ترکیه به دنبال کنترل کامل شمال جدا شده است

ترک‌های قبرس در انکار یونانی‌های قبرس برای تقسیم عادلانه قدرت در قبرس فدرال مقصر هستند. یونانی‌های قبرس از اصرار ترک‌های قبرس برای حقوق مداخله نظامی ترکیه، حضور دائمی نیروهای ترک و حق وتو برای اقلیت ترک‌های قبرس می‌ترسند.

توفان ارهورمان، رهبر اپوزیسیون چپ‌گرای حزب جمهوری‌خواه ترکیه، این توافق را «پروتکلی برای کنار گذاشتن اراده» ترک‌های قبرس برای اداره خود خواند.



Source link

بسیاری از ترک‌های قبرس بر سر این توافق مالی، حدود 240 میلیون یورو کمک‌های بلاعوض و وام در سال جاری، یا حدود یک سوم درآمد سالانه، نگران هستند.

نیکوزیا، قبرس (AP) – رئیس‌جمهور این کشور جزیره‌ای که از نظر قومیتی تقسیم شده است، روز دوشنبه گفت که قبرس به دلیل قرارداد کمک مالی جدید ترکیه با ترک‌های قبرسی جداشده که نشان‌دهنده “کنترل کامل” آنکارا بر آنها است، به سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

مقامات ترکیه گفته اند که هدف از این نامگذاری ارزان تر کردن پروازها به قبرس شمالی و از آن است.

اگرچه شمال همیشه به کمک‌های اقتصادی ترکیه وابسته بوده است، گروه صلح متحد قبرس اکنون می‌گوید این توافق ترک‌های قبرس را مجبور می‌کند تا اقداماتی را برای محدود کردن آزادی بیان اعمال کنند و خرید اموال را برای شهروندان ترک آسان‌تر کند و قدرت بیشتری را به مقامات مذهبی واگذار کند.

با اشاره به شکست مذاکرات صلح، آنکارا و ارسین تاتار، رهبر تندرو ترک قبرس می گویند که تنها راه ممکن برای خروج از بن بست، توافقی بر اساس دو کشور مستقل است – چیزی که یونانیان قبرس آن را به عنوان رسمی کردن تقسیم دائمی جزیره مدیترانه رد می کنند.

این گروه گفت: «این اقدامات تهدیدی مستقیم برای اراده، هویت، فرهنگ، شیوه زندگی و میراث ترک‌های قبرس است.

رئیس جمهور نیکوس آناستاسیادس، یک یونانی قبرسی، به تلویزیون دولتی CyBC گفت که او همچنین در نامه اعتراضی اقدام ترکیه را برای تعیین فرودگاه اصلی و ناشناخته ترک‌های قبرس به عنوان مسیر پرواز داخلی لحاظ می‌کند و عملاً آن را به ترکیه تبدیل می‌کند.

ترک‌های قبرس تقریباً یک دهه پس از حمله ترکیه در سال 1974 به دنبال کودتای حامیان اتحادیه با یونان، استقلال خود را در یک سوم شمالی کشور جزیره‌ای اعلام کردند. فقط ترکیه استقلال ترک های قبرس را به رسمیت می شناسد. دورهای متعدد مذاکرات با تسهیل سازمان ملل در طول نزدیک به نیم قرن برای اتحاد مجدد قبرس به عنوان فدراسیونی متشکل از بخش های یونانی و ترکی زبان به جایی نرسیده است.

آناستازیادس گفت: «من مجدداً به شکایت سازمان ملل در رابطه با فرودگاهی که… در اصل در حال ادغام و فرودگاه ترکیه است، ادامه خواهم داد. ثانیاً، پروتکل (مالی) به وضوح کنترل کامل آنکارا بر ترک‌های قبرس را نشان می‌دهد.

بسیاری از ترک‌های قبرس لیبرال می‌ترسند که هم قرارداد مالی و هم تعیین فرودگاه واضح‌ترین سیگنال‌هایی هستند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه می‌خواهد در نهایت قبرس جداشده شمالی را ضمیمه کند.