این دست، به بایگانی ها هشدار دادند و اسناد را به وزارت دادگستری تحویل دادند. اف‌بی‌آی بعداً خانه او در ایندیانا را بازرسی کرد. تحقیقات در 1 ژوئن به پایان رسید زمانی که وزارت دادگستری نامه ای به پنس ارسال کرد و به او گفت که “هیچ اتهامی کیفری پیگیری نخواهد شد.”

در هر دو مورد، بایدن و پنس بلافاصله پس از کشف اسناد به آرشیو هشدار دادند. هر دوی آنها با بازرسان همکاری کردند و امکان جستجوی گسترده اموالشان را فراهم کردند.

تا آنجا که ما می دانیم، آنها به طور عمدی اسناد طبقه بندی شده را نگرفته اند، به داشتن آنها لاف نمی زنند، به بازپرسان در مورد تعداد اسناد و مدارک خود دروغ نمی گویند، به دستیاران دستور نمی دهند که در مورد تعداد اسناد دروغ بگویند یا سعی در جابجایی و مخفی کردن اسناد از آنها نکرده اند. محققین

بر اساس کیفرخواست، ترامپ همه این کارها را انجام داده است.

مربوط…



منبع