ترامپ پس از اینکه هفته‌ها قبل از ترک ریاست جمهوری متوجه شد که برنامه‌اش تا حدی عمومی است، به دستیارانش گفت که «تماس‌های زیادی برقرار خواهد کرد و جلسات زیادی خواهد داشت».

جاد دیر، معاون مطبوعاتی سابق کاخ سفید، بر اساس متنی که روز سه‌شنبه منتشر شد، در این هیئت گفت: «هر عصر ما یک دستورالعمل روزانه برای روز بعد از برنامه عمومی رئیس‌جمهور تهیه و منتشر می‌کردیم. از اواسط تا اواخر دسامبر، رئیس‌جمهور متوجه شد که برای اولین بار، طبق درک من، برنامه‌ای عمومی از او را برای عموم منتشر کردیم. او می‌خواست روش ما را تغییر دهد.»

شهادت دیر به یکی از طولانی‌ترین خطوط داستانی کاخ سفید ترامپ می‌پردازد: نحوه محاسبه برنامه‌های رئیس‌جمهور.

به گفته دییر، پس از اینکه رئیس جمهور از برنامه عمومی مطلع شد، به دستور ترامپ، زبان ترامپ که «تماس‌های زیادی» می‌کند و «جلسات زیادی» می‌کند، اضافه شده است.

جاد دیر، معاون سخنگوی کاخ سفید، منتظر ورود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید، جمعه، 4 اکتبر 2019، در واشنگتن است.

دیر ادامه داد: «و بنابراین، آنچه به نسخه جدید برنامه عمومی تبدیل شد، اساساً چند جمله در مورد اینکه روز او شامل زمان‌ها و عناوین خاص وقایع در قالب طرح کلی می‌شود، بود».

مادلین وسترهات، وزیر امور خارجه ترامپ در آن زمان در توییتر نوشت: «نقض اعتماد به‌زمان ناپسندی است که برنامه‌های افشا شده است. “آنچه که اینها نشان نمی‌دهند صدها تماس و ملاقاتی است که @realDonaldTrump هر روز انجام می‌دهد. این POTUS بیشتر از هر کسی در تاریخ اخیر برای مردم آمریکا کار می‌کند.”

نمایندگان ترامپ بلافاصله به درخواست اینسایدر برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

ترامپ و متحدانش در سال 2019 به حالت تدافعی رفتند، زمانی که یک دستیار تقریباً هر روز از برنامه خصوصی رئیس جمهور در یک دوره سه ماهه به Axios درز کرد. انتشارات خصوصی نشان داد که ترامپ نزدیک به 60 درصد از زمان خود را در پنجره‌های بدون ساختار «زمان اجرایی» سپری کرده است.

دیر این اظهارات را در پاسخ به سؤالات هیئت درباره پیامکی که در 5 ژانویه 2021 به «کایلی مک انانی»، سخنگوی کاخ سفید ارسال کرد، بیان کرد که شامل پیش‌نویس نحوه توصیف برنامه ترامپ در 6 ژانویه 2021 توسط کاخ سفید بود.

یکی از دستیاران سابق کاخ سفید ترامپ به کمیته 6 ژانویه گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دستیاران خود دستور داده است که بگویند وی “تلفن های زیادی و جلسات زیادی” داشته است، پس از اینکه در اواخر دوره ریاستش متوجه شد که بیشتر برنامه او علنی است.

ترامپ سپس به دستیارانش دستور داد که ادعا کنند او «تلفن های زیادی خواهد داشت و جلسات زیادی خواهد داشت».

  • کمیته 6 ژانویه توجه خاصی به تحرکات ترامپ در روز شورش کنگره نشان داد، به ویژه اینکه آیا او یا دیگر دستیاران ارشد کاخ سفید سعی کرده اند از قبل برای او سفری به کاخ سفید برنامه ریزی کنند. این هیئت شواهد قابل توجهی را کشف کرد که نشان می‌داد ترامپ و دستیارانش چنین سفری را بررسی کرده‌اند، علی‌رغم ظاهر شدن سخنان بی‌بند و باری که ترامپ در طول سخنرانی خود در صبح روز 6 ژانویه بیان کرد.

    اظهارات دستیار پس از انتشار متنی از شهادت او توسط کمیته 6 ژانویه آشکار شد.

  • دیر نسخه کمتر جامعی از برنامه رئیس جمهور را به کمیته توضیح داد. هر روز عصر، کاخ سفید برنامه عمومی رئیس جمهور برای روز بعد را برای خبرنگاران منتشر می کند. در حالی که رویدادها جامع نیستند، برنامه زمان بندی قرار است هم رویدادهای عمومی و هم غیر عمومی را مشخص کند. برای مثال، در برنامه بایدن، گزارش اطلاعاتی روزانه غیرعمومی و ناهارهای او با معاون رئیس جمهور کامالا هریس فهرست شده است.

    یکی از دستیاران سابق ترامپ گفت که ترامپ در دسامبر 2021 متوجه شد که بخشی از برنامه روزانه او عمومی است.

  • مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



  • منبع

    جاد دیر، معاون سخنگوی کاخ سفید، منتظر ورود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید، جمعه، 4 اکتبر 2019، در واشنگتن است.AP Photo/Evan Vucci