ترامپ پس از دهه‌ها بررسی در تحقیقات اسنادی با خطر مواجه است


واشنگتن (AP) – به عنوان یک تاجر و رئیس جمهور، دونالد ترامپ با انبوهی از پرونده های قضایی و تحقیقات جنایی روبرو شد، اما بارها و بارها از نظارت قانونی بیرون آمد و جایگاه عمومی و سیاسی او عمدتاً دست نخورده بود.

اما او شاید هرگز با تحقیقاتی به خطرناکی تحقیقات Mar-a-Lago روبرو نشده است، تحقیقی که بر سوء استفاده احتمالی اسناد فوق سری متمرکز شده است. احساس آسیب‌پذیری در هفته‌های اخیر نه تنها با انتصاب یک مشاور ویژه توسط وزارت دادگستری که به پرخاشگری شهرت دارد، بلکه با برکناری یک داور مستقل مورد درخواست ترامپ در این پرونده و با رد صریح وکلای او توسط قضات افزایش یافته است. ‘ استدلال

نمی توان پیش بینی کرد که تحقیقات چقدر بیشتر طول می کشد یا اینکه آیا وزارت دادگستری اقدام بی سابقه ای را برای متهم کردن رئیس جمهور سابق و نامزد فعلی انجام خواهد داد. اما ترامپ دیگر مانند رئیس جمهور از پیگرد قانونی مصون نیست و برخی از کارشناسان حقوقی تحقیقات مار-آ-لاگو را بر روی سؤالات واقعی و حقوقی ساده تری نسبت به تحقیقات قبلی که وی با آنها پرداخته است، می دانند.

«بر خلاف بسیاری از تحقیقات گذشته که شامل این کلاهبرداری‌های مالی پیچیده بود که در آن دادستان‌ها باید به هیئت منصفه توضیح دهند که چرا این رفتار حتی در ابتدا جرم است، در اینجا دادستان‌ها آن مشکل را نخواهند داشت، آن چالش را برای توضیح آنچه رابرت مینتز، دادستان سابق وزارت دادگستری، گفت که اگر در نهایت اتهامات مطرح شود، جرم در مورد است.

یک مانع تحقیقاتی برای وزارت دادگستری هفته گذشته زمانی برداشته شد که یک هیئت دادگاه تجدید نظر شامل دو قاضی منصوب شده توسط ترامپ به کار استاد ویژه ای که وظیفه بررسی مستقل هزاران سند کشف شده در جستجوی FBI را بر عهده داشت، پایان داد. مار-آ-لاگو. این تصمیم به دادستان ها این امکان را می دهد که از کل ذخیره سوابق برای تحقیقات خود استفاده کنند.

در یک نظر سوزان که به اعماق تاریخ بازمی گردد، دادگاه اذعان کرد که تفتیش دارایی یک رئیس جمهور سابق غیرعادی است اما نه آنقدر خارق العاده که بتواند رفتار ویژه ای با او داشته باشد.

دیوید واینستین، وکیل مدافع جنایی فلوریدا و دادستان فدرال سابق، گفت: «معمولاً مواردی را مشاهده نمی کنید که در تصمیمات دادگاه تجدیدنظر در سال 1794 در دهه 1800 تصمیم گرفته شده است. که به آن تکیه کردند.»

البته تحقیقات برای ترامپ چیز جدیدی نیست و گمانه زنی ها در مورد خطر قانونی او پیش از این دور از ذهن بوده است.

سال گذشته، دادستان های ایالتی در نیویورک، تجارت ترامپ، سازمان ترامپ و مدیر ارشد مالی قدیمی آن را متهم کردند – اما رئیس جمهور سابق را متهم نکردند. در ماه سپتامبر، دادستان کل نیویورک ترامپ را متهم کرد که دارایی خالص خود را با میلیاردها دلار افزایش داده و بانک ها را گمراه کرده است – اما این اتهامات در یک پرونده قضایی مطرح شد، نه یک پرونده جنایی.

به عنوان رئیس جمهور، او توسط یک بازپرس ویژه قبلی، رابرت مولر، مدیر سابق اف بی آی، در مورد اینکه آیا کمپین موفقیت آمیز او در سال 2016 به طور غیرقانونی با روسیه تبانی کرده بود و اینکه آیا او تلاش کرده بود مانع از این تحقیقات شود، مورد تحقیق قرار گرفت. مولر در نهایت شواهد کافی برای ادعای توطئه جنایتکارانه بین کمپین انتخاباتی و روسیه پیدا نکرد و همچنین به سیاست دیرینه وزارت دادگستری استناد کرد که کیفرخواست رئیس جمهور فعلی را ممنوع می کند.

مانع از آن تحقیقات شامل تجزیه و تحلیل قانون اساسی و دامنه اختیارات ریاست جمهوری بود. اما دادستان‌های تحقیقات مار-آ-لاگو تا حد زیادی اهمیت وضعیت ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور سابق را رد کرده‌اند و در جریان دعوای دادگاه بر سر استاد ویژه تاکید کردند که سوابق طبقه‌بندی‌شده‌ای که او به‌عنوان فرمانده کل به آنها دسترسی داشته است، هنوز وجود ندارد. متعلق به اوست

و هیئت استیناف هفته گذشته در نظر خود این ایده را رد کرد که ترامپ حق دارد اسناد ضبط شده از خانه خود را بازگرداند یا یک داور مستقل از طریق آنها بررسی کند، چیزی که به گفته آن “استثنای ویژه” ایجاد می کند.

تحقیقات سوابق قبل از اینکه در 8 آگوست جستجوی FBI در مار-آ-لاگو، با ماموران تقریباً 100 سند با علامت های طبقه بندی شده را حذف کردند، ماه ها ادامه داشت. در آن زمان، مقامات وزارت دادگستری می گویند که آنها دلایل احتمالی برای این باور پیدا کرده اند که جنایات مربوط به حفظ اطلاعات دفاع ملی و همچنین مانع تراشی انجام شده است.

تحقیقات از آن زمان نشانه‌هایی از تسریع را نشان می‌دهد و وزارت دادگستری شواهدی را در برابر هیئت منصفه ارائه کرد و ماه گذشته به یکی از متحدان ترامپ مصونیت داد تا شهادتش را تضمین کند.

این تحقیقات توسط جک اسمیت، که قبلا بخش صداقت عمومی وزارت دادگستری را رهبری می کرد و اخیراً به عنوان دادستان جنایات جنگی در لاهه خدمت کرده است، اداره می شود. اسمیت همچنین بر جنبه های کلیدی تحقیقات جداگانه وزارت دادگستری مربوط به تلاش های ترامپ و متحدانش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 نظارت می کند. دادستان ناحیه فولتون، جورجیا، به طور جداگانه در حال بررسی تلاش‌ها برای لغو نتایج آن ایالت است.

انتصاب اسمیت توسط مریک گارلند، دادستان کل، سه روز پس از اعلام نامزدی ترامپ برای کاخ سفید انجام شد. این اعلامیه تحقیقات را متوقف نخواهد کرد، اگرچه ممکن است سرعت را افزایش دهد تا از برخورد با قلب رقابت های ریاست جمهوری 2024 جلوگیری شود.

فرانکلین مونسور جونیور، دادستان فدرال سابق، گفت که کاندیداتوری او از نظر تئوری می تواند تحقیقات را با اهمیت بیشتری همراه کند، زیرا دیگر فقط مربوط به یک رئیس جمهور سابق نخواهد بود. اکنون این موضوع در مورد کسی است که تلاش می کند دوباره رئیس جمهور شود و تلاش می کند دوباره مطالب امنیت ملی را در اختیار داشته باشد.

با این حال، کارشناسان حقوقی انتظار دارند که وزارت دادگستری برای تصمیم گیری در مورد ادامه پرونده، چیزی فراتر از قدرت شواهد را بسنجید. سوالاتی در مورد اینکه چقدر شواهد طبقه بندی شده می تواند به هیئت منصفه ارائه کند – و امکان انتخاب یک هیئت منصفه بی طرف با توجه به شناخت نام همه جا ترامپ و واکنش های پرشور او از هر دو طرف وجود دارد.

محاکمه یک رئیس جمهور سابق همچنین خطر سیاسی تلقی می شود، کشوری را که از قبل تقسیم شده دوقطبی می کند و همچنین دادگاه را به فضایی شبیه سیرک تبدیل می کند.

مینتز گفت: «این اساساً این اصل را می سنجد که هیچ فردی فراتر از قانون نیست در برابر پیامدهای سیاسی عملی که طرح این نوع اتهامات علیه رئیس جمهور سابق، به ویژه کسی که بار دیگر برای ریاست جمهوری نامزد می شود، به دنبال خواهد داشت.

او افزود: «این یک تصمیم فوق‌العاده دشوار است.

_____

اریک تاکر را در توییتر در http://www.twitter.com/etuckerAP دنبال کنید





منبع