ترامپ وارد وزارت دادگستری شد و خواستار انتشار سوابق جستجوی مار-آلاگو شد

ترامپ اجازه داده است که بازرسی در مورد محرمانه بودن باقی بماند و بدون مدرک پیشنهاد کرده است که FBI در حال “کاشت” مدارک است.

در یک کنفرانس مطبوعاتی، دادستان کل مریک گارلند گفت که وزارت دادگستری این اقدام غیرعادی را “با توجه به تایید عمومی رئیس جمهور سابق از جستجو، شرایط اطراف و منافع عمومی قابل توجه در این موضوع” انجام داده است. دادستان کل همچنین تأیید کرد که او شخصاً دستور بازرسی خانه ترامپ را امضا کرده است.

دادستان کل مریک گارلندتراشه Somodevilla/Getty Images

  • با درخواست بازکردن مهر وزارت دادگستری، تصمیم در مورد اینکه آیا به انتشار آن سوابق چراغ سبز نشان دهد یا مخالفت کند، اکنون کاملاً در دامان رئیس جمهور سابق است.

    وزارت دادگستری درخواست کرد که حکم بازرسی برای بازرسی مار-آ-لاگو ترامپ را لغو کند.

  • این درخواست باز کردن مهر و موم در مقابل فشار متحدان جمهوریخواه ترامپ برای وزارت دادگستری برای انتشار جزئیات بیشتر در مورد تفتیش بی‌سابقه خانه رئیس‌جمهور سابق صورت گرفت. وزارت دادگستری با برداشتن این گام قابل توجه، از سیاست دیرینه خود در برابر اظهارنظرهای عمومی در مورد تحقیقات در حال انجام سرپیچی کرد. گارلند روز پنجشنبه تاکید کرد که شرایط مربوط به جستجوی مار-آ-لاگو مستثنی است.

    او گفت: “بسیاری از کارهای ما بر حسب ضرورت، خارج از انظار عمومی انجام می شود. ما این کار را برای محافظت از حقوق قانونی همه آمریکایی ها و حفاظت از یکپارچگی تحقیقات خود انجام می دهیم.” گارلند گفت: “قانون فدرال، قوانین دیرینه بخش، و تعهدات اخلاقی ما، من را از ارائه جزئیات بیشتر در مورد اساس جستجو در این زمان باز می دارد.”

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

هوگان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مردم آمریکا شایسته دانستن همه حقایق در اسرع وقت هستند و من از دولت بایدن می‌خواهم حداقل اسنادی را که اجازه جستجوی اف‌بی‌آی را می‌دهد، منتشر کند».

او افزود: «اما نکات خاصی وجود دارد که می‌خواهم شما بدانید. اولاً، من شخصاً تصمیم به درخواست حکم بازرسی در این مورد را تأیید می کنم.

این وزارتخانه گفت که جست و جو “توجه عمومی کمی را به خود جلب کرد یا اصلا توجه عمومی را جلب نکرد” در حالی که در حال انجام بود.

  • وزارت دادگستری روز پنجشنبه از یک قاضی فدرال خواست تا حکم تفتیش و سایر سوابق مربوط به یورش به مار-آ-لاگو، خانه فلوریدا جنوبی و باشگاه فقط اعضای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را لغو کند.

    ترامپ در بیانیه عمومی طولانی خود که این حمله را تایید کرد، وزارت دادگستری و اف بی آی را به “سوء رفتار دادستانی” و “آزار و شکنجه سیاسی” متهم کرد و افزود: “آنها حتی به گاوصندوق من هم نفوذ کردند.”

    متحدان جمهوریخواه او به سرعت از او دفاع کردند و سناتور ریک اسکات گفت که دولت فدرال راه گشتاپو – پلیس مخفی بدنام در آلمان نازی – را رفته است.

    وزارت دادگستری ادامه داد: «در همان روز، رئیس‌جمهور سابق ترامپ بیانیه‌ای عمومی صادر کرد و اجرای حکم را تأیید کرد. در روزهای پس از آن، حکم تفتیش و مواد مرتبط با آن مورد توجه و توجه سازمان‌های رسانه‌ای خبری و سایر نهادها قرار گرفته است.»

    طبق پرونده این وزارتخانه، راینهارت حکم را در 5 آگوست – جمعه قبل از جستجوی مار-آ-لاگو – تأیید کرد. بایگانی نشان داد که موجودی اقلام ضبط شده از مار-آ-لاگو حداقل تا حدی “تجدید” شده است، به معنی سیاه شده، در نسخه ای که در دسترس عموم قرار دارد.

    اما وزارت دادگستری استدلال می‌کند که تأیید حمله و منافع عمومی توسط ترامپ، بازگشایی آن را تضمین می‌کند.

  • اظهارات علنی گارلند که اولین اظهارات او پس از بازرسی روز دوشنبه مار-آ-لاگو است، همزمان با وزارت دادگستری بود که از یک قاضی در فلوریدا جنوبی خواست تا حکم و فهرستی از اقلام ضبط شده از اموال ترامپ را در جست وجوی متمرکز بر پرونده قبلی باز کند. رسیدگی رئیس جمهور به سوابق دولتی و مطالب طبقه بندی شده.

    همانطور که وزارت دادگستری روز پنجشنبه تایید کرد، نمایندگان وی یک نسخه از حکم بازرسی و مانیفست اشیاء ضبط شده را دریافت کردند. رئیس‌جمهور سابق این پرونده را به تنهایی منتشر نکرده است.

    وزارت دادگستری در این درخواست گفت: «در زمان اجرای حکم اولیه، وزارتخانه مستقیماً به مشاور رئیس جمهور سابق ترامپ اطلاعیه داد. این سازمان “هیچ اظهارنظر عمومی در مورد جست و جو ارائه نکرد، و ظاهراً جستجو در حین انجام آن توجه عمومی را به خود جلب نکرد.”

    وزارت دادگستری تصمیم خود برای افشای سوابق را از نزدیک با لفاظی های ترامپ در پی جست و جوی مار-آلاگو مرتبط دانست – یورش اف بی آی که رئیس جمهور سابق آن را به عنوان یک “سلاح سازی سیستم قضایی” با انگیزه های سیاسی توصیف کرد. کریستینا باب، وکیل ترامپ، پس از بازرسی تأیید کرد که اف‌بی‌آی حدود 12 جعبه را برداشته و حکم بازرسی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد ماموران در حال بررسی موارد نقض احتمالی قانون سوابق ریاست‌جمهوری و قوانین مربوط به مواد طبقه‌بندی شده هستند.

    گلدسته با پرچم

    لری هوگان، فرماندار مریلند، منتقد جمهوریخواه ترامپ، گفت که “شرایط بی سابقه” جستجوی مار-آ لاگو “نیازمند شفافیت و پاسخگویی بی سابقه از سوی نهادهای دولتی ما است.”

    در یک پرونده پنج صفحه ای، وزارت دادگستری اعلام کرد که از یک قاضی فدرال خواسته است تا سوابق مربوط به جست و جوی مار-آ-لاگو را با «اعتراض غایب رئیس جمهور سابق ترامپ» از بین ببرد. قاضی بروس ای. راینهارت، که حکم بازرسی را تایید کرد، به وزارت دادگستری دستور داد تا با وکلای ترامپ تا ساعت 3 بعدازظهر جمعه مشورت کند و درباره اینکه آیا رئیس جمهور سابق با درخواست باز کردن مهر و موم مخالفت می کند یا خیر، مشورت کند.